Na mušce má Teslu i Porsche. Znovuzrozená Karma chce být v čínských rukách nejlepší

Karma Revero nahrazuje někdejší Fisker Karma.
Karma Revero nahrazuje někdejší Fisker Karma., foto: Karma Automotive
ar6 14. září 2016 04:00
Sdílej:

Automobilka Fisker vyráběla jeden z prvních skutečně luxusních plug-in hybridů se jménem Karma, finanční problémy však americkou automobilku, produkující ve Finsku, v roce 2013 položily. Prakticky vše, co zbylo, následně koupila čínská společnost Wanxiang. Nyní se Karma vrací, ovšem už ne jako Fisker.

Henrik Fisker založil po sobě pojmenovanou společnost v roce 2007 a po produkci překarosovaných modelů známých značek se v roce 2011 pustil do výroby vlastního automobilu. Karma byla jedním z prvních plug-in hybridů na světě, vývoj i následná výroba ve Finsku ale byly tak drahé, že ještě před koncem roku 2012 došlo k zastavení výroby. O dalších dvanáct měsíců později automobilka vyhlásila bankrot a její „zbytky“ koupila čínská společnost Wanxiang. Ta získala prakticky vše, vyjma označení Fisker a také příslušných log značky. Noví majitelé se tedy rozhodli přejmenovat automobilku podle jediného modelu – Karma. Modelová řada pak dostala jméno Revero a představila se teprve před pár dny.

Odlišit Karmu a Revero je ale poměrně složitý proces. Prakticky jediným detailem, kromě jiných log a označení, je nový výplet masky chladiče. Zbytek ale zůstává stejný. Novinka pak bude k dispozici v osmi lacích karosérie a se čtyřmi designy 21- nebo 22palcových kol. V kabině je k vidění nový multimediální systém s rychlejšími reakcemi na požadavky řidiče, Bluetooth nebo rozhraním Apple CarPlay, respektive Android Auto. Součástí je také audiosystém s osmi reproduktory a výkonem 275 W nebo 4G LTE připojení k internetu. Přední sedadla mají elektrické nastavování v šesti směrech, spolu se zadními místy pak nabízejí i vyhřívání. Zachován zůstal také atypický multifunkční volant. Materiály jsou nadále jen ty nejlepší, dřevo, karbon a kůže jsou tedy samozřejmostí. Čalounění je k dispozici v pěti dvoubarevných a jednom jednobarevném provedení.

Největší změny tak lze hledat na pohonném ústrojí limuzíny s délkou 4998 milimetrů. Základem je klasický spalovací generátor o výkonu 175 kW (237 k), následuje dvojice elektromotorů s celkovým výkonem 301 kW (409 k) a točivým momentem 1330 Nm. Lithium-iontové akumulátory mají nově kapacitu 21,4 kWh, celkovou proměnou pak prošlo jejich nabíjení. Z klasické sítě zabere 10 hodin, novinkou je ale použití 6,6 kW palubní nabíječky, umožňující nabití za 3 hodiny. 40 kW rychlonabíječka pak celý proces zvládne na 80 procent za 24 minut. Za těmito změnami stojí spolupráce s BMW. Celkově tak Revero umí ujet 80 kilometrů čistě na elektřinu a kombinovaně potom 483 kilometrů. Zajímavostí jsou solární střešní panely, umožňující v případě dobrého počasí ujet až 2,4 kilometru jen díky nim.

Systém pracuje v celkem čtyřech režimech – PHEV, Stealth (pouze elektřina), Sustain (pouze spalovací motor) a Sport (kombinace elektrického a spalovacího motoru). Podle zvoleného módu se liší dynamika modelu s pohonem zadních kol, automtem a rozložením hmotnosti v poměru 50:50. Stealth znamená akceleraci z 0 na 96 km/h za 6,9 sekundy a maximální rychlost 153 km/h, Sustain akceleruje z 0 na 96 km/h za 7,2 sekundy a jede maximálně 153 km/h a ve vrcholném režimu Sport Karma akceleruje za 5,4 sekundy a jede až 200 km/h. Ve všech případech jsou rychlosti elektricky omezené. Podvozek má všechna čtyři kola nezávisle zavěšená, ta jsou osazena kotouči se šesti pístky vpředu a čtyřmi pístky vzadu. Ceny na americkém trhu začínají na 130 000 dolarech (cca 3 124 000 korun), objednávky pak prodejci začnou přijímat od konce tohoto měsíce. Revero se má dostat i do Evropy, ne však dřív než za rok a půl. Výroba bude probíhat v Kalifornii s kapacitou 1000 automobilů ročně. Hlavní konkurencí budou plug-in hybridní Porsche Panamera 4 E-Hybrid i elektrická Tesla Model S.

Témata:
Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.