Od nového roku se zřejmě chystá velká revoluce v desítkách autobazarů, za kterou bude moci naše Ministerstvo dopravy.
Úřednící zde totiž připravili novelu zákona 56/2001 Sb., do které nenápadně připlácli dosti podivuhodné ustanovení. To způsobí nemalé potíže mnoha občanům, kteří budou chtít prodat nebo koupit ojetý automobil v autobazaru. Novela totiž ruší tzv. „polopřevody“ a zároveň nařizuje další evidenční kontrolu při přihlašování vozidla. Za podstatnou část kupního/prodejního procesu bude považována nově i povinnost dokládat notářsky ověřenou plnou moc. Podle Asociace autobazarů to může být likvidační nejen pro menší autobazary, ale také to zasáhne i do peněženek běžných občanů.
Jediný, kdo na novele zákona vydělá, tak bude podle asociace jen samotný stát. Podle ní jen na poplatcích vybere stovky milionů ročně a to nepočítáme notáře, kterým toto ustanovení přidá do kapes také nějakou tu korunu. „Nikdo z ministerských úředníků s námi toto ustanovení Novely 56/2001 Sb. nekonzultoval, ačkoliv již od vzniku Asociace nabízíme legislativcům naší spolupráci“, říká Petr Přikryl, předseda APPAA. „Na Ministerstvu dopravy bylo rozhodnuto od stolu, bez elementární znalosti toho, jak nákup a prodej ojetých vozidel reálně probíhá“.
Pro ty, kdo neví co to je polopřevod, máme malé rozluštění. Jedná se o zvláštní režim, kdy je vozidlo odhlášeno z původního vlastníka, ale ještě není ustanoven nový vlastník. Autobazary tak musí ojetá vozidla přihlásit na sebe, což znamená další evidenční kontrolu a nutnost fyzické přítomnosti původního vlastníka při této kontrole, popřípadě vystavení notářsky ověřené plné moci. „Toto bude velký problém především pro autobazary z menších měst, kde mají daleko ke stanicím STK i k notáři“, říká Přikryl. „Navíc to je nemalá finanční zátěž pro jednotlivé obchodníky, nejen co se týká poplatků úředníkům, ale také nutnosti alokovat další pracovní síly na tuto agendu“.
Podle asociace tyto zvýšené náklady neunese až 15 % obchodníků s ojetými vozy, kteří budou nuceni svoji činnost ukončit. Odborník Přikryl navíc říká, že bez práce se mohou ocitnout stovky lidí. „Vyzvali jsme proto pana poslance Humla a vyzveme i Ministerstvo dopravy k jednání, abychom takto nesmyslně koncipované ustanovení upravili ve prospěch nejen obchodníků s ojetými vozy, ale především běžných občanů. Věříme, že zvítězí zdravý rozum a toto ustanovení se podaří upravit".
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.