Automobilka Fisker vyráběla jeden z prvních skutečně luxusních plug-in hybridů se jménem Karma, finanční problémy však americkou automobilku, produkující ve Finsku, v roce 2013 položily. Prakticky vše, co zbylo, následně koupila čínská společnost Wanxiang. Nyní se Karma vrací, ovšem už ne jako Fisker.
Henrik Fisker založil po sobě pojmenovanou společnost v roce 2007 a po produkci překarosovaných modelů známých značek se v roce 2011 pustil do výroby vlastního automobilu. Karma byla jedním z prvních plug-in hybridů na světě, vývoj i následná výroba ve Finsku ale byly tak drahé, že ještě před koncem roku 2012 došlo k zastavení výroby. O dalších dvanáct měsíců později automobilka vyhlásila bankrot a její „zbytky“ koupila čínská společnost Wanxiang. Ta získala prakticky vše, vyjma označení Fisker a také příslušných log značky. Noví majitelé se tedy rozhodli přejmenovat automobilku podle jediného modelu – Karma. Modelová řada pak dostala jméno Revero a představila se teprve před pár dny.
Odlišit Karmu a Revero je ale poměrně složitý proces. Prakticky jediným detailem, kromě jiných log a označení, je nový výplet masky chladiče. Zbytek ale zůstává stejný. Novinka pak bude k dispozici v osmi lacích karosérie a se čtyřmi designy 21- nebo 22palcových kol. V kabině je k vidění nový multimediální systém s rychlejšími reakcemi na požadavky řidiče, Bluetooth nebo rozhraním Apple CarPlay, respektive Android Auto. Součástí je také audiosystém s osmi reproduktory a výkonem 275 W nebo 4G LTE připojení k internetu. Přední sedadla mají elektrické nastavování v šesti směrech, spolu se zadními místy pak nabízejí i vyhřívání. Zachován zůstal také atypický multifunkční volant. Materiály jsou nadále jen ty nejlepší, dřevo, karbon a kůže jsou tedy samozřejmostí. Čalounění je k dispozici v pěti dvoubarevných a jednom jednobarevném provedení.
Největší změny tak lze hledat na pohonném ústrojí limuzíny s délkou 4998 milimetrů. Základem je klasický spalovací generátor o výkonu 175 kW (237 k), následuje dvojice elektromotorů s celkovým výkonem 301 kW (409 k) a točivým momentem 1330 Nm. Lithium-iontové akumulátory mají nově kapacitu 21,4 kWh, celkovou proměnou pak prošlo jejich nabíjení. Z klasické sítě zabere 10 hodin, novinkou je ale použití 6,6 kW palubní nabíječky, umožňující nabití za 3 hodiny. 40 kW rychlonabíječka pak celý proces zvládne na 80 procent za 24 minut. Za těmito změnami stojí spolupráce s BMW. Celkově tak Revero umí ujet 80 kilometrů čistě na elektřinu a kombinovaně potom 483 kilometrů. Zajímavostí jsou solární střešní panely, umožňující v případě dobrého počasí ujet až 2,4 kilometru jen díky nim.
Systém pracuje v celkem čtyřech režimech – PHEV, Stealth (pouze elektřina), Sustain (pouze spalovací motor) a Sport (kombinace elektrického a spalovacího motoru). Podle zvoleného módu se liší dynamika modelu s pohonem zadních kol, automtem a rozložením hmotnosti v poměru 50:50. Stealth znamená akceleraci z 0 na 96 km/h za 6,9 sekundy a maximální rychlost 153 km/h, Sustain akceleruje z 0 na 96 km/h za 7,2 sekundy a jede maximálně 153 km/h a ve vrcholném režimu Sport Karma akceleruje za 5,4 sekundy a jede až 200 km/h. Ve všech případech jsou rychlosti elektricky omezené. Podvozek má všechna čtyři kola nezávisle zavěšená, ta jsou osazena kotouči se šesti pístky vpředu a čtyřmi pístky vzadu. Ceny na americkém trhu začínají na 130 000 dolarech (cca 3 124 000 korun), objednávky pak prodejci začnou přijímat od konce tohoto měsíce. Revero se má dostat i do Evropy, ne však dřív než za rok a půl. Výroba bude probíhat v Kalifornii s kapacitou 1000 automobilů ročně. Hlavní konkurencí budou plug-in hybridní Porsche Panamera 4 E-Hybrid i elektrická Tesla Model S.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.