Minulá generace Toyoty Prius byla jedním z prvních hybridů, který nabídl možnost dobíjet akumulátory také ze zásuvky. Japonci tak logicky přišli se stejným automobilem i v nejnovějším vydání ekologického průkopníka.
Prius Prime, jak se bude vůz jmenovat na severoamerickém trhu, respektive Plug-in Hybrid, jak si bude říkat v Evropě, má základ v modulární platformě TNGA. Tu využívá také standardní hybrid. Hlavní složkou pohonné jednotky zůstává zážehová osmnáctistovka VVT-i, pracující v Atkinsonově cyklu, jíž asistuje elektromotor. Ten těží z kapacity lithium-iontových baterií, která byla navýšena na 8,8 kWh. Mimo jiné i proto umí plug-in hybrid ujet až 50 kilometrů čistě na elektřinu při maximální rychlosti 135 km/h. Dobití akumulátoru zabere 2,3 hodiny při použití běžné domovní zásuvky 230 V a dobíjecího kabelu Mennekes.
Pokud není elektrický režim aktivní a Prius jede na kombinaci obou jednotek, řekne si v průměru jen o 1,4 l/100 km. Systém se umí navíc sám přepnout do elektrického režimu ve chvíli, kdy je to hospodárnější než spalování paliva. Devizou plug-in hybridního systému je minimalizace využívání spalovacího motoru. Například vyhřívání kabiny zajišťuje topení prostřednictvím akumulátoru, jako vůbec první auto na světě využívá plug-in hybridní Prius klimatizaci s tepelným čerpadlem se vstřikováním plynu.
Již zmíněná modulární platforma TNGA má oproti staršímu základu nižší těžiště a lepší pozici za volantem. Zároveň došlo ke zlepšení jízdních vlastností, což se projeví třeba menšími náklony v zatáčkách. Stejně jako u předchůdce jsou vpředu vzpěry MacPherson, vzadu je ale úplně nová náprava s dvojitými lichoběžníky. Kvůli nové platformě narostl vůz mezigeneračně o 165 milimetrů do délky a 15 milimetrů do šířky, naopak výška byla zredukována o 20 milimetrů.
Vnější vzhled je v porovnání s konvenčním Priusem úplně jiný, dynamičtější a pro leckoho i lépe „stravitelný.“ Máme tady tak LED diodová přední i zadní světla, specifické pásy diod denního svícení kolem mlhovek nebo přepracované nárazníky. Koncové reflektory jsou dále specifické tím, že vizuálně obepínají malé okno ve víku kufru. Celá výklopná záď je mimochodem vyrobena z karbonem vyztužených plastů. Nejdůležitější je ale stejně aerodynamika, u Priusu podpořená koeficientem odporu vzduchu cx = 0,24.
Oproti hybridnímu Priusu je jiná také kabina, a to nejen pouze čtyřmístným uspořádáním. Středové konzoli dominuje osmipalcový dotykový displej multimediálního systému s navigací, přístrojový štít uprostřed palubní desky obsahuje mimo jiné 4,2palcový TFT displej palubního počítače. Do kabiny také proniká minimum hluku a okolního vibrací, na čemž mají podíl také akusticky vrstvená skla. O technice automatické klimatizace již byla řeč, její další výhodou je rovněž schopnost minimalizovat proudění vzduchu na neobsazená sedadla. Ve výbavě se dále objeví třeba bezdrátová nabíječka pro chytré telefony, barevný head up displej nebo inteligentní parkovací asistent.
Balíček Toyota Safety Sense obsahuje přednárazový systém s funkcí rozpoznávání chodců a automatického brzdění, asistent pro hlídání jízdních pruhů, adaptivní tempomat s podporou v celém rozsahu rychlostí a automatická dálková světla. Pocit bezpečí dále zvyšuje sledování mrtvých úhlů a monitorování provozu v mrtvém úhlu za vozidlem. Prius Plug-in Hybrid se v Evropě objeví na konci roku, Prius Prime se v USA dostane do showroomů na podzim.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?