Drtivá většina automobilových soutěží je o rychlosti, případně přesnosti nebo boji s časem. Najdou se ale i „závody“, kde nejde primárně o to, jak rychle jedete, ale o to, jak úsporně jedete. Jedním z nich je i Škoda Economy Run, konající se letos už po pětatřicáté!
Když se řekne závod, většina si asi představí neustálé střídání plného plynu a ostrých brzd, jízdu na hraně a někdy i za ní, dokonalou znalost trati a především pořádnou porci odvahy. Soutěž Economy Run, jejímž partnerem je už od začátku konání Škoda, je však trochu o něčem jiném. Jde sice také o přesnost a znalost trati, plný plyn si tam ale jen tak neužijete.
Jak totiž již název napovídá, tady se bude soutěžit v ekonomice jízdy. Jinými slovy, vítězem se stane ten, kdo má nejnižší spotřebu a emise CO2. Zohledňují se nicméně také průměrná rychlost a rozdíl mezi skutečnou a normovanou spotřebou. Pro měření spotřeby paliva se používá elektronický diagnostický přístroj. Ten zjišťuje, kolik benzinu nebo nafty se v nádrži nachází před jízdou a po ní. Rozdíl mezi oběma naměřenými hodnotami pak udává přesnou spotřebu paliva.
V sobotu 24. září se uskutečnil již 35. ročník Škoda Economy Run, rozdělující posádky do pěti kategorií. Na start se mohou postavit pouze vozy značky Škoda se zážehovým nebo vznětovým motorem, letos pak na 46 posádek čekala trasa dlouhá 323,3 kilometru. Cíl byl umístěn v Kosmonosích, během jízdy se uskutečnila zastávka ve výrobním závodě ve Vrchlabí. A jaké auto bylo letos nejúspornější? Červená Škoda Citigo posádky Věra a Jan Horníčkovi dosáhla spotřeby jen 3 l/100 km, odpovídající 69,9 g CO2/km. Stejná posádka přitom závodu dominovala i loni.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?