Minulá generace Toyoty Prius byla jedním z prvních hybridů, který nabídl možnost dobíjet akumulátory také ze zásuvky. Japonci tak logicky přišli se stejným automobilem i v nejnovějším vydání ekologického průkopníka.
Prius Prime, jak se bude vůz jmenovat na severoamerickém trhu, respektive Plug-in Hybrid, jak si bude říkat v Evropě, má základ v modulární platformě TNGA. Tu využívá také standardní hybrid. Hlavní složkou pohonné jednotky zůstává zážehová osmnáctistovka VVT-i, pracující v Atkinsonově cyklu, jíž asistuje elektromotor. Ten těží z kapacity lithium-iontových baterií, která byla navýšena na 8,8 kWh. Mimo jiné i proto umí plug-in hybrid ujet až 50 kilometrů čistě na elektřinu při maximální rychlosti 135 km/h. Dobití akumulátoru zabere 2,3 hodiny při použití běžné domovní zásuvky 230 V a dobíjecího kabelu Mennekes.
Pokud není elektrický režim aktivní a Prius jede na kombinaci obou jednotek, řekne si v průměru jen o 1,4 l/100 km. Systém se umí navíc sám přepnout do elektrického režimu ve chvíli, kdy je to hospodárnější než spalování paliva. Devizou plug-in hybridního systému je minimalizace využívání spalovacího motoru. Například vyhřívání kabiny zajišťuje topení prostřednictvím akumulátoru, jako vůbec první auto na světě využívá plug-in hybridní Prius klimatizaci s tepelným čerpadlem se vstřikováním plynu.
Již zmíněná modulární platforma TNGA má oproti staršímu základu nižší těžiště a lepší pozici za volantem. Zároveň došlo ke zlepšení jízdních vlastností, což se projeví třeba menšími náklony v zatáčkách. Stejně jako u předchůdce jsou vpředu vzpěry MacPherson, vzadu je ale úplně nová náprava s dvojitými lichoběžníky. Kvůli nové platformě narostl vůz mezigeneračně o 165 milimetrů do délky a 15 milimetrů do šířky, naopak výška byla zredukována o 20 milimetrů.
Vnější vzhled je v porovnání s konvenčním Priusem úplně jiný, dynamičtější a pro leckoho i lépe „stravitelný.“ Máme tady tak LED diodová přední i zadní světla, specifické pásy diod denního svícení kolem mlhovek nebo přepracované nárazníky. Koncové reflektory jsou dále specifické tím, že vizuálně obepínají malé okno ve víku kufru. Celá výklopná záď je mimochodem vyrobena z karbonem vyztužených plastů. Nejdůležitější je ale stejně aerodynamika, u Priusu podpořená koeficientem odporu vzduchu cx = 0,24.
Oproti hybridnímu Priusu je jiná také kabina, a to nejen pouze čtyřmístným uspořádáním. Středové konzoli dominuje osmipalcový dotykový displej multimediálního systému s navigací, přístrojový štít uprostřed palubní desky obsahuje mimo jiné 4,2palcový TFT displej palubního počítače. Do kabiny také proniká minimum hluku a okolního vibrací, na čemž mají podíl také akusticky vrstvená skla. O technice automatické klimatizace již byla řeč, její další výhodou je rovněž schopnost minimalizovat proudění vzduchu na neobsazená sedadla. Ve výbavě se dále objeví třeba bezdrátová nabíječka pro chytré telefony, barevný head up displej nebo inteligentní parkovací asistent.
Balíček Toyota Safety Sense obsahuje přednárazový systém s funkcí rozpoznávání chodců a automatického brzdění, asistent pro hlídání jízdních pruhů, adaptivní tempomat s podporou v celém rozsahu rychlostí a automatická dálková světla. Pocit bezpečí dále zvyšuje sledování mrtvých úhlů a monitorování provozu v mrtvém úhlu za vozidlem. Prius Plug-in Hybrid se v Evropě objeví na konci roku, Prius Prime se v USA dostane do showroomů na podzim.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.