Už i Morgan podlehl trendu a začal do svých automobilů montovat elektrický motor. První vlaštovkou je tříkolka EV3, odhalená na jaře v Ženevě. V záplavě všech Peugeotů iOn, Nissanů Leaf nebo Volkswagenů e-Golf jde rozhodně o nejstylovější elektromobil na světě. Jeho exkluzivitu pak ještě umocňuje nová limitovaná edice UK 1909.
Elektromobily získávají čím dál větší tržní podíl, většina nich je ale designově nezajímavá, někdy dokonce nevzhledná. Morgan EV3 ale není tento případ, tím spíš v nové limitované edici UK 1909. Ta vznikla ve spolupráci s obchodním domem Selfridges, letopočet v názvu pak odkazuje na založení obou britských firem. Základ vozu zůstává stejný, tedy karosérie z kompozitních uhlíkových vláken ve tvaru kulky, vpředu se čtyřmi světlomety (dva z nich jsou zakryté), plnými disky kol nebo stylovým předním oknem (pokud se tomu tak dá vůbec říkat). Unikátní je tak především černé lakování s bronzovými detaily, připomínající plaketu se jménem Selfridges na prodejně na Oxford Street, a interiér.
Ten si přenáší schéma z exteriéru, černý lak a bronzové detaily pak doplňují dřevěné a hliníkové dekory, respektive prvotřídní kožené čalounění. K němu ladí sada doplňků, vyrobených na zakázku devíti předními britskými značkami. Tato sada je placena zvlášť a obsahuje cestovní kufr Globetrotter, nepromokavý řidičský overal Christopher Raeburn, kožené boty George Cleverley (useň je stejná jako na sedadlech, a to včetně prošívání), tvídové sako Richard James, kožené řidičské brýle Linda Farrow s bronzovými obroučky, šálu Alexander McQueen, vyteplenou přilbu Karl Donoghue, voskovanou bavlněnou bundu Belstaff pro jízdy v dešti a rukavice Dents. Když si zkrátka koupíte podobné auto, musíte vypadat jako pravý britský gentleman.
Pod kapotou je standardní technika modelu EV3, to znamená kapalinou chlazený elektromotor o výkonu 46 kW (63 k), jemuž dodávají energii lithium-iontové akumulátory. Ty svou kapacitou 20 kWh stačí na dojezd 193 až 241 kilometrů. Akcelerace z 0 na 100 km/h zabere méně než 9 sekund a maximální rychlost je 145 km/h, tyto parametry pak jsou konkurenceschopné i díky hmotnosti menší než 500 kilogramů. Té bylo dosaženo použitím trubkového prostorového rámu a již zmiňovaných panelů karosérie z kompozitních uhlíkových vláken. Celkem vznikne jen 19 kusů Morganu EV3 UK 1909, každý přijde na 52 500 liber (cca 1 681 000 korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.