Elektromobilita je jednou z priorit čínské vlády pro budoucí měsíce a roky, proto se také na bezemisní vozidla objevují relativně velké státní příspěvky. Domácí automobilky tak logicky přichází s dalšími a dalšími elektromobily, tím posledním je SUV nové značky Xiaopeng.
Automobilka Xiaopeng (zkráceně XPeng) je velice mladá, Henry Xia ji oficiálně založil teprve loni. Překlad názvu mimochodem znamená něco jako známé české „já jsem malej, ale šikovnej“ což na první produkt značky sedí docela dobře. Ještě než se k němu dostaneme je ale potřeba ještě trochu přiblížit XPeng jako takový. Zakladateli se povedlo ke spolupráci nalákat bývalé zaměstnance tradičních automobilek BMW, Ford a Lamborghini, přičemž na vývoj první modelové řady bylo k dispozici 100 milionů dolarů (cca 2,4 miliardy korun). Celých 60 milionů (cca 1,44 miliard korun) pochází od třetích stran, investoři tak novému projektu evidentně hodně věří. První prototypy na základě Lexusu NX měla značka připravené již na začátku letošního roku, spolu pak až dodnes tato auta najela údajně přes 500 tisíc testovacích kilometrů.
Tento týden uspořádal XPeng prezentaci pro vybrané hosty, na níž ukázal další stupeň vývoje. Předprodukční elektrické SUV s prozatímním označením Beta. To se má na více než devadesát procent shodovat s konečným sériovým automobilem, jeho hlavním cílem je přitom Tesla Model X. Design má na svědomí středisko v Šanghaji a na rozdíl od svého rivala má Beta standardní dveře. Ty jsou rozhodně méně zajímavé, na druhou stranu ale také méně nebezpečné. Nejspíše nepřekvapí absence masky chladiče, jinak je ale přední část s protaženými světlomety a úzkými pásky LED diod v nárazníku docela originální. Z profilu zaujmou velké podběhy, vyplněné ale poměrně malými litými koly. Již zmíněný Lexus může trochu připomenout prolis v oblasti dveří a jeho přechod v zadní blatník. Samotné zadní partie jsou jednoduché, rozhodně zajímavá jsou ale skupinová světla, složená z několika malých tyčinek.
Zajímavostí je HD kamerový systém, kdy vedle čtveřice klasických zařízení, snímajících 360 stupňů okolo auta, najdeme po jedné kameře na střeše a za předním sklem. Má se tím zvyšovat bezpečnost, zároveň ale jimi auto zachycuje i zajímavé momentky ze života posádky. Středová konzole je stejně jako u Tesly tvořená pouze tabletem, zde má 15,6 palce a osmijádrový procesor a vedle klasického infotainmentu je rovněž výstupem navigace a lze přes něj spárovat i chytrý telefon. Digitální je také palubní deska. Podobně jako u většiny současných hi-tech automobilů, i XPeng dovoluje ovládat některé funkce prostřednictvím chytrého telefonu. Stačí mít pouze příslušnou aplikaci.
Technický vývoj mělo na starosti oddělení v Kantonu, které spárovalo elektromotor s lithium-iontovou baterií Samsung, skládající se z devíti článků. Ta stačí na dojezd asi 300 kilometrů, vedle toho známe také akceleraci vozu. S pohonem jedné nápravy je 100 km/h dosaženo za 7,9 sekundy, čtyřkolka (pochopitelně elektrická s druhým elektromotorem) to zvládne za 5,8 sekundy. Sériová podoba vozu bude podle ruského magazínu Autoreview připravena do konce letošního roku, výroba by v malém měřítku měla začít příští rok. Ve velkých objemech (asi 20 tisíc vozů ročně) začne XPeng produkovat za necelých 24 měsíců. K tomuto kroku ale hledá stabilního partnera, kterým by se mohla stát automobilka GAC. Zároveň musí vedení mladé značky vyřídit všechna potřebná povolení pro výrobu a prodej vlastního elektromobilu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.