Elektrický Smart v reálu skoro nevyužijete. Je drahý a jinde než ve městě pomalý

Smart ForTwo přijíždí v elektrickém provedení electric drive.
Smart ForTwo přijíždí v elektrickém provedení electric drive., foto: Smart
ar6 23. září 2016 01:47
Sdílej:

Smart na elektrický pohon je tradicí již od roku 2007. Vůbec poprvé ale německá automobilky elektrifikovala také pětidveřový automobil a aby těch prvenství nebylo málo, Smart je jediná značka na světě, mající v nabídce všechny své vozy se spalovacím a elektrickým motorem. Když k tomu ale přidáme i trochu pravdy, dozvíte se, že modely electric drive jsou použitelné opravdu jen ve městě.

První generace ForTwo electric drive přijela v roce 2007 jako stokusová flotila pro Londýn. O dva roky později následovala druhá generace, dostupná i běžným zákazníkům. Ta prošla v roce 2012 zásadním vylepšením a vydobyla si své místo na slunci. Nyní nastupující čtvrtá generace modelů electric drive do svého středu přibrala nejen klasický ForTwo, ale také jeho otevřenou variantu (jediný elektrický kabriolet na trhu) a především čtyřmístný ForFour. V útrobách všech tří modelů najdeme elektromotor o výkonu 60 kW (81 k) s točivým momentem 160 Nm. Tato síla je na kola transferovaná pomocí stálého převodu.

Maximální rychlost je omezena na 130 km/h, doba potřebná k akceleraci se liší model od modelu – ForTwo 11,5 sekundy, ForTwo Cabrio 11,8 sekundy a ForFour 12,7 sekundy. Lithium-iontový akumulátor má kapacitu 17,6 kWh a stačí na dojezd 160 kilometrů, respektive 155 kilometrů u kabrioletu a pětidveřového modelu. Čas potřebný k dobití akumulátoru byl u domácí nabíječky zkrácen na 6 hodin, Wallbox znamená jen 3,5 hodiny. Od příštího roku bude mezi příplatky i 22 kW rychlonabíječka, s níž čas klesne až na 45 minut. Zajímavostí je možnost nastavit požadovanou teplotu v autě ještě ve chvíli, kdy je v nabíječce, během jízdy tak už není nutné používat klimatizaci. Aktivován může být také specifický režim Eco, v němž je co možná nejvíce šetřena energie.

Nastavování teploty lze provádět i přes aplikaci v chytrém telefonu, stejné zařízení poskytuje také informace o průběhu nabíjení. Vizuálně je jedinou změnou logo na bezpečnostním rámu Tridion, v případě volby paketu electric drive design jej spolu se zrcátky dostanete ve výrazné zelené. Uvnitř došlo k přepracování přístrojového panelu, kam se nastěhoval například ukazatel stavu baterie. Případné požadavky na individualizaci splní program Brabus tailor made. Ceny startují na 21 940 eurech (cca 593 000 korun) za ForTwo, 25 200 eurech (cca 681 000 korun) za ForTwo Cabrio a 22 600 eurech (cca 611 000 korun) za ForFour. Prodeje se před koncem roku rozběhnou v USA, Evropa se dočká začátkem příštích dvanácti měsíců.  

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.