Mustang s pravostranným řízením uvedl Ford na britský trh teprve začátkem letošního roku, už teď ale eviduje více než 3000 dodaných automobilů. Třetina z tohoto počtu přitom připadá na pětilitrový osmiválec. Právě s ním nastoupí americký muscle car na start závodu o co nejnižší spotřebu paliva. Bizarnost, a pořádná.
Nedávno se v okolí Mladé Boleslavi konal závod Škoda Economy Run, při němž jde primárně o co nejnižší spotřebu paliva. Vítězem se stalo zážehové Citigo, zúčastnit se závodu ale mohly primárně jen vozy značky Škoda. To do britské obdoby soutěže, zvané MPG Marathon, se může přihlásit prakticky každý. Jedinou podmínkou je účast auta bez jakýchkoliv dodatečných úprav. Ideální půda pro všechny modely ECOnetic, ecoFlex, BlueMotion, BlueHDi a podobně, řeknete si. Ford se však tuto soutěž rozhodl pořádně oživit a na start vyšle otevřený Mustang s osmiválcovým motorem.
Ten má 310 kW (421 k) a 530 Nm, v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou pak zrychluje na 100 km/h za 4,1 sekundy a dosahuje maximálně 250 km/h. Průměrná spotřeba je dle britských norem 14,1 l/100 km. To nezná moc ekologicky… Pilotovat kabriolet však bude posádka Andy Dawson a Andy Marriott, která má se soutěží bohaté zkušenosti. Jedná třeba o vítěze z roku 2012, kdy usedli do Fordu Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic. „Na MPG Marathonu je skvělé, že více než o ekologii automobilů je o jezdeckém stylu. Tím, že se soutěže zúčastní auto jako Mustang, ukazuje Ford světu, že i sporťák může být úsporný, pokud je řízen zodpovědně a s citem pro ekologii provozu,“ řekl organizátor soutěže Jerry Ramsdale.
Jak si osmiválcový kabriolet povede uvidíme 18. a 19. října, kdy MPG Marathon zavítá do celkem čtyř oblastí napříč Británií. Start je v Heythrop Park Resortu v Oxfordshiru, závodníci se ale podívají třeba i na Silverstone. Ceny nebudou uděleny jen posádce s celkově nejmenší spotřebou, ale i té, která se oproti továrním údajům nejvíce zlepší. Tady by Mustang mohl mít šanci, v první kategorii totiž například proti takovému vodíkovému Hyundai ix35 příliš nadějí nemá.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?