V Norsku se prodalo víc elektromobilů, než vozů se spalovacím motorem. Je v tom ale háček

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 8. ledna 2018, 11:48 Google+

Je všeobecně známo, že na severu Evropy se elektromobilům daří skvěle. Za minulý rok se však vůbec poprvé stalo, že prodeje elektromobilů dokonce předstihli prodeje vozů klasické koncepce.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Nový Nissan Leaf

Nový Nissan Leaf | foto: Nissan

Sdílejte článek

Norský trh s novými automobily zaznamenal v minulém roce rekordní prodeje elektromobilů, které si ve výsledku nárokují celkem 52% podíl ze všech nových prodaných automobilů. Oproti roku 2016 se tak jedná o vcelku masivní nárůst o 12 %, jak informovala agentura Reuters.

Nemyslete si však, že za obrovským boomem elektromobility v Norsku stojí jen zájem lidí o životní prostředí. Ten je zde sice nesrovnatelně vyšší než ve zbytku Evropy, ovšem enormní zájem o elektromobily se přičítá zejména ústupkům ze strany norské vlády.

Ta je ochotna odpustit zájemcům o elektromobily některé daně, dovolí jim užívat vybrané silnice bez poplatků, nenutí je platit za parkování a dokonce jim umožní nabýt si svůj vůz u některých nabíjecích stanic zdarma. I průměrný počtář si tak rychle umí dát dohromady, že nákup dražšího elektromobilu se z dlouhodobého hlediska vyplácí.

Oeyvind Solberg Thorsen, vedoucí norského silniční federace (OFV), pak radostně oznámil, že ještě nikdo není tak daleko jako Norsko, kterému se podařilo srazit podíl nových automobilů s pohonem na fosilní paliva pod 50 procent. Onen zlomový moment přišel i podle jeho slov až nečekaně rychle, nicméně je to jasný vzkaz automobilkám, že by se měly zaměřit novým směrem.

Podle Mezinárodní Energetické Agentury (IEA), která ze statistik vylučuje hybridy bez možnosti nabíjení ze stojanů, je podíl elektrických automobilů na norském trhu cca 39 %, což staví tuto severskou zemi s velkým náskokem před všechny ostatní. Nabízí se však otázka, jaký by byl skutečný zájem bez podpory ze strany státu.

Vytisknout

Diskuze: V Norsku se prodalo víc elektromobilů, než vozů se spalovacím motorem. Je v tom ale háček

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Postarší kombík Mercury se proměnil ve Ford z padesátých let

Co se starým autem? Z nudného kombíku vytvořil klasiku padesátých let

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud