Peníze se dají zhodnotit mnoha způsoby, od bankovních investic, přes kupování umění či nemovitostí až po investice do starožitností. Zvláště v posledních letech se však rozmáhá trend investovat do klasických automobilů, jejichž cena může mnohdy vyrůst nevídaným tempem. Aby se ale taková investice plně zhodnotila, je potřeba vůz koupit ještě předtím, než začne být v kurzu.
Vybrat automobil, u kterého se dá během pár let očekávat růst ceny, ale není nic jednoduchého. Se seznamem doporučení však na začátku roku přišla společnost Hagerty, která je jistě známá všem milovníkům starších automobilů. Hagerty se totiž zaměřuje zejména na pojišťování veteránů a sběratelských skvostů, kromě toho však vydává i vlastně internetový magazín a věnuje se jak historickým vozidlům, tak jejich pořizování, investování, poradenství, atd.
V žádném případě nechceme tvrdit, že každý z těchto automobilů je zaručenou cestou k bohatství, ovšem pokud už nějaké vozy doporučí Hagerty, dá se očekávat, že k tomu mají pádný původ. Jako vždy ale záleží i na stavu místního trhu a samozřejmě i stavu samotného automobilu.
Nicméně pojďme se podívat na samotný seznam, na kterém je hned deset zajímavých kousků. Nejstarší z nich pochází z roku 1972, ten nejmladší pak z roku 2009. A nechybí mezi nimi ani pár velice zajímavých "amerik," které nejspíš nebude nejsnazší v Evropě sehnat. Ovšem o to vzácnější by pak na zdejším trhu mohly být. O jaké vozy tedy jde?
BMW 3.0 CSL, 1972 - 1975
Když před lety vznikalo BMW 3.0 CSL, muselo být jeho autorům jasné, že tvoří vůz se skvělým potenciálem k investování. Vždyť se na něj podívejte. Je to tradiční kupé, má výkonný motor a moc jich není. Jejich obrovskou výhodou je však podle Hagerty fakt, že veřejnost tento model ještě zcela nedocenila.
Za uplynulých rok se prý cena tohoto vozu zvedla v průměru o cca 10 % a kousek i v horší kondici se prodává za cca 250 000 dolarů (cca 5.7 mil. Kč), podle expertů z Hagerty však ještě stále existuje prostor k růstu.
Porsche Boxster 1997 - 2004
Původní a zachovalé Porsche Boxster má podle expertů z Hagerty stejné předpoklady stát se klasikou, jako předešlé BMW. Ceny těchto kousků navíc výrazně spadly kvůli určitým problémům s kvalitou a reputací. Ve výsledku to však znamená, že si za relativně dostupné peníze můžete koupit skutečné Porsche a vychutnávat si tak skvělé jízdní vlastnosti i velice zdařilou ergonomii a vzhled tohoto modelu.
Saleen Mustang 1984 - 1983
Dostáváme se k prvnímu modelu, který nebude úplně snadné v Evropě získat, i díky tomu by však jeho hodnota mohla nabrat strmější růst - tedy alespoň na celosvětovém trhu. Jedná se o Ford Mustang s atypicky hranatou karoserií označovanou jako Fox Body, který byl dříve k vidění na každém druhém rohu USA.
Časy se však změnily a z laciného Mustangu se pomalu začíná stávat zajímavý sběratelský kousek. Samozřejmě v zachovalém stavu. Experti z Hagerty pak doporučují zaměřit se na limitované edice, jako byl například Saleen Mustang. Ty se totiž stále mnohdy prodávají za ceny standardních modelů GT, díky mnoha úpravám však dokáží nabídnout výrazně lepší potěšení z jízdy.
