Smart na elektrický pohon je tradicí již od roku 2007. Vůbec poprvé ale německá automobilky elektrifikovala také pětidveřový automobil a aby těch prvenství nebylo málo, Smart je jediná značka na světě, mající v nabídce všechny své vozy se spalovacím a elektrickým motorem. Když k tomu ale přidáme i trochu pravdy, dozvíte se, že modely electric drive jsou použitelné opravdu jen ve městě.
První generace ForTwo electric drive přijela v roce 2007 jako stokusová flotila pro Londýn. O dva roky později následovala druhá generace, dostupná i běžným zákazníkům. Ta prošla v roce 2012 zásadním vylepšením a vydobyla si své místo na slunci. Nyní nastupující čtvrtá generace modelů electric drive do svého středu přibrala nejen klasický ForTwo, ale také jeho otevřenou variantu (jediný elektrický kabriolet na trhu) a především čtyřmístný ForFour. V útrobách všech tří modelů najdeme elektromotor o výkonu 60 kW (81 k) s točivým momentem 160 Nm. Tato síla je na kola transferovaná pomocí stálého převodu.
Maximální rychlost je omezena na 130 km/h, doba potřebná k akceleraci se liší model od modelu – ForTwo 11,5 sekundy, ForTwo Cabrio 11,8 sekundy a ForFour 12,7 sekundy. Lithium-iontový akumulátor má kapacitu 17,6 kWh a stačí na dojezd 160 kilometrů, respektive 155 kilometrů u kabrioletu a pětidveřového modelu. Čas potřebný k dobití akumulátoru byl u domácí nabíječky zkrácen na 6 hodin, Wallbox znamená jen 3,5 hodiny. Od příštího roku bude mezi příplatky i 22 kW rychlonabíječka, s níž čas klesne až na 45 minut. Zajímavostí je možnost nastavit požadovanou teplotu v autě ještě ve chvíli, kdy je v nabíječce, během jízdy tak už není nutné používat klimatizaci. Aktivován může být také specifický režim Eco, v němž je co možná nejvíce šetřena energie.
Nastavování teploty lze provádět i přes aplikaci v chytrém telefonu, stejné zařízení poskytuje také informace o průběhu nabíjení. Vizuálně je jedinou změnou logo na bezpečnostním rámu Tridion, v případě volby paketu electric drive design jej spolu se zrcátky dostanete ve výrazné zelené. Uvnitř došlo k přepracování přístrojového panelu, kam se nastěhoval například ukazatel stavu baterie. Případné požadavky na individualizaci splní program Brabus tailor made. Ceny startují na 21 940 eurech (cca 593 000 korun) za ForTwo, 25 200 eurech (cca 681 000 korun) za ForTwo Cabrio a 22 600 eurech (cca 611 000 korun) za ForFour. Prodeje se před koncem roku rozběhnou v USA, Evropa se dočká začátkem příštích dvanácti měsíců.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.