Finanční vyrovnání kauzy Dieselgate bude stát Volkswagen několik stovek milionů eur. A i když prodeje rozhodně nejsou katastrofální a za první pololetí letošního roku se dokonce Němci ocitli v zisku, musí se pokuty za špatný software někde pokrýt, což nejde jinak než přes úsporná opatření. To se samozřejmě nelíbí některým dodavatelům Volkswagenu, s nimiž se chce výrobce domluvit na snížení cen. Mezi takové patří ES Automobilguss a Car Trim, jejichž společným majitelem je společnost Prevent DEV. První vyrábí litinové součástky pro převodovky, ta druhá pro změnu potahy na sedadla. V obou případech jsou přitom tyto komponenty pro výrobu Golfu hodně důležité.
Podle serveru Auto News se Volkswagen chtěl s těmito dvěma dodavateli domluvit na snížení cen za díly. Ti s tím zřejmě nesouhlasili, protože v prohlášení mateřské společnosti stojí, že Volkswagen se bez udání důvodu rozhodl vypovědět uzavřené smlouvy, a to bez jakékoliv kompenzace. V návaznosti na to obě firmy přestaly dodávat své komponenty, což vede k zastavení výroby Golfu v hlavním závodě ve Wolfsburgu. Odstávka by měla trvat pět dnů v příštím týdnu, zkrátí se také pracovní hodiny pro více než 10 tisíc zaměstnanců z celkových 60 tisíc. Zasaženy ale budou i další továrny v Kasselu (výroba převodovek) a Zwickau (výroba Golfu i Passatu). Emden, kde vzniká Passat, již ví, že mezi 18. až 24. srpnem nevyrobí ani jedno auto.
Celkově by tak zastavení produkce mohlo Volkswagen vyjít, dle odhadů analytika Christiana Ludwiga, na 40 milionů euro (cca 1,08 miliardy korun) za týden. Německý výrobce zvažuje všechny právní kroky k tomu, aby dodavatele přinutil přijmout jeho požadavky, a tím obnovit dodávky dílů. Podána je již také žaloba, jejíž projednání je u soudu naplánováno na 31. srpna. Kam může tento spor zajít je zatím poměrně těžké odhadovat, jde každopádně o jeden z mnoha vedlejších efektů Dieselgate. Dalšími jsou třeba výrazná redukce portfolia, mnohem nižší náklady na prezentaci značky nebo odstranění sloganu „Das auto“ z reklamních poutačů.