O naftových motorech se toho v poslední době napsalo mnoho a řada odborníků jim předvídala rychlý konec. V očích zákazníků však mají moderní diesely stále co nabídnout, což se ostatně podepisuje i jejich stále slušných prodejích. Díky zavádění podstatně přísnějšího testování emisí podle WLTP se však zdá, že zákazníci brzy nebudou mtí z čeho vybírat.
Stále přísnější emisní normy a nové principy testování emisí podle protokolu WLTP nás připravily již o pěknou porci zajímavých motorů a podle všeho bude ještě hůř. Jak totiž upozornil web AutoCar, zastoupení automobilky Subaru již stáhlo všechny dieselové motory z nabídky.
Zatím se bavíme pouze o Velké Británii, podobný krok se však dá brzy očekávat i ve zbytku Evropy. Dvoulitrový naftový boxer totiž nesplňuje přísnější požadavky, které požaduje nový a podstatně přísnější testovací protokol WLTP.
Britští zákazníci toužící po koupi nového Foresteru nebo Outbacku se vznětovým motorem tak nyní mají poslední šanci oběhat dealerství a doufat, že ještě najdou ideální vůz mezi skladovými zásobami. Z webu automobilky totiž zcela zmizely.
Pro automobilku Subaru se tak jedná o další výraznou ránu od emisemi posedlé Evropské unie. Ikonický model Subaru Impreza WRX STI a jeho třísetkoňový boxer již také není možné koupit jako nový, neboť splňoval emisní normu pouze 6b, která přestává platit 31. srpna tohoto roku.
Na testování podle protokolu WLTP ale doplácejí i benzínové motory z koncernu Volkswagen. Například faceliftovaný Golf R musel přijít o cca 10 koní. Stejně tak Seat Leon Cupra byl kvůli přísnějšímu testování osekán o pár koníků.
V nabídkách některých automobilek a jednotlivých modelů navíc nyní benzínové motory chybí, neboť musí procházet novými certifikacemi kvůli WLTP. Kolik se jich ale vrátí zpět do nabídky zatím není jisté.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?