"O koupi nového nebo ojetého automobilu nejčastěji uvažují majitelé vozů starších sedmi let. Šest z deseti zájemců preferuje ojetý vůz a za auto hodlá utratit maximálně 200 tisíc korun. Nejdůležitější kritéria pro výběr ojetého auta jsou kromě ceny zejména technický stav vozidla, jeho stáří a spotřeba. Ta hraje v souvislosti s rostoucími cenami pohonných hmot stále důležitější roli," uvedl Milan Beutl, generální ředitel GE Money Auto.
Nejdůležitějšími kritérii pro výběr ojetého auta jsou podle průzkumu kromě ceny zejména technický stav vozidla, jeho stáří a spotřeba. Vyplývá to z březnového průzkumu, který pro společnost GE Money Auto provedla agentura Ipsos Tambor.
Z výsledků průzkumu společnosti GE Money Auto dále vyplývá, že ženy častěji než muži kladou při koupi vozu důraz na praktické parametry, jako je dostupnost servisních služeb nebo počet osob, které lze v autě převážet. U nových aut lidé více zohledňují výkon motoru a poskytované vybavení v ceně vozidla.
Zhruba 55 procent českých domácností má jeden osobní automobil, 23 procent domácností disponuje dvěma vozidly, devět procent třemi a více auty, a 13 procent tuzemských domácností podle letošního průzkumu nemá žádný vůz.
Průměrné stáří vozidel podle průzkumu je 12 let. Starších sedmi let je 75 procent vozů v českých domácnostech. Automobil mladší než tři roky uvedlo pouze šest procent respondentů. Nejoblíbenější značkou je Škoda, za kterou s výrazným odstupem následují Ford, Renault a Peugeot.
O úvěru vyřízeného přímo u autodealera uvažuje 44 procent respondentů, o půjčce u banky 43 procent oslovených. "Pro klienty je velmi důležitá rychlost a jednoduchost vyřízení půjčky. Šest z deseti zájemců o koupi auta totiž očekává, že případné sjednání úvěru nezabere více než jednu hodinu," řekl Beutl.
Při financování nákupu auta pomocí úvěru preferuje 44 procent dotázaných maximální výši měsíční splátky do 3000 korun. V porovnání s výsledky průzkumu, který společnost realizovala v roce 2008, je patrná obliba nižších splátek. Dobu splácení půjčky plánují zájemci o koupi nejčastěji nastavit na pět a více let (52 %). Za poslední tři roky tak vzrostl počet lidí, kteří dávají přednost delšímu splácení o osm procent.
Přibližně polovina účastníků průzkumu uvedla, že by omezila jízdy automobilem, kdyby cena pohonných hmot vzrostla nad 38 korun za litr. Při současné ceně benzínu kolem 35 korun za litr se chystá omezit jízdy třetina řidičů.
Nejčastějšími barvami aut na českých silnicích jsou podle průzkumu modrá, červená a stříbrná. Modrá barva vystřídala proti roku 2008 v popularitě na prvním místě červenou. Za poslední tři roky vzrostla obliba stříbrných a černých automobilů.
Soukromé auto řídí tři čtvrtiny dospělých Čechů a za volantem nejčastěji stráví každý den 30 až 60 minut (39 procent). Z průzkumu také vyplynulo, že za jízdy tuzemští řidiči zvládají jíst (67 %), telefonovat bez hands free (47 procent) či posílat SMS (24 %), přestože to vyhláška zakazuje.
"Češi tráví za volantem stále více času. V porovnání s rokem 2008, kdy jsme obdobný průzkum dělali poprvé, se zvýšil počet řidičů, kteří řídí vůz více než 30 minut denně, z 55 na 71 procent. Typický český řidič najede ročně do 10 tisíc kilometrů. Muži najedou v průměru více než ženy, hned čtvrtina z nich za rok najede přes 20 tisíc kilometrů," dodal Beutl.
Nejčastějšími spolujezdci tuzemských řidičů jsou v 52 procentech partneři a partnerky nebo děti (26 %). Průzkum také potvrdil, že jsou to ženy (44 procent), kdo častěji vozí své děti autem do školy, školky, na kurzy a podobně. Téměř polovina tuzemských řidičů považuje děti za nejupovídanější spolujezdce. Čtyři procenta respondentů dokonce uvedla, že za jízdy dělají se svými dětmi úkoly do školy.