Vývoz se loni oklepal po složitém období finanční krize, když jeho objem vzrostl meziročně o 30 procent v hodnotě 192 miliard korun, největším exportérem byla opět Škoda Auto. Informovalo o tom ve čtvrtek Sdružení CZECH TOP 100.
Sdružení CZECH TOP 100 zveřejnilo pořadí největších vývozců České republiky jako úvodní informaci k 17. ročníku žebříčku 100 nejvýznamnějších firem České republiky. I při dramatickém nárůstu objemu exportu si v loňském roce udržela své prvenství automobilka Škoda Auto a stala se tak největším exportérem za rok 2010. V roce 2010 zaznamenal vývoz Škody Auto nárůst na 198 miliard korun (+18,9 %) oproti roku 2009, kdy dosahoval 166,5 mld. Kč.
Druhým největším exportérem se v loňském roce stala opět společnost Foxconn CZ, jeden z lídrů v oblasti IT řešení a produkce spotřební elektroniky. Její vývoz, stejně jako v případě Škody Auto a.s. zaznamenal znatelný nárůst a v loňském roce činil zhruba 110 miliard Kč.
"Žebříček exportérů za rok 2010 ukazuje nadějné oživení obchodu českých vývozců. Při porovnání prvních padesáti vývozců v roce 2010 a 2009, je zřejmý nárůst objemu exportu o 30 procent, v celkové výši 192 miliard korun, což je největší meziroční změna za posledních pět let," uvedl předseda Sdružení CZECH TOP 100 Jan Struž. První desítka exportérů dosáhla objemu vývozu 616 miliard korun, oproti 464 miliardám korun v roce 2009. Z první desítky zaznamenala pokles exportu oproti minulému roku pouze společnost Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech.
Objem exportu 50 nejvýznamnějších vývozců vzrostl o rekordních 30 procent na 832 miliard korun. Zatímco v minulém roce bylo k umístění v první desítce potřeba minimálně 14 miliard korun, letos hranice stoupla na 23 miliard korun.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.