Je všeobecně známo, že na severu Evropy se elektromobilům daří skvěle. Za minulý rok se však vůbec poprvé stalo, že prodeje elektromobilů dokonce předstihli prodeje vozů klasické koncepce.
Norský trh s novými automobily zaznamenal v minulém roce rekordní prodeje elektromobilů, které si ve výsledku nárokují celkem 52% podíl ze všech nových prodaných automobilů. Oproti roku 2016 se tak jedná o vcelku masivní nárůst o 12 %, jak informovala agentura Reuters.
Nemyslete si však, že za obrovským boomem elektromobility v Norsku stojí jen zájem lidí o životní prostředí. Ten je zde sice nesrovnatelně vyšší než ve zbytku Evropy, ovšem enormní zájem o elektromobily se přičítá zejména ústupkům ze strany norské vlády.
Ta je ochotna odpustit zájemcům o elektromobily některé daně, dovolí jim užívat vybrané silnice bez poplatků, nenutí je platit za parkování a dokonce jim umožní nabýt si svůj vůz u některých nabíjecích stanic zdarma. I průměrný počtář si tak rychle umí dát dohromady, že nákup dražšího elektromobilu se z dlouhodobého hlediska vyplácí.
Oeyvind Solberg Thorsen, vedoucí norského silniční federace (OFV), pak radostně oznámil, že ještě nikdo není tak daleko jako Norsko, kterému se podařilo srazit podíl nových automobilů s pohonem na fosilní paliva pod 50 procent. Onen zlomový moment přišel i podle jeho slov až nečekaně rychle, nicméně je to jasný vzkaz automobilkám, že by se měly zaměřit novým směrem.
Podle Mezinárodní Energetické Agentury (IEA), která ze statistik vylučuje hybridy bez možnosti nabíjení ze stojanů, je podíl elektrických automobilů na norském trhu cca 39 %, což staví tuto severskou zemi s velkým náskokem před všechny ostatní. Nabízí se však otázka, jaký by byl skutečný zájem bez podpory ze strany státu.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.