Etalonem mezi elektromobily je dnes Tesla Motors. Pokud někdo představí bezemisní automobil vyšší třídy, většinou se srovnává s jejími modely. A většinou parametry nestačí, což ale není případ novinky od Faraday Future. Americká společnost na sebe upozornila již loni neotřelou studií hypersportu, s modelem FF 91 ale vstupuje i do světa sériových vozů.
Budete-li chtít zařadit nový model od Faraday Future do existujících škatulek, nepochodíte. FF 91 je tak trochu vlastní třídou, v níž se kombinuje luxus prvotřídních limuzín, výkony supersportů s neotřelým a možná i trochu divným designem. Základem crossoveru (jinak se asi vůz charakterizovat nedá) je modulární platforma VPA vlastní produkce, s níž má FF 91 délku 5250 milimetrů, šířku 2283 milimetrů, výšku 1598 milimetrů a rozvor 3200 milimetrů. Není to tedy žádný drobeček, čemuž odpovídá i pohonnému ústrojí. Celkem čtyři elektromotory poskytují masivních 783 kW (1065 k) a 1800 Nm, stačících ke zrychlení z 0 na 96 km/h za 2,39 sekundy.
Lithium-iontové akumulátory od LG Chem mají největší energetickou hustotu na světě a kapacitu 130 kWh. FF 91 s nimi podle evropského cyklu NEDC ujede na jedno nabití 700 kilometrů. Neskutečně nepůsobí jen hodnota zrychlení, ale i doba nabíjení. Za hodinu v rychlonabíječce má auto k dispozici celý dojezd, při použití 240 V zásuvky je padesát procent dojezdu k dispozici za čtyři a půl hodiny. Vedle revolučního pohonného ústrojí má crossover k dispozici také technologii pro plně autonomní jízdu, zahrnující 10 HD kamer, 13 radarů, 12 ultrasonických senzorů a vysouvací 3D senzor pro dálkové měření vzdálenosti v kapotě. Zajímavostí je rovněž digitální vnitřní zpětné zrcátko, do nějž je přenášen obraz i z vnějších zrcátek a všechny tři pohledy jsou elektronicky sjednoceny v jeden ucelený pohled na situaci kolem vozu. Dnes už samozřejmostí je automatické parkování.
Vnější vzhled je determinován aerodynamikou, odpor vzduchu karosérie je tak pouze cx = 0,25. Přední i zadní partie jsou navíc zaoblené a přes celou jejich šířku se táhne světelný LED pás, sportovněji pak působí tmavá spodní sekce s nasávacími otvory, respektive difuzorem. Masku chladiče nehledejte, místo ní je podsvětlená plocha. Do kabiny se dá dostat přes proti sobě se otevírající dveře, interiér samotný pak je superluxusní záležitostí. Vzadu jsou dvě samostatná místa s opěradly polohovatelnými v úhlu 60 stupňů a se spoustou místa ve všech směrech. Nechybí masážní funkce, vyhřívání a ventilace. V přední části je to sázka na multimédia a digitální technologie, FF 91 tak má například rozpoznávání obličeje, k přístupu do vozu tak není potřeba klíč a při nástupu se prostředí změní přesně podle preferencí dané osoby. Tyto preference, od hudby až po osvětlení, se nastavují v palubním multimediálním systému. K připojení na internet jsou určeny modemy přímo ve vozidle.
Pokud vás Faraday Future FF 91 zaujal, přes webové stránky značky je možné si vůz přeobjednat. Rezervační poplatek je 5000 dolarů (cca 129 000 korun) a překvapivě jej automobilka v případě nějakých problémů vrátí zpět. První vozy se k zákazníkům dostanou příští rok, prvních 300 nových klientů pak bude mít možnost v březnu letošního roku zvolit místo klasického vozu speciální edici Alliance.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?