Automobilka Xiaopeng (zkráceně XPeng) je velice mladá, Henry Xia ji oficiálně založil teprve loni. Překlad názvu mimochodem znamená něco jako známé české „já jsem malej, ale šikovnej“ což na první produkt značky sedí docela dobře. Ještě než se k němu dostaneme je ale potřeba ještě trochu přiblížit XPeng jako takový. Zakladateli se povedlo ke spolupráci nalákat bývalé zaměstnance tradičních automobilek BMW, Ford a Lamborghini, přičemž na vývoj první modelové řady bylo k dispozici 100 milionů dolarů (cca 2,4 miliardy korun). Celých 60 milionů (cca 1,44 miliard korun) pochází od třetích stran, investoři tak novému projektu evidentně hodně věří. První prototypy na základě Lexusu NX měla značka připravené již na začátku letošního roku, spolu pak až dodnes tato auta najela údajně přes 500 tisíc testovacích kilometrů.
Tento týden uspořádal XPeng prezentaci pro vybrané hosty, na níž ukázal další stupeň vývoje. Předprodukční elektrické SUV s prozatímním označením Beta. To se má na více než devadesát procent shodovat s konečným sériovým automobilem, jeho hlavním cílem je přitom Tesla Model X. Design má na svědomí středisko v Šanghaji a na rozdíl od svého rivala má Beta standardní dveře. Ty jsou rozhodně méně zajímavé, na druhou stranu ale také méně nebezpečné. Nejspíše nepřekvapí absence masky chladiče, jinak je ale přední část s protaženými světlomety a úzkými pásky LED diod v nárazníku docela originální. Z profilu zaujmou velké podběhy, vyplněné ale poměrně malými litými koly. Již zmíněný Lexus může trochu připomenout prolis v oblasti dveří a jeho přechod v zadní blatník. Samotné zadní partie jsou jednoduché, rozhodně zajímavá jsou ale skupinová světla, složená z několika malých tyčinek.
Zajímavostí je HD kamerový systém, kdy vedle čtveřice klasických zařízení, snímajících 360 stupňů okolo auta, najdeme po jedné kameře na střeše a za předním sklem. Má se tím zvyšovat bezpečnost, zároveň ale jimi auto zachycuje i zajímavé momentky ze života posádky. Středová konzole je stejně jako u Tesly tvořená pouze tabletem, zde má 15,6 palce a osmijádrový procesor a vedle klasického infotainmentu je rovněž výstupem navigace a lze přes něj spárovat i chytrý telefon. Digitální je také palubní deska. Podobně jako u většiny současných hi-tech automobilů, i XPeng dovoluje ovládat některé funkce prostřednictvím chytrého telefonu. Stačí mít pouze příslušnou aplikaci.
Technický vývoj mělo na starosti oddělení v Kantonu, které spárovalo elektromotor s lithium-iontovou baterií Samsung, skládající se z devíti článků. Ta stačí na dojezd asi 300 kilometrů, vedle toho známe také akceleraci vozu. S pohonem jedné nápravy je 100 km/h dosaženo za 7,9 sekundy, čtyřkolka (pochopitelně elektrická s druhým elektromotorem) to zvládne za 5,8 sekundy. Sériová podoba vozu bude podle ruského magazínu Autoreview připravena do konce letošního roku, výroba by v malém měřítku měla začít příští rok. Ve velkých objemech (asi 20 tisíc vozů ročně) začne XPeng produkovat za necelých 24 měsíců. K tomuto kroku ale hledá stabilního partnera, kterým by se mohla stát automobilka GAC. Zároveň musí vedení mladé značky vyřídit všechna potřebná povolení pro výrobu a prodej vlastního elektromobilu.