Každý ví, že s rostoucí rychlostí stoupá i spotřeba paliva. Ale víte jak moc velký rozdíl znamená, zda pojedete po dálnici 130 km/h a nebo 90km/h?
Tento týden máme v redakčním testu povedený crossover DS3 s motorem 1,2 PureTech 155. Během testování jsem měl cestu z Prahy do Litoměřic , vedoucí po dálnici D8. Jelikož mě nijak zvlášť netlačil čas, rozhodl jsem se pro malý test. O kolik klesne spotřeba paliva při snížení rychlosti o 40 km/h? A vyplatí se to vzhledem k promrhanému času?
Nejprve začněme časem. Trasa po dálnici začala na km 0 u Prahy a sjezd v Doksanech byl na km 35. Při ustálené rychlosti 130 km/h by cesta trvala něco málo přes 16 minut. Při ustálené rychlosti 90 km/h jsem trasu absolvoval za 23 minut. Tudíž časová ztráta byla 7 minut.
Teď se pojďme podívat na spotřebu paliva. Tuto trasu jsem absolvoval předchozí den, při ní jsem se držel na horní hranici povolené rychlosti. Spotřeba paliva se ustálila na průměrných 7,1 litrech benzínu na 100 km. Při dnešním pokusu jsem se zařadil za kamion, za kterým jsem měl dle tempomatu bezpečnou vzdálenost, tudíž odpor vzduchu nehrál tak významnou roli, jako kdybych se na kamion takzvaně "nalepil". Během jízdy jsem sledoval informace o motoru, který svůj potenciál využíval v průměru okolo 8%. Po 35 km jízdy se na palubním počítači zobrazil údaj o průměrné spotřebě krásných 3,5 litru na 100 km.
Rozdíl ve spotřebě při jízdě za "kamionem" oproti jízdě maximální povolenou rychlostí je 3,6 litru na 100 km, což je více, než 50% úspora paliva. Při současných cenách naturalu 95 okolo 26,50 Kč jsem tak na každém ujetém kilometru ušetřil téměř korunu, výměnou za 12 sekund strávených navíc řízením vozidla. Z čehož nám vychází 300 Kč na hodinu, a to už je docela pěkná úspora finančních prostředků...
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.