Drtivá většina automobilových soutěží je o rychlosti, případně přesnosti nebo boji s časem. Najdou se ale i „závody“, kde nejde primárně o to, jak rychle jedete, ale o to, jak úsporně jedete. Jedním z nich je i Škoda Economy Run, konající se letos už po pětatřicáté!
Když se řekne závod, většina si asi představí neustálé střídání plného plynu a ostrých brzd, jízdu na hraně a někdy i za ní, dokonalou znalost trati a především pořádnou porci odvahy. Soutěž Economy Run, jejímž partnerem je už od začátku konání Škoda, je však trochu o něčem jiném. Jde sice také o přesnost a znalost trati, plný plyn si tam ale jen tak neužijete.
Jak totiž již název napovídá, tady se bude soutěžit v ekonomice jízdy. Jinými slovy, vítězem se stane ten, kdo má nejnižší spotřebu a emise CO2. Zohledňují se nicméně také průměrná rychlost a rozdíl mezi skutečnou a normovanou spotřebou. Pro měření spotřeby paliva se používá elektronický diagnostický přístroj. Ten zjišťuje, kolik benzinu nebo nafty se v nádrži nachází před jízdou a po ní. Rozdíl mezi oběma naměřenými hodnotami pak udává přesnou spotřebu paliva.
V sobotu 24. září se uskutečnil již 35. ročník Škoda Economy Run, rozdělující posádky do pěti kategorií. Na start se mohou postavit pouze vozy značky Škoda se zážehovým nebo vznětovým motorem, letos pak na 46 posádek čekala trasa dlouhá 323,3 kilometru. Cíl byl umístěn v Kosmonosích, během jízdy se uskutečnila zastávka ve výrobním závodě ve Vrchlabí. A jaké auto bylo letos nejúspornější? Červená Škoda Citigo posádky Věra a Jan Horníčkovi dosáhla spotřeby jen 3 l/100 km, odpovídající 69,9 g CO2/km. Stejná posádka přitom závodu dominovala i loni.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?