Volkswagen uvedl na trh novou paletu nejčistějších vznětových motorů (TDI). Tyto jednotky TDI se vyznačují mimořádně nízkými emisemi oxidů dusíku (NOx), které jsou několikanásobně nižší než limit 80 mg NOx/km, stanovený emisní normou Euro 6. Mezi první modely Volkswagen, jejichž systém čistění výfukových plynů odstraňuje oxidy dusíku s tak vysokou účinností, patří Touareg V8 TDI o výkonu 310 kW (421 koní), jehož emise jsou pouhých 10 až 20 mg/km.
Evropskou unií definovaná metodika měření RDE přináší výsledky, které odpovídají podmínkám reálného silničního provozu. Měření emisí v reálném silničním provozu doplňuje nový zkušební cyklus WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) pro měření na válcové zkušební stolici, v laboratorních podmínkách. V případě modelu Touareg V8 TDI uskutečnila společnost „Emissions Analytics" zkušební jízdy RDE ve třech německých aglomeracích – cíleně v souladu s reálným každodenním provozem zákazníků značky Volkswagen. Jeden test se konal v rovinatém Dolním Sasku, další dva testy měly členitou trasu s velkými výškovými rozdíly v Bádensku-Württembersku a Bavorsku.
Pozoruhodná je skutečnost, že Touareg V8 TDI s pohonem všech kol ve všech testech s velkou rezervou splňoval emisní limit NOx bez ohledu na průběh trasy, výškové rozdíly a individuální dopravní situaci. V Dolním Sasku byly průměrné emise oxidů dusíku 10 mg/km, v Bavorsku 13 mg/km a v Bádensku-Württembersku 20 mg/km. Průměr všech měření byl u tohoto vozu značky Volkswagen 14 mg NOx/km. Jak již bylo uvedeno, limit stanovený emisní normou je 80 mg/km. Touareg V8 TDI definuje svými hodnotami emisí NOx nová měřítka nejen v nejvyšším segmentu SUV.
K pozitivním výsledkům přispívá mimo jiné vícestupňové čištění výfukových plynů s velkým zásobníkovým katalyzátorem NOx (objem 2,3 litru) a systémem SCR (Selective Catalytic Reduction) s náročným řízením selektivní katalytické redukce. Katalyzátor SCR přeměňuje NOx pomocí kapaliny AdBlue (roztok syntetické močoviny) na neškodnou vodní páru a dusík. Stejně jako všechny modely Volkswagen poháněné motory TDI, je i Touareg V8 TDI navíc vybaven filtrem pevných částic.
V8 TDI se kromě toho vyznačuje mimořádnou hospodárností díky mnoha inovacím ve své konstrukci. Mezi ně patří variabilní systém přeplňování dvěma turbodmychadly. V oblasti částečného zatížení – například ve městě nebo na silnicích mimo město – zajišťuje přeplňování jednotky V8 TDI pouze jedno turbodmychadlo. Řidič má díky tomu k dispozici extrémně vysoký maximální točivý moment 900 N.m již od 1250 min-1. Motor tak může být provozován převážně v nízkých otáčkách. V tomto režimu přeplňování jedním turbodmychadlem klesá spotřeba paliva i emise. Druhé turbodmychadlo se aktivuje systémem elektricky ovládané změny zdvihu ventilů až při otáčkách vyšších než 2200 min-1. Výsledkem je mimořádně čistý provoz. Touareg V8 TDI suverénně splňuje emisní normu Euro 6d TEMP EVAP ISC.
Vlajková loď mezi modely s motory TDI není jediným vozem Volkswagen, jehož emise NOx jsou výrazně nižší než evropské limity. Do portfolia trvale udržitelných modelů patří také nový Golf a aktuální Passat s novými čtyřválci TDI řady EA288 Evo. Další nové modely, poháněné motory TDI s mimořádně nízkými emisemi hluboko pod limity NOx, budou následovat.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.