Smart na elektrický pohon je tradicí již od roku 2007. Vůbec poprvé ale německá automobilky elektrifikovala také pětidveřový automobil a aby těch prvenství nebylo málo, Smart je jediná značka na světě, mající v nabídce všechny své vozy se spalovacím a elektrickým motorem. Když k tomu ale přidáme i trochu pravdy, dozvíte se, že modely electric drive jsou použitelné opravdu jen ve městě.
První generace ForTwo electric drive přijela v roce 2007 jako stokusová flotila pro Londýn. O dva roky později následovala druhá generace, dostupná i běžným zákazníkům. Ta prošla v roce 2012 zásadním vylepšením a vydobyla si své místo na slunci. Nyní nastupující čtvrtá generace modelů electric drive do svého středu přibrala nejen klasický ForTwo, ale také jeho otevřenou variantu (jediný elektrický kabriolet na trhu) a především čtyřmístný ForFour. V útrobách všech tří modelů najdeme elektromotor o výkonu 60 kW (81 k) s točivým momentem 160 Nm. Tato síla je na kola transferovaná pomocí stálého převodu.
Maximální rychlost je omezena na 130 km/h, doba potřebná k akceleraci se liší model od modelu – ForTwo 11,5 sekundy, ForTwo Cabrio 11,8 sekundy a ForFour 12,7 sekundy. Lithium-iontový akumulátor má kapacitu 17,6 kWh a stačí na dojezd 160 kilometrů, respektive 155 kilometrů u kabrioletu a pětidveřového modelu. Čas potřebný k dobití akumulátoru byl u domácí nabíječky zkrácen na 6 hodin, Wallbox znamená jen 3,5 hodiny. Od příštího roku bude mezi příplatky i 22 kW rychlonabíječka, s níž čas klesne až na 45 minut. Zajímavostí je možnost nastavit požadovanou teplotu v autě ještě ve chvíli, kdy je v nabíječce, během jízdy tak už není nutné používat klimatizaci. Aktivován může být také specifický režim Eco, v němž je co možná nejvíce šetřena energie.
Nastavování teploty lze provádět i přes aplikaci v chytrém telefonu, stejné zařízení poskytuje také informace o průběhu nabíjení. Vizuálně je jedinou změnou logo na bezpečnostním rámu Tridion, v případě volby paketu electric drive design jej spolu se zrcátky dostanete ve výrazné zelené. Uvnitř došlo k přepracování přístrojového panelu, kam se nastěhoval například ukazatel stavu baterie. Případné požadavky na individualizaci splní program Brabus tailor made. Ceny startují na 21 940 eurech (cca 593 000 korun) za ForTwo, 25 200 eurech (cca 681 000 korun) za ForTwo Cabrio a 22 600 eurech (cca 611 000 korun) za ForFour. Prodeje se před koncem roku rozběhnou v USA, Evropa se dočká začátkem příštích dvanácti měsíců.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?