Automobilový průmysl musí v posledních letech čelit stále přísnějším emisním normám, což je ostatně jednou z hlavních příčin masivní elektrifikace. Ani hybridní modely však nejsou tak zdraví neškodné, jak by si mnozí zákonodárci přáli. Problémy přitom způsobuje komponent, bez kterého se žádný automobil neobejde. Brzdy.
Kdykoliv totiž sešlápneme brzdový pedál, začnou se do ovzduší uvolňovat velice drobné částice brzdového prachu. Ty přitom mohou proniknout do organismu a způsobit nejen dýchací, ale údajně i srdeční potíže, jak uvádí společnost Mann+Hummel.
Právě tento dodavatel automobilových komponent se přitom zaměřil na vývoj komponent, které by měly s brzdovým prachem bojovat. Jen v Německu je totiž podle odhadů této společnosti vygenerováno každý rok až 10 000 tun tohoto zdraví škodlivého materiálu.
Řešením by mohly být speciální filtry, na kterých společnost Mann+Hummel pracuje již do roku 2003. Ty jsou umístěny uvnitř speciálního schránky, která je umístěna přímo u kotouče. Tyto odolné schránky, které by měly bez problémy odolat vysokým teplotám i korozi, by navíc měly být vyráběny v různých velikostech, aby pokryly poptávku celého trhu. Samotný filtr by pak podle interních testů měl být schopen zachytit až 80 % částic vznikajících při brzdění.
A právě s podobně vypadajícím zařízením byl nedávno vyfocen bílý Volkswagen Golf GTD, jehož fotografie se objevily například na webu Carscoops. Na první pohled vypadá vůz celkem obyčejně, nicméně stačí se podívat do jeho podběhů a ihned vás zaujmou drobné destičky, které kryjí středy kol. U kotoučů je pak vidět zařízení, které se až nápadně podobá filtrům prezentovaným společností Mann+Hummel.
Samozřejmě lze jen těžko soudit, kdo je výrobcem zařízení na testovaném Volkswagenu. Pokud by se však potvrdily údaje o jeho funkčnosti, mohlo by to mít obrovské benefity jak pro automobilky, tak pro majitele starších vozidel. Podle společnosti Mann+Hummel by totiž tyto filtry brzdového prachu mohly výrazně přispět k tomu, aby se automobily splňující emisní normy Euro 5 podařilo s několika dalšími drobnými úpravami emisí výfukových plynů klasifikovat na Euro 6.
Při stále častějším výskytu měst, která omezují vjezd vozidlům s naftovými motory, by to mohlo znamenat obrovské benefity. Otázkou však je, jak toto testování dopadne a zda se třeba dočkáme standardní instalace tohoto zařízení u nových vozidel, nebo možnost osadit filtrem i starší vozidla.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.