Chevrolet Corvette Grand Sport 1996
Existuje velká šance, že z každého zachovalého Chevroletu Corvette se časem může stát cenný vůz. V případě modelu Grand Sport to však platí s naprostou jistotou, neboť se jednalo o limitovanou edici pouhých 1 000 kusů. Ke kombinaci oslnivého vzhledu, slušného výkonu, vysoké rychlosti a skvělé ovladatelnosti tak ještě přibyl prvek vzácnosti, díky kterému je většina modelu Grand Sport již od pořízení uchovávána v perfektním stavu jako investiční vůz.
Subaru Impreza WRX STI 2004 - 2007
Subaru Impreza se rozhodně nedá označit za postarší či nějak usedlý vůz, jako většina potencionálních investičních vozů. Vůz se však může pochlubit skvělou ovladatelností i slušným výkonem, což jej rozhodně šlechtí.
Svou největší slávu si vůz vydobyl během závodních sérií, spousta kousků však byla zničena během různých úprav či silničních závodu, atd. Experti z Hagerty proto varují, že zachovalých kousků je stále méně a postupem času porostou na hodnotě.
Toyota MR2 1985 - 1989
O popularitě první generace Toyoty MR2 jsme psali poměrně nedávno, kdy byl jeden zachovalý kousek zničen během nového pokračování populárního pořadu Mythbusters Jr.. Malá sportovní Toyoty s motorem uprostřed se dlouho držela ve stínu, ovšem s ubývajícími kousky na trhu její hodnota strmě stoupá.
Podle expertů z Hagerty je na Toyotě kromě zajímavých jízdních vlastností lákavý i design, který dokonale reprezentuje 80. léta. Ceny však už pomalu rostou a to dokonce i u méně zachovalých kousků. Za poslední dobu ceny minimálně v USA vzrostly o cca 25 %.
Dodga Ram SRT10 2004 - 2006
Tady už se dostáváme do speciálního segmentu amerického trhu, kterým jsou výkonné pick-upy. Pod kapotou tohoto modelu je totiž usazen 8.3 litrový motor V10, který pochází z modelu Viper. S výkonem 500 koní na zadní nápravě se tak zkrátka jedná o jasný investiční potenciál.
Ford Bronco 1980 - 1986
Z celého seznamu možná nejpodivnější volba. Tohle SUV totiž není nijak extrémně rychlé, technicky unikátní nebo výjimečné. Pro řadu lidí má však prostě výjimečný šarm, díky kterému jsou do jeho pořízení a renovace ochotni nasypat spousty peněz.
Svůj podíl na umístění v tomto seznamu by však mohla mít i skutečnost, že se již delší dobu mluví o výrobě nové generace této americké ikony. Pokud by k tomu automobilka Ford skutečně přistoupila, dalo by se předpokládat, že se zvedne zájem i o starší kousky.
Pontiac G8 GXP 2008 - 2009
velký a moderní americký sedan s motorem V8 a pohonem zadních kol? Není divu, že se Pontiac G8 GXP dostal na seznam aut s očekávaným růstem hodnoty - a to i přes jeho relativní mládí. Automobilce se ho navíc podařilo naladit tak dobře, že na cestách dokázal nabídnout slušný komfort i překvapivě dobrou ovladatelnost. A co teprve zvuk motoru V8.
Pro samotnou automobilku se jednalo o velice úspěšný model, bohužel ale také jeden z posledních. Díky kombinaci motoru V8, manuální převodovky a dobrých jízdních vlastností se však již nyní cena tohoto modelu zvedá - jen za minulý rok to bylo 10 %.
Buick Roadmaster Estate Wagon 1994 - 1996
To nejlepší si lidé z Hagerty nechali až na konec. Na první pohled obyčejný kombík totiž ukrývá něco výjimečného, čím dokáže potěšit každého petrolheada. Pod kapotou má totiž ukryt motor V8 z Corvetty, který posílá výkon na zadní kola.
Ceny tohoto na první pohled zcela obyčejného vozu v posledních letech pouze padaly, takže v následujících letech nemůže následovat nic jiného, než růst. Tedy alespoň podle expertů z Hagerty.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?