Svůj kus koláče si chce v segmentu urvat asi každá automobilka, ne všichni se ale mohou pochlubit širokým modelovým portfoliem. Volkswagen ano, tedy pokud přihlédneme k budoucím plánům. Ty počítají s modelem na základech Pola, kompaktním SUV ve stylu konceptu T-Roc, středně velkým modelem pro USA a Čínu, Tiguanem, Tiguanem s prodlouženým rozvorem, Touaregem a novým luxusním modelem. A jeho předzvěstí je koncept T-Prime GTE.
Že bude T-Prime tím skutečně nejvýše postaveným SUV dokazuje už vnější vzhled, vycházející z limuzíny Phideon. Ta v hierarchii německé automobilky aktuálně platí za vlajkovou loď, třebaže je dostupná jen v Číně. Vizuálně nejvýraznějším prvkem je tak maska chladiče s lamelou podsvícenou LED diodami, která propojuje hlavní LED světlomety. Pokud vůz stojí, připomíná maska s reflektory prakticky jeden celek.
Další diody jsou v nárazníku a používány jsou k dennímu svícení. Jejich tvarování do písmene C není náhodné, stačí se podívat na označení GTE. Z profilu vyniknou dvě charakteristické linie v horní i spodní části dveří, zajímavý je ale především tvar střechy vytvářející dojem, že je T-Prime spíše přerostlým kombi. Vytažené blatníky vyplňují 22palcová kola. Zadní LED světla jsou protažena až do boků, což auto opticky rozšiřuje. Spodní část nárazníku zdobí chromová linka a stříbrný difuzor.
Pod kabátkem se skrývá modulární platforma MLB, s níž má T-Prime na délku 5070 milimetrů, na šířku 1999 milimetrů a na výšku 1707 milimetrů. To znamená oproti Touaregu docela zásadní zvětšení. Kabina kombinuje větší množství materiálu, mezi nimiž nechybí hliník, dřevo, klavírní čerň nebo kůže, a to v modré nebo béžové. Dál už je to ale o multimédiích. Před volantem je dvanáctipalcová digitální přístrojová deska, středovou konzoli tvoří patnáctipalcová zakřivená obrazovka multimediálního systému.
A s displeji jsme ještě neskončili, jeden s úhlopříčkou 9,6 palce je totiž mezi zadními samostatnými sedadly a umožňuje ovládání klimatizace nebo elektrického nastavování sedadel. Aby zadní cestující neumřeli nudou, jsou v zadní části předních sedaček dva 10,1palcové tablety. Zpět ale do přední části kabiny, kde je nový volant s dotykovými plochami místo klasických tlačítek. Stejný způsob ovládání je aplikován také na středový tunel mezi předními sedadly.
K pohonu SUV slouží plug-in hybridní ústrojí, tvořené dvoulitrovým čtyřválcem TSI o výkonu 252 koní s točivým momentem 370 Nm a elektromotorem o výkonu 136 koní s točivým momentem 350 Nm. Celkově se T-Prime chlubí silou 381 koní a točivým momentem 700 Nm, které na všechna kola přenáší osmistupňový automat s integrovaným samosvorným diferenciálem. Do převodovky je rovněž integrován elektrický motor.
Elektrickou sílu dodávají lithium-iontové akumulátory s kapacitou 14,1 kWh (dobíjení trvá dvě až osm hodin podle zásuvky), dovolující ujet 50 kilometrů bez emisí. Zároveň jsou dost velké na to, aby mohl T-Prime startovat pouze na elektrickou energii. Pokud jezdíte v kombinovaném režimu, připravte se na průměrnou spotřebu 2,7 l/100 km v případě, že jsou baterie plně nabité, respektive 8,1 l/100 km v případě, že využíváte čistý hybrid. Jak jste jistě pochopili, Volkswagen pracuje v několika režimech – vedle elektrického E-Mode a hybridního Hybrid je to ještě GTE. V něm je využíván plný potenciál vozu se zrychlením z 0 na 96 km/h za 6 sekund a maximální rychlostí 224 km/h.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?