Peníze se dají zhodnotit mnoha způsoby, od bankovních investic, přes kupování umění či nemovitostí až po investice do starožitností. Zvláště v posledních letech se však rozmáhá trend investovat do klasických automobilů, jejichž cena může mnohdy vyrůst nevídaným tempem. Aby se ale taková investice plně zhodnotila, je potřeba vůz koupit ještě předtím, než začne být v kurzu.
Vybrat automobil, u kterého se dá během pár let očekávat růst ceny, ale není nic jednoduchého. Se seznamem doporučení však na začátku roku přišla společnost Hagerty, která je jistě známá všem milovníkům starších automobilů. Hagerty se totiž zaměřuje zejména na pojišťování veteránů a sběratelských skvostů, kromě toho však vydává i vlastně internetový magazín a věnuje se jak historickým vozidlům, tak jejich pořizování, investování, poradenství, atd.
V žádném případě nechceme tvrdit, že každý z těchto automobilů je zaručenou cestou k bohatství, ovšem pokud už nějaké vozy doporučí Hagerty, dá se očekávat, že k tomu mají pádný původ. Jako vždy ale záleží i na stavu místního trhu a samozřejmě i stavu samotného automobilu.
Nicméně pojďme se podívat na samotný seznam, na kterém je hned deset zajímavých kousků. Nejstarší z nich pochází z roku 1972, ten nejmladší pak z roku 2009. A nechybí mezi nimi ani pár velice zajímavých "amerik," které nejspíš nebude nejsnazší v Evropě sehnat. Ovšem o to vzácnější by pak na zdejším trhu mohly být. O jaké vozy tedy jde?
BMW 3.0 CSL, 1972 - 1975
Když před lety vznikalo BMW 3.0 CSL, muselo být jeho autorům jasné, že tvoří vůz se skvělým potenciálem k investování. Vždyť se na něj podívejte. Je to tradiční kupé, má výkonný motor a moc jich není. Jejich obrovskou výhodou je však podle Hagerty fakt, že veřejnost tento model ještě zcela nedocenila.
Za uplynulých rok se prý cena tohoto vozu zvedla v průměru o cca 10 % a kousek i v horší kondici se prodává za cca 250 000 dolarů (cca 5.7 mil. Kč), podle expertů z Hagerty však ještě stále existuje prostor k růstu.
Porsche Boxster 1997 - 2004
Původní a zachovalé Porsche Boxster má podle expertů z Hagerty stejné předpoklady stát se klasikou, jako předešlé BMW. Ceny těchto kousků navíc výrazně spadly kvůli určitým problémům s kvalitou a reputací. Ve výsledku to však znamená, že si za relativně dostupné peníze můžete koupit skutečné Porsche a vychutnávat si tak skvělé jízdní vlastnosti i velice zdařilou ergonomii a vzhled tohoto modelu.
Saleen Mustang 1984 - 1983
Dostáváme se k prvnímu modelu, který nebude úplně snadné v Evropě získat, i díky tomu by však jeho hodnota mohla nabrat strmější růst - tedy alespoň na celosvětovém trhu. Jedná se o Ford Mustang s atypicky hranatou karoserií označovanou jako Fox Body, který byl dříve k vidění na každém druhém rohu USA.
Časy se však změnily a z laciného Mustangu se pomalu začíná stávat zajímavý sběratelský kousek. Samozřejmě v zachovalém stavu. Experti z Hagerty pak doporučují zaměřit se na limitované edice, jako byl například Saleen Mustang. Ty se totiž stále mnohdy prodávají za ceny standardních modelů GT, díky mnoha úpravám však dokáží nabídnout výrazně lepší potěšení z jízdy.
