Toyota se v loňském roce stala počtvrté za sebou světovou automobilovou jedničkou, když za dvanáct měsíců prodala celosvětově přes deset milionů vozů. Dobrých čtyřicet procent aut přitom vyrábí v domovském Japonsku. Toto číslo ale může jít s letošním rokem rapidně dolů, protože v příštím týdnu dojde k šestidenním odstávce.
Mezi 8. - 13. únorem se zastaví výroba ve všech japonských továrnách Toyoty. Děje se tak ne kvůli slabé poptávce, ale problémům s dodávkou oceli. O tu se stará ocelárna Aichi Steel, kterou však 8. ledna otřásl výbuch a od té doby je její činnost ochromena.
Toyota zdůrazňuje, že zastavení výroby se týká jen japonských továren, v Evropě a dalších koutech světa bude vše pokračovat podle původního plánu. V Zemi vycházejícího slunce by se situace měla začít vracet do normálu 15. února.
Automobilka zároveň začala podnikat kroky, které mají zmírnit dopad celého incidentu na produkci automobilů. V prosinci totiž Toyoty vyráběla v Japonsku asi 13 600 aut denně. Mezi ona opatření může patřit mimo jiné nákup oceli z jiných oceláren.
Jak velký bude mít odstávka výroby dopad na celkové prodeje Toyoty je zatím těžké odhadovat. Pozici světové automobilové jedničky ale tato událost s nejvyšší pravděpodobností neohrozí.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?