Čínská Tesla vyjede příští rok, automobilka XPeng přetáhla experty věhlasných výrobců

ar6, 14. září 2016, 15:12 Google+

Elektromobilita je jednou z priorit čínské vlády pro budoucí měsíce a roky, proto se také na bezemisní vozidla objevují relativně velké státní příspěvky. Domácí automobilky tak logicky přichází s dalšími a dalšími elektromobily, tím posledním je SUV nové značky Xiaopeng.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Xiaopeng Beta je novým elektrickým SUV z Číny.

Xiaopeng Beta je novým elektrickým SUV z Číny. | foto: Xiaopeng

Sdílejte článek

Automobilka Xiaopeng (zkráceně XPeng) je velice mladá, Henry Xia ji oficiálně založil teprve loni. Překlad názvu mimochodem znamená něco jako známé české „já jsem malej, ale šikovnej“ což na první produkt značky sedí docela dobře. Ještě než se k němu dostaneme je ale potřeba ještě trochu přiblížit XPeng jako takový. Zakladateli se povedlo ke spolupráci nalákat bývalé zaměstnance tradičních automobilek BMW, Ford a Lamborghini, přičemž na vývoj první modelové řady bylo k dispozici 100 milionů dolarů (cca 2,4 miliardy korun). Celých 60 milionů (cca 1,44 miliard korun) pochází od třetích stran, investoři tak novému projektu evidentně hodně věří. První prototypy na základě Lexusu NX měla značka připravené již na začátku letošního roku, spolu pak až dodnes tato auta najela údajně přes 500 tisíc testovacích kilometrů.

img-responsive

Zadní partie nového SUV automobilky Xiaopeng. | foto: Xiaopeng

Tento týden uspořádal XPeng prezentaci pro vybrané hosty, na níž ukázal další stupeň vývoje. Předprodukční elektrické SUV s prozatímním označením Beta. To se má na více než devadesát procent shodovat s konečným sériovým automobilem, jeho hlavním cílem je přitom Tesla Model X. Design má na svědomí středisko v Šanghaji a na rozdíl od svého rivala má Beta standardní dveře. Ty jsou rozhodně méně zajímavé, na druhou stranu ale také méně nebezpečné. Nejspíše nepřekvapí absence masky chladiče, jinak je ale přední část s protaženými světlomety a úzkými pásky LED diod v nárazníku docela originální. Z profilu zaujmou velké podběhy, vyplněné ale poměrně malými litými koly. Již zmíněný Lexus může trochu připomenout prolis v oblasti dveří a jeho přechod v zadní blatník. Samotné zadní partie jsou jednoduché, rozhodně zajímavá jsou ale skupinová světla, složená z několika malých tyčinek.

Zajímavostí je HD kamerový systém, kdy vedle čtveřice klasických zařízení, snímajících 360 stupňů okolo auta, najdeme po jedné kameře na střeše a za předním sklem. Má se tím zvyšovat bezpečnost, zároveň ale jimi auto zachycuje i zajímavé momentky ze života posádky. Středová konzole je stejně jako u Tesly tvořená pouze tabletem, zde má 15,6 palce a osmijádrový procesor a vedle klasického infotainmentu je rovněž výstupem navigace a lze přes něj spárovat i chytrý telefon. Digitální je také palubní deska. Podobně jako u většiny současných hi-tech automobilů, i XPeng dovoluje ovládat některé funkce prostřednictvím chytrého telefonu. Stačí mít pouze příslušnou aplikaci.

Technický vývoj mělo na starosti oddělení v Kantonu, které spárovalo elektromotor s lithium-iontovou baterií Samsung, skládající se z devíti článků. Ta stačí na dojezd asi 300 kilometrů, vedle toho známe také akceleraci vozu. S pohonem jedné nápravy je 100 km/h dosaženo za 7,9 sekundy, čtyřkolka (pochopitelně elektrická s druhým elektromotorem) to zvládne za 5,8 sekundy. Sériová podoba vozu bude podle ruského magazínu Autoreview připravena do konce letošního roku, výroba by v malém měřítku měla začít příští rok. Ve velkých objemech (asi 20 tisíc vozů ročně) začne XPeng produkovat za necelých 24 měsíců. K tomuto kroku ale hledá stabilního partnera, kterým by se mohla stát automobilka GAC. Zároveň musí vedení mladé značky vyřídit všechna potřebná povolení pro výrobu a prodej vlastního elektromobilu.

Vytisknout

Diskuze: Čínská Tesla vyjede příští rok, automobilka XPeng přetáhla experty věhlasných výrobců

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Autosalon Brno by se mohl v příštím roce vrátit.

Brněnský autosalon se vrací! Splněno ale musí být několik podmínek

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud