Smart na elektrický pohon je tradicí již od roku 2007. Vůbec poprvé ale německá automobilky elektrifikovala také pětidveřový automobil a aby těch prvenství nebylo málo, Smart je jediná značka na světě, mající v nabídce všechny své vozy se spalovacím a elektrickým motorem. Když k tomu ale přidáme i trochu pravdy, dozvíte se, že modely electric drive jsou použitelné opravdu jen ve městě.
První generace ForTwo electric drive přijela v roce 2007 jako stokusová flotila pro Londýn. O dva roky později následovala druhá generace, dostupná i běžným zákazníkům. Ta prošla v roce 2012 zásadním vylepšením a vydobyla si své místo na slunci. Nyní nastupující čtvrtá generace modelů electric drive do svého středu přibrala nejen klasický ForTwo, ale také jeho otevřenou variantu (jediný elektrický kabriolet na trhu) a především čtyřmístný ForFour. V útrobách všech tří modelů najdeme elektromotor o výkonu 60 kW (81 k) s točivým momentem 160 Nm. Tato síla je na kola transferovaná pomocí stálého převodu.
Maximální rychlost je omezena na 130 km/h, doba potřebná k akceleraci se liší model od modelu – ForTwo 11,5 sekundy, ForTwo Cabrio 11,8 sekundy a ForFour 12,7 sekundy. Lithium-iontový akumulátor má kapacitu 17,6 kWh a stačí na dojezd 160 kilometrů, respektive 155 kilometrů u kabrioletu a pětidveřového modelu. Čas potřebný k dobití akumulátoru byl u domácí nabíječky zkrácen na 6 hodin, Wallbox znamená jen 3,5 hodiny. Od příštího roku bude mezi příplatky i 22 kW rychlonabíječka, s níž čas klesne až na 45 minut. Zajímavostí je možnost nastavit požadovanou teplotu v autě ještě ve chvíli, kdy je v nabíječce, během jízdy tak už není nutné používat klimatizaci. Aktivován může být také specifický režim Eco, v němž je co možná nejvíce šetřena energie.
Nastavování teploty lze provádět i přes aplikaci v chytrém telefonu, stejné zařízení poskytuje také informace o průběhu nabíjení. Vizuálně je jedinou změnou logo na bezpečnostním rámu Tridion, v případě volby paketu electric drive design jej spolu se zrcátky dostanete ve výrazné zelené. Uvnitř došlo k přepracování přístrojového panelu, kam se nastěhoval například ukazatel stavu baterie. Případné požadavky na individualizaci splní program Brabus tailor made. Ceny startují na 21 940 eurech (cca 593 000 korun) za ForTwo, 25 200 eurech (cca 681 000 korun) za ForTwo Cabrio a 22 600 eurech (cca 611 000 korun) za ForFour. Prodeje se před koncem roku rozběhnou v USA, Evropa se dočká začátkem příštích dvanácti měsíců.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?