Minulá generace Toyoty Prius byla jedním z prvních hybridů, který nabídl možnost dobíjet akumulátory také ze zásuvky. Japonci tak logicky přišli se stejným automobilem i v nejnovějším vydání ekologického průkopníka.
Prius Prime, jak se bude vůz jmenovat na severoamerickém trhu, respektive Plug-in Hybrid, jak si bude říkat v Evropě, má základ v modulární platformě TNGA. Tu využívá také standardní hybrid. Hlavní složkou pohonné jednotky zůstává zážehová osmnáctistovka VVT-i, pracující v Atkinsonově cyklu, jíž asistuje elektromotor. Ten těží z kapacity lithium-iontových baterií, která byla navýšena na 8,8 kWh. Mimo jiné i proto umí plug-in hybrid ujet až 50 kilometrů čistě na elektřinu při maximální rychlosti 135 km/h. Dobití akumulátoru zabere 2,3 hodiny při použití běžné domovní zásuvky 230 V a dobíjecího kabelu Mennekes.
Pokud není elektrický režim aktivní a Prius jede na kombinaci obou jednotek, řekne si v průměru jen o 1,4 l/100 km. Systém se umí navíc sám přepnout do elektrického režimu ve chvíli, kdy je to hospodárnější než spalování paliva. Devizou plug-in hybridního systému je minimalizace využívání spalovacího motoru. Například vyhřívání kabiny zajišťuje topení prostřednictvím akumulátoru, jako vůbec první auto na světě využívá plug-in hybridní Prius klimatizaci s tepelným čerpadlem se vstřikováním plynu.
Již zmíněná modulární platforma TNGA má oproti staršímu základu nižší těžiště a lepší pozici za volantem. Zároveň došlo ke zlepšení jízdních vlastností, což se projeví třeba menšími náklony v zatáčkách. Stejně jako u předchůdce jsou vpředu vzpěry MacPherson, vzadu je ale úplně nová náprava s dvojitými lichoběžníky. Kvůli nové platformě narostl vůz mezigeneračně o 165 milimetrů do délky a 15 milimetrů do šířky, naopak výška byla zredukována o 20 milimetrů.
Vnější vzhled je v porovnání s konvenčním Priusem úplně jiný, dynamičtější a pro leckoho i lépe „stravitelný.“ Máme tady tak LED diodová přední i zadní světla, specifické pásy diod denního svícení kolem mlhovek nