Automobilka Fisker vyráběla jeden z prvních skutečně luxusních plug-in hybridů se jménem Karma, finanční problémy však americkou automobilku, produkující ve Finsku, v roce 2013 položily. Prakticky vše, co zbylo, následně koupila čínská společnost Wanxiang. Nyní se Karma vrací, ovšem už ne jako Fisker.
Henrik Fisker založil po sobě pojmenovanou společnost v roce 2007 a po produkci překarosovaných modelů známých značek se v roce 2011 pustil do výroby vlastního automobilu. Karma byla jedním z prvních plug-in hybridů na světě, vývoj i následná výroba ve Finsku ale byly tak drahé, že ještě před koncem roku 2012 došlo k zastavení výroby. O dalších dvanáct měsíců později automobilka vyhlásila bankrot a její „zbytky“ koupila čínská společnost Wanxiang. Ta získala prakticky vše, vyjma označení Fisker a také příslušných log značky. Noví majitelé se tedy rozhodli přejmenovat automobilku podle jediného modelu – Karma. Modelová řada pak dostala jméno Revero a představila se teprve před pár dny.
Odlišit Karmu a Revero je ale poměrně složitý proces. Prakticky jediným detailem, kromě jiných log a označení, je nový výplet masky chladiče. Zbytek ale zůstává stejný. Novinka pak bude k dispozici v osmi lacích karosérie a se čtyřmi designy 21- nebo 22palcových kol. V kabině je k vidění nový multimediální systém s rychlejšími reakcemi na požadavky řidiče, Bluetooth nebo rozhraním Apple CarPlay, respektive Android Auto. Součástí je také audiosystém s osmi reproduktory a výkonem 275 W nebo 4G LTE připojení k internetu. Přední sedadla mají elektrické nastavování v šesti směrech, spolu se zadními místy pak nabízejí i vyhřívání. Zachován zůstal také atypický multifunkční volant. Materiály jsou nadále jen ty nejlepší, dřevo, karbon a kůže jsou tedy samozřejmostí. Čalounění je k dispozici v pěti dvoubarevných a jednom jednobarevném provedení.
Největší změny tak lze hledat na pohonném ústrojí limuzíny s délkou 4998 milimetrů. Základem je klasický spalovací generátor o výkonu 175 kW (237 k), následuje dvojice elektromotorů s celkovým výkonem 301 kW (409 k) a točivým momentem 1330 Nm. Lithium-iontové akumulátory mají nově kapacitu 21,4 kWh, celkovou proměnou pak prošlo jejich nabíjení. Z klasické sítě zabere 10 hodin, novinkou je ale použití 6,6 kW palubní nabíječky, umožňující nabití za 3 hodiny. 40 kW rychlonabíječka pak celý proces zvládne na 80 procent za 24 minut. Za těmito změnami stojí spolupráce s BMW. Celkově tak Revero umí ujet 80 kilometrů čistě na elektřinu a kombinovaně potom 483 kilometrů. Zajímavostí jsou solární střešní panely, umožňující v případě dobrého počasí ujet až 2,4 kilometru jen díky nim.
Systém pracuje v celkem čtyřech režimech – PHEV, Stealth (pouze elektřina), Sustain (pouze spalovací motor) a Sport (kombinace elektrického a spalovacího motoru). Podle zvoleného módu se liší dynamika modelu s pohonem zadních kol, automtem a rozložením hmotnosti v poměru 50:50. Stealth znamená akceleraci z 0 na 96 km/h za 6,9 sekundy a maximální rychlost 153 km/h, Sustain akceleruje z 0 na 96 km/h za 7,2 sekundy a jede maximálně 153 km/h a ve vrcholném režimu Sport Karma akceleruje za 5,4 sekundy a jede až 200 km/h. Ve všech případech jsou rychlosti elektricky omezené. Podvozek má všechna čtyři kola nezávisle zavěšená, ta jsou osazena kotouči se šesti pístky vpředu a čtyřmi pístky vzadu. Ceny na americkém trhu začínají na 130 000 dolarech (cca 3 124 000 korun), objednávky pak prodejci začnou přijímat od konce tohoto měsíce. Revero se má dostat i do Evropy, ne však dřív než za rok a půl. Výroba bude probíhat v Kalifornii s kapacitou 1000 automobilů ročně. Hlavní konkurencí budou plug-in hybridní Porsche Panamera 4 E-Hybrid i elektrická Tesla Model S.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.