Chevrolet Corvette Grand Sport 1996
Existuje velká šance, že z každého zachovalého Chevroletu Corvette se časem může stát cenný vůz. V případě modelu Grand Sport to však platí s naprostou jistotou, neboť se jednalo o limitovanou edici pouhých 1 000 kusů. Ke kombinaci oslnivého vzhledu, slušného výkonu, vysoké rychlosti a skvělé ovladatelnosti tak ještě přibyl prvek vzácnosti, díky kterému je většina modelu Grand Sport již od pořízení uchovávána v perfektním stavu jako investiční vůz.
Subaru Impreza WRX STI 2004 - 2007
Subaru Impreza se rozhodně nedá označit za postarší či nějak usedlý vůz, jako většina potencionálních investičních vozů. Vůz se však může pochlubit skvělou ovladatelností i slušným výkonem, což jej rozhodně šlechtí.
Svou největší slávu si vůz vydobyl během závodních sérií, spousta kousků však byla zničena během různých úprav či silničních závodu, atd. Experti z Hagerty proto varují, že zachovalých kousků je stále méně a postupem času porostou na hodnotě.
Toyota MR2 1985 - 1989
O popularitě první generace Toyoty MR2 jsme psali poměrně nedávno, kdy byl jeden zachovalý kousek zničen během nového pokračování populárního pořadu Mythbusters Jr.. Malá sportovní Toyoty s motorem uprostřed se dlouho držela ve stínu, ovšem s ubývajícími kousky na trhu její hodnota strmě stoupá.
Podle expertů z Hagerty je na Toyotě kromě zajímavých jízdních vlastností lákavý i design, který dokonale reprezentuje 80. léta. Ceny však už pomalu rostou a to dokonce i u méně zachovalých kousků. Za poslední dobu ceny minimálně v USA vzrostly o cca 25 %.
Dodga Ram SRT10 2004 - 2006
Tady už se dostáváme do speciálního segmentu amerického trhu, kterým jsou výkonné pick-upy. Pod kapotou tohoto modelu je totiž usazen 8.3 litrový motor V10, který pochází z modelu Viper. S výkonem 500 koní na zadní nápravě se tak zkrátka jedná o jasný investiční potenciál.
Ford Bronco 1980 - 1986
Z celého seznamu možná nejpodivnější volba. Tohle SUV totiž není nijak extrémně rychlé, technicky unikátní nebo výjimečné. Pro řadu lidí má však prostě výjimečný šarm, díky kterému jsou do jeho pořízení a renovace ochotni nasypat spousty peněz.
Svůj podíl na umístění v tomto seznamu by však mohla mít i skutečnost, že se již delší dobu mluví o výrobě nové generace této americké ikony. Pokud by k tomu automobilka Ford skutečně přistoupila, dalo by se předpokládat, že se zvedne zájem i o starší kousky.
Pontiac G8 GXP 2008 - 2009
velký a moderní americký sedan s motorem V8 a pohonem zadních kol? Není divu, že se Pontiac G8 GXP dostal na seznam aut s očekávaným růstem hodnoty - a to i přes jeho relativní mládí. Automobilce se ho navíc podařilo naladit tak dobře, že na cestách dokázal nabídnout slušný komfort i překvapivě dobrou ovladatelnost. A co teprve zvuk motoru V8.
Pro samotnou automobilku se jednalo o velice úspěšný model, bohužel ale také jeden z posledních. Díky kombinaci motoru V8, manuální převodovky a dobrých jízdních vlastností se však již nyní cena tohoto modelu zvedá - jen za minulý rok to bylo 10 %.
Buick Roadmaster Estate Wagon 1994 - 1996
To nejlepší si lidé z Hagerty nechali až na konec. Na první pohled obyčejný kombík totiž ukrývá něco výjimečného, čím dokáže potěšit každého petrolheada. Pod kapotou má totiž ukryt motor V8 z Corvetty, který posílá výkon na zadní kola.
Ceny tohoto na první pohled zcela obyčejného vozu v posledních letech pouze padaly, takže v následujících letech nemůže následovat nic jiného, než růst. Tedy alespoň podle expertů z Hagerty.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?