Elektromobilita je jednou z priorit čínské vlády pro budoucí měsíce a roky, proto se také na bezemisní vozidla objevují relativně velké státní příspěvky. Domácí automobilky tak logicky přichází s dalšími a dalšími elektromobily, tím posledním je SUV nové značky Xiaopeng.
Automobilka Xiaopeng (zkráceně XPeng) je velice mladá, Henry Xia ji oficiálně založil teprve loni. Překlad názvu mimochodem znamená něco jako známé české „já jsem malej, ale šikovnej“ což na první produkt značky sedí docela dobře. Ještě než se k němu dostaneme je ale potřeba ještě trochu přiblížit XPeng jako takový. Zakladateli se povedlo ke spolupráci nalákat bývalé zaměstnance tradičních automobilek BMW, Ford a Lamborghini, přičemž na vývoj první modelové řady bylo k dispozici 100 milionů dolarů (cca 2,4 miliardy korun). Celých 60 milionů (cca 1,44 miliard korun) pochází od třetích stran, investoři tak novému projektu evidentně hodně věří. První prototypy na základě Lexusu NX měla značka připravené již na začátku letošního roku, spolu pak až dodnes tato auta najela údajně přes 500 tisíc testovacích kilometrů.
Tento týden uspořádal XPeng prezentaci pro vybrané hosty, na níž ukázal další stupeň vývoje. Předprodukční elektrické SUV s prozatímním označením Beta. To se má na více než devadesát procent shodovat s konečným sériovým automobilem, jeho hlavním cílem je přitom Tesla Model X. Design má na svědomí středisko v Šanghaji a na rozdíl od svého rivala má Beta standardní dveře. Ty jsou rozhodně méně zajímavé, na druhou stranu ale také méně nebezpečné. Nejspíše nepřekvapí absence masky chladiče, jinak je ale přední část s protaženými světlomety a úzkými pásky LED diod v nárazníku docela originální. Z profilu zaujmou velké podběhy, vyplněné ale poměrně malými litými koly. Již zmíněný Lexus může trochu připomenout prolis v oblasti dveří a jeho přechod v zadní blatník. Samotné zadní partie jsou jednoduché, rozhodně zajímavá jsou ale skupinová světla, složená z několika malých tyčinek.
Zajímavostí je HD kamerový systém, kdy vedle čtveřice klasických zařízení, snímajících 360 stupňů okolo auta, najdeme po jedné kameře na střeše a za předním sklem. Má se tím zvyšovat bezpečnost, zároveň ale jimi auto zachycuje i zajímavé momentky ze života posádky. Středová konzole je stejně jako u Tesly tvořená pouze tabletem, zde má 15,6 palce a osmijádrový procesor a vedle klasického infotainmentu je rovněž výstupem navigace a lze přes něj spárovat i chytrý telefon. Digitální je také palubní deska. Podobně jako u většiny současných hi-tech automobilů, i XPeng dovoluje ovládat některé funkce prostřednictvím chytrého telefonu. Stačí mít pouze příslušnou aplikaci.
Technický vývoj mělo na starosti oddělení v Kantonu, které spárovalo elektromotor s lithium-iontovou baterií Samsung, skládající se z devíti článků. Ta stačí na dojezd asi 300 kilometrů, vedle toho známe také akceleraci vozu. S pohonem jedné nápravy je 100 km/h dosaženo za 7,9 sekundy, čtyřkolka (pochopitelně elektrická s druhým elektromotorem) to zvládne za 5,8 sekundy. Sériová podoba vozu bude podle ruského magazínu Autoreview připravena do konce letošního roku, výroba by v malém měřítku měla začít příští rok. Ve velkých objemech (asi 20 tisíc vozů ročně) začne XPeng produkovat za necelých 24 měsíců. K tomuto kroku ale hledá stabilního partnera, kterým by se mohla stát automobilka GAC. Zároveň musí vedení mladé značky vyřídit všechna potřebná povolení pro výrobu a prodej vlastního elektromobilu.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.