Volkswagen zkouší nový způsob boje s emisemi, po motorech se zaměřil na brzdy

Zařízení společnosti Mann+Hummel určené k zachytávání brzdového prachu
Zařízení společnosti Mann+Hummel určené k zachytávání brzdového prachu, foto: Mann+Hummel
Antonín Marek , AutoRoad.cz 26. dubna 2019 16:39
Sdílej:

Automobilový průmysl musí v posledních letech čelit stále přísnějším emisním normám, což je ostatně jednou z hlavních příčin masivní elektrifikace. Ani hybridní modely však nejsou tak zdraví neškodné, jak by si mnozí zákonodárci přáli. Problémy přitom způsobuje komponent, bez kterého se žádný automobil neobejde. Brzdy.

Kdykoliv totiž sešlápneme brzdový pedál, začnou se do ovzduší uvolňovat velice drobné částice brzdového prachu. Ty přitom mohou proniknout do organismu a způsobit nejen dýchací, ale údajně i srdeční potíže, jak uvádí společnost Mann+Hummel.

Právě tento dodavatel automobilových komponent se přitom zaměřil na vývoj komponent, které by měly s brzdovým prachem bojovat. Jen v Německu je totiž podle odhadů této společnosti vygenerováno každý rok až 10 000 tun tohoto zdraví škodlivého materiálu.

Řešením by mohly být speciální filtry, na kterých společnost Mann+Hummel pracuje již do roku 2003. Ty jsou umístěny uvnitř speciálního schránky, která je umístěna přímo u kotouče. Tyto odolné schránky, které by měly bez problémy odolat vysokým teplotám i korozi, by navíc měly být vyráběny v různých velikostech, aby pokryly poptávku celého trhu. Samotný filtr by pak podle interních testů měl být schopen zachytit až 80 % částic vznikajících při brzdění.

A právě s podobně vypadajícím zařízením byl nedávno vyfocen bílý Volkswagen Golf GTD, jehož fotografie se objevily například na webu Carscoops. Na první pohled vypadá vůz celkem obyčejně, nicméně stačí se podívat do jeho podběhů a ihned vás zaujmou drobné destičky, které kryjí středy kol. U kotoučů je pak vidět zařízení, které se až nápadně podobá filtrům prezentovaným společností Mann+Hummel.

Samozřejmě lze jen těžko soudit, kdo je výrobcem zařízení na testovaném Volkswagenu. Pokud by se však potvrdily údaje o jeho funkčnosti, mohlo by to mít obrovské benefity jak pro automobilky, tak pro majitele starších vozidel. Podle společnosti Mann+Hummel by totiž tyto filtry brzdového prachu mohly výrazně přispět k tomu, aby se automobily splňující emisní normy Euro 5 podařilo s několika dalšími drobnými úpravami emisí výfukových plynů klasifikovat na Euro 6.

Při stále častějším výskytu měst, která omezují vjezd vozidlům s naftovými motory, by to mohlo znamenat obrovské benefity. Otázkou však je, jak toto testování dopadne a zda se třeba dočkáme standardní instalace tohoto zařízení u nových vozidel, nebo možnost osadit filtrem i starší vozidla.

Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.