Od nového roku se zřejmě chystá velká revoluce v desítkách autobazarů, za kterou bude moci naše Ministerstvo dopravy.
Úřednící zde totiž připravili novelu zákona 56/2001 Sb., do které nenápadně připlácli dosti podivuhodné ustanovení. To způsobí nemalé potíže mnoha občanům, kteří budou chtít prodat nebo koupit ojetý automobil v autobazaru. Novela totiž ruší tzv. „polopřevody“ a zároveň nařizuje další evidenční kontrolu při přihlašování vozidla. Za podstatnou část kupního/prodejního procesu bude považována nově i povinnost dokládat notářsky ověřenou plnou moc. Podle Asociace autobazarů to může být likvidační nejen pro menší autobazary, ale také to zasáhne i do peněženek běžných občanů.
Jediný, kdo na novele zákona vydělá, tak bude podle asociace jen samotný stát. Podle ní jen na poplatcích vybere stovky milionů ročně a to nepočítáme notáře, kterým toto ustanovení přidá do kapes také nějakou tu korunu. „Nikdo z ministerských úředníků s námi toto ustanovení Novely 56/2001 Sb. nekonzultoval, ačkoliv již od vzniku Asociace nabízíme legislativcům naší spolupráci“, říká Petr Přikryl, předseda APPAA. „Na Ministerstvu dopravy bylo rozhodnuto od stolu, bez elementární znalosti toho, jak nákup a prodej ojetých vozidel reálně probíhá“.
Pro ty, kdo neví co to je polopřevod, máme malé rozluštění. Jedná se o zvláštní režim, kdy je vozidlo odhlášeno z původního vlastníka, ale ještě není ustanoven nový vlastník. Autobazary tak musí ojetá vozidla přihlásit na sebe, což znamená další evidenční kontrolu a nutnost fyzické přítomnosti původního vlastníka při této kontrole, popřípadě vystavení notářsky ověřené plné moci. „Toto bude velký problém především pro autobazary z menších měst, kde mají daleko ke stanicím STK i k notáři“, říká Přikryl. „Navíc to je nemalá finanční zátěž pro jednotlivé obchodníky, nejen co se týká poplatků úředníkům, ale také nutnosti alokovat další pracovní síly na tuto agendu“.
Podle asociace tyto zvýšené náklady neunese až 15 % obchodníků s ojetými vozy, kteří budou nuceni svoji činnost ukončit. Odborník Přikryl navíc říká, že bez práce se mohou ocitnout stovky lidí. „Vyzvali jsme proto pana poslance Humla a vyzveme i Ministerstvo dopravy k jednání, abychom takto nesmyslně koncipované ustanovení upravili ve prospěch nejen obchodníků s ojetými vozy, ale především běžných občanů. Věříme, že zvítězí zdravý rozum a toto ustanovení se podaří upravit".
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?