Automobilka Fisker vyráběla jeden z prvních skutečně luxusních plug-in hybridů se jménem Karma, finanční problémy však americkou automobilku, produkující ve Finsku, v roce 2013 položily. Prakticky vše, co zbylo, následně koupila čínská společnost Wanxiang. Nyní se Karma vrací, ovšem už ne jako Fisker.
Henrik Fisker založil po sobě pojmenovanou společnost v roce 2007 a po produkci překarosovaných modelů známých značek se v roce 2011 pustil do výroby vlastního automobilu. Karma byla jedním z prvních plug-in hybridů na světě, vývoj i následná výroba ve Finsku ale byly tak drahé, že ještě před koncem roku 2012 došlo k zastavení výroby. O dalších dvanáct měsíců později automobilka vyhlásila bankrot a její „zbytky“ koupila čínská společnost Wanxiang. Ta získala prakticky vše, vyjma označení Fisker a také příslušných log značky. Noví majitelé se tedy rozhodli přejmenovat automobilku podle jediného modelu – Karma. Modelová řada pak dostala jméno Revero a představila se teprve před pár dny.
Odlišit Karmu a Revero je ale poměrně složitý proces. Prakticky jediným detailem, kromě jiných log a označení, je nový výplet masky chladiče. Zbytek ale zůstává stejný. Novinka pak bude k dispozici v osmi lacích karosérie a se čtyřmi designy 21- nebo 22palcových kol. V kabině je k vidění nový multimediální systém s rychlejšími reakcemi na požadavky řidiče, Bluetooth nebo rozhraním Apple CarPlay, respektive Android Auto. Součástí je také audiosystém s osmi reproduktory a výkonem 275 W nebo 4G LTE připojení k internetu. Přední sedadla mají elektrické nastavování v šesti směrech, spolu se zadními místy pak nabízejí i vyhřívání. Zachován zůstal také atypický multifunkční volant. Materiály jsou nadále jen ty nejlepší, dřevo, karbon a kůže jsou tedy samozřejmostí. Čalounění je k dispozici v pěti dvoubarevných a jednom jednobarevném provedení.
Největší změny tak lze hledat na pohonném ústrojí limuzíny s délkou 4998 milimetrů. Základem je klasický spalovací generátor o výkonu 175 kW (237 k), následuje dvojice elektromotorů s celkovým výkonem 301 kW (409 k) a točivým momentem 1330 Nm. Lithium-iontové akumulátory mají nově kapacitu 21,4 kWh, celkovou proměnou pak prošlo jejich nabíjení. Z klasické sítě zabere 10 hodin, novinkou je ale použití 6,6 kW palubní nabíječky, umožňující nabití za 3 hodiny. 40 kW rychlonabíječka pak celý proces zvládne na 80 procent za 24 minut. Za těmito změnami stojí spolupráce s BMW. Celkově tak Revero umí ujet 80 kilometrů čistě na elektřinu a kombinovaně potom 483 kilometrů. Zajímavostí jsou solární střešní panely, umožňující v případě dobrého počasí ujet až 2,4 kilometru jen díky nim.
Systém pracuje v celkem čtyřech režimech – PHEV, Stealth (pouze elektřina), Sustain (pouze spalovací motor) a Sport (kombinace elektrického a spalovacího motoru). Podle zvoleného módu se liší dynamika modelu s pohonem zadních kol, automtem a rozložením hmotnosti v poměru 50:50. Stealth znamená akceleraci z 0 na 96 km/h za 6,9 sekundy a maximální rychlost 153 km/h, Sustain akceleruje z 0 na 96 km/h za 7,2 sekundy a jede maximálně 153 km/h a ve vrcholném režimu Sport Karma akceleruje za 5,4 sekundy a jede až 200 km/h. Ve všech případech jsou rychlosti elektricky omezené. Podvozek má všechna čtyři kola nezávisle zavěšená, ta jsou osazena kotouči se šesti pístky vpředu a čtyřmi pístky vzadu. Ceny na americkém trhu začínají na 130 000 dolarech (cca 3 124 000 korun), objednávky pak prodejci začnou přijímat od konce tohoto měsíce. Revero se má dostat i do Evropy, ne však dřív než za rok a půl. Výroba bude probíhat v Kalifornii s kapacitou 1000 automobilů ročně. Hlavní konkurencí budou plug-in hybridní Porsche Panamera 4 E-Hybrid i elektrická Tesla Model S.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.