Zájem o diesely rapidně klesá. Jakým směrem se budou ubírat velké společnosti?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 29. ledna 2018 11:50 | akt. 29. ledna 2018 12:12
Sdílej:

Trh s firemními vozy začíná pomalu přehodnocovat dieselovou technologii. Podle výsledků průzkumu britské RAC Business zabývající se fleetovými službami 62 % oslovených firem o velikosti do 500 zaměstnanců zvažuje, že ze svého vozového parku stáhne automobily poháněné naftou.

V případě středních firem uvažuje o skoncování s naftou 47 % dotazovaných manažerů flotil, zatímco v menších firmách zaměstnávajících 10 a méně pracovníků je jich 33 %.

Aktuální údaje JATO Dynamics ukazují, že počet nově registrovaných vozů v Evropě se podle údajů z listopadu 2017 meziročně zvýšil o 5,2 %. Odborníci zdůrazňují, že za tímto skokem je zejména rostoucí prodej benzínových, hybridních a elektrických vozů a také značná popularita SUV segmentu. Z další části zprávy se pak dozvídáme, že na dobrých výsledcích mají podíl především Francie, Itálie, Španělsko a Polsko.

Hybridy vedou před elektromobily

Pokud jde o vozy s alternativním pohonem, vzbuzují vyšší důvěru hybridy než elektromobily. Čtyři z deseti zástupců velkých firem zdůraznilo, že momentálně pro elektromobily nevidí ve svém podnikání možnost využití, přičemž 25 % dotázaných prohlásilo, že tyto automobily mají příliš nízkou nosnost a nemohou převážet náklady odpovídající potřebám těchto podniků.

Většina firem si je vědoma úspor, jaké přináší provozování aut s alternativními pohony. Dotazovaní ocenili snížení nákladů na pohonné hmoty, nicméně cca 45 % z nich jako největší překážku pro obměnu vozového parku vidí otázku financí.

Počáteční náklady jsou vyšší, zejména pokud jde o elektromobily. 22 % podniků navíc v případě elektrické technologie považuje za velmi zásadní komplikaci fakt, že chybí infrastruktura, která by umožňovala nabíjení takové elektroflotily.

Jaké motory si vybírají Evropané?

Analytici naznačují, že pokud jde o druh pohonných hmot, který si řidiči vybírají, stal se říjen 2017 zlomovým okamžikem. Během tohoto měsíce bylo zaregistrováno více než 619 tisíc vozů s benzínovými motory, což znamená nárůst na trhu o 5,1 %, přičemž jejich podíl na trhu již činí 51,5 %. Současně se v Evropě snížila poptávka po automobilech s dieselovými motory, v jejichž případě byl zaznamenán propad o 9,9 % a celkový podíl na trhu klesl na 41,4 %, což je nejhorší výsledek za posledních deset let.

Stále větší popularitě se těší AFV automobily, tj. vozy s alternativními pohony. Za zmíněné období bylo zaregistrováno 66 tisíc hybridních vozů a elektromobilů, což je 5,5 % všech registrací v Evropě. JATO Dynamics zdůrazňuje, že před deseti lety tato auta tvořila pouhých 0,3 % trhu.

Nejpopulárnější je Yaris Hybrid

Pokud jde o AFV vozy, prim udávají automobily s hybridním pohonem. Lídrem evropského trhu zůstává stále Toyota, která podle aktuálních údajů poosmé zaznamenala rekordní roční prodej hybridů.

Nejpopulárnějším modelem segmentu je Yaris Hybrid se 102 400 prodanými vozy. Druhé místo na seznamu hybridních bestsellerů obsadila Toyota C-HR, v jejímž případě mělo 80 % prodaných nových crossoverů kombinovaný elektrický a spalovací pohon. Za minulý rok se na evropský trh dostalo 406 tisíc hybridů od Toyoty a Lexusu, což je o 38 % víc než v roce 2016.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?

Testy aut
Mercedes-Benz GLB

Test ojetiny: Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC – prémiový všeuměl o více než třetinu levněji

Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.