Automobilový průmysl musí v posledních letech čelit stále přísnějším emisním normám, což je ostatně jednou z hlavních příčin masivní elektrifikace. Ani hybridní modely však nejsou tak zdraví neškodné, jak by si mnozí zákonodárci přáli. Problémy přitom způsobuje komponent, bez kterého se žádný automobil neobejde. Brzdy.
Kdykoliv totiž sešlápneme brzdový pedál, začnou se do ovzduší uvolňovat velice drobné částice brzdového prachu. Ty přitom mohou proniknout do organismu a způsobit nejen dýchací, ale údajně i srdeční potíže, jak uvádí společnost Mann+Hummel.
Právě tento dodavatel automobilových komponent se přitom zaměřil na vývoj komponent, které by měly s brzdovým prachem bojovat. Jen v Německu je totiž podle odhadů této společnosti vygenerováno každý rok až 10 000 tun tohoto zdraví škodlivého materiálu.
Řešením by mohly být speciální filtry, na kterých společnost Mann+Hummel pracuje již do roku 2003. Ty jsou umístěny uvnitř speciálního schránky, která je umístěna přímo u kotouče. Tyto odolné schránky, které by měly bez problémy odolat vysokým teplotám i korozi, by navíc měly být vyráběny v různých velikostech, aby pokryly poptávku celého trhu. Samotný filtr by pak podle interních testů měl být schopen zachytit až 80 % částic vznikajících při brzdění.
A právě s podobně vypadajícím zařízením byl nedávno vyfocen bílý Volkswagen Golf GTD, jehož fotografie se objevily například na webu Carscoops. Na první pohled vypadá vůz celkem obyčejně, nicméně stačí se podívat do jeho podběhů a ihned vás zaujmou drobné destičky, které kryjí středy kol. U kotoučů je pak vidět zařízení, které se až nápadně podobá filtrům prezentovaným společností Mann+Hummel.
Samozřejmě lze jen těžko soudit, kdo je výrobcem zařízení na testovaném Volkswagenu. Pokud by se však potvrdily údaje o jeho funkčnosti, mohlo by to mít obrovské benefity jak pro automobilky, tak pro majitele starších vozidel. Podle společnosti Mann+Hummel by totiž tyto filtry brzdového prachu mohly výrazně přispět k tomu, aby se automobily splňující emisní normy Euro 5 podařilo s několika dalšími drobnými úpravami emisí výfukových plynů klasifikovat na Euro 6.
Při stále častějším výskytu měst, která omezují vjezd vozidlům s naftovými motory, by to mohlo znamenat obrovské benefity. Otázkou však je, jak toto testování dopadne a zda se třeba dočkáme standardní instalace tohoto zařízení u nových vozidel, nebo možnost osadit filtrem i starší vozidla.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.