Od nového roku se zřejmě chystá velká revoluce v desítkách autobazarů, za kterou bude moci naše Ministerstvo dopravy.
Úřednící zde totiž připravili novelu zákona 56/2001 Sb., do které nenápadně připlácli dosti podivuhodné ustanovení. To způsobí nemalé potíže mnoha občanům, kteří budou chtít prodat nebo koupit ojetý automobil v autobazaru. Novela totiž ruší tzv. „polopřevody“ a zároveň nařizuje další evidenční kontrolu při přihlašování vozidla. Za podstatnou část kupního/prodejního procesu bude považována nově i povinnost dokládat notářsky ověřenou plnou moc. Podle Asociace autobazarů to může být likvidační nejen pro menší autobazary, ale také to zasáhne i do peněženek běžných občanů.
Jediný, kdo na novele zákona vydělá, tak bude podle asociace jen samotný stát. Podle ní jen na poplatcích vybere stovky milionů ročně a to nepočítáme notáře, kterým toto ustanovení přidá do kapes také nějakou tu korunu. „Nikdo z ministerských úředníků s námi toto ustanovení Novely 56/2001 Sb. nekonzultoval, ačkoliv již od vzniku Asociace nabízíme legislativcům naší spolupráci“, říká Petr Přikryl, předseda APPAA. „Na Ministerstvu dopravy bylo rozhodnuto od stolu, bez elementární znalosti toho, jak nákup a prodej ojetých vozidel reálně probíhá“.
Pro ty, kdo neví co to je polopřevod, máme malé rozluštění. Jedná se o zvláštní režim, kdy je vozidlo odhlášeno z původního vlastníka, ale ještě není ustanoven nový vlastník. Autobazary tak musí ojetá vozidla přihlásit na sebe, což znamená další evidenční kontrolu a nutnost fyzické přítomnosti původního vlastníka při této kontrole, popřípadě vystavení notářsky ověřené plné moci. „Toto bude velký problém především pro autobazary z menších měst, kde mají daleko ke stanicím STK i k notáři“, říká Přikryl. „Navíc to je nemalá finanční zátěž pro jednotlivé obchodníky, nejen co se týká poplatků úředníkům, ale také nutnosti alokovat další pracovní síly na tuto agendu“.
Podle asociace tyto zvýšené náklady neunese až 15 % obchodníků s ojetými vozy, kteří budou nuceni svoji činnost ukončit. Odborník Přikryl navíc říká, že bez práce se mohou ocitnout stovky lidí. „Vyzvali jsme proto pana poslance Humla a vyzveme i Ministerstvo dopravy k jednání, abychom takto nesmyslně koncipované ustanovení upravili ve prospěch nejen obchodníků s ojetými vozy, ale především běžných občanů. Věříme, že zvítězí zdravý rozum a toto ustanovení se podaří upravit".
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?