Etalonem mezi elektromobily je dnes Tesla Motors. Pokud někdo představí bezemisní automobil vyšší třídy, většinou se srovnává s jejími modely. A většinou parametry nestačí, což ale není případ novinky od Faraday Future. Americká společnost na sebe upozornila již loni neotřelou studií hypersportu, s modelem FF 91 ale vstupuje i do světa sériových vozů.
Budete-li chtít zařadit nový model od Faraday Future do existujících škatulek, nepochodíte. FF 91 je tak trochu vlastní třídou, v níž se kombinuje luxus prvotřídních limuzín, výkony supersportů s neotřelým a možná i trochu divným designem. Základem crossoveru (jinak se asi vůz charakterizovat nedá) je modulární platforma VPA vlastní produkce, s níž má FF 91 délku 5250 milimetrů, šířku 2283 milimetrů, výšku 1598 milimetrů a rozvor 3200 milimetrů. Není to tedy žádný drobeček, čemuž odpovídá i pohonnému ústrojí. Celkem čtyři elektromotory poskytují masivních 783 kW (1065 k) a 1800 Nm, stačících ke zrychlení z 0 na 96 km/h za 2,39 sekundy.
Lithium-iontové akumulátory od LG Chem mají největší energetickou hustotu na světě a kapacitu 130 kWh. FF 91 s nimi podle evropského cyklu NEDC ujede na jedno nabití 700 kilometrů. Neskutečně nepůsobí jen hodnota zrychlení, ale i doba nabíjení. Za hodinu v rychlonabíječce má auto k dispozici celý dojezd, při použití 240 V zásuvky je padesát procent dojezdu k dispozici za čtyři a půl hodiny. Vedle revolučního pohonného ústrojí má crossover k dispozici také technologii pro plně autonomní jízdu, zahrnující 10 HD kamer, 13 radarů, 12 ultrasonických senzorů a vysouvací 3D senzor pro dálkové měření vzdálenosti v kapotě. Zajímavostí je rovněž digitální vnitřní zpětné zrcátko, do nějž je přenášen obraz i z vnějších zrcátek a všechny tři pohledy jsou elektronicky sjednoceny v jeden ucelený pohled na situaci kolem vozu. Dnes už samozřejmostí je automatické parkování.
Vnější vzhled je determinován aerodynamikou, odpor vzduchu karosérie je tak pouze cx = 0,25. Přední i zadní partie jsou navíc zaoblené a přes celou jejich šířku se táhne světelný LED pás, sportovněji pak působí tmavá spodní sekce s nasávacími otvory, respektive difuzorem. Masku chladiče nehledejte, místo ní je podsvětlená plocha. Do kabiny se dá dostat přes proti sobě se otevírající dveře, interiér samotný pak je superluxusní záležitostí. Vzadu jsou dvě samostatná místa s opěradly polohovatelnými v úhlu 60 stupňů a se spoustou místa ve všech směrech. Nechybí masážní funkce, vyhřívání a ventilace. V přední části je to sázka na multimédia a digitální technologie, FF 91 tak má například rozpoznávání obličeje, k přístupu do vozu tak není potřeba klíč a při nástupu se prostředí změní přesně podle preferencí dané osoby. Tyto preference, od hudby až po osvětlení, se nastavují v palubním multimediálním systému. K připojení na internet jsou určeny modemy přímo ve vozidle.
Pokud vás Faraday Future FF 91 zaujal, přes webové stránky značky je možné si vůz přeobjednat. Rezervační poplatek je 5000 dolarů (cca 129 000 korun) a překvapivě jej automobilka v případě nějakých problémů vrátí zpět. První vozy se k zákazníkům dostanou příští rok, prvních 300 nových klientů pak bude mít možnost v březnu letošního roku zvolit místo klasického vozu speciální edici Alliance.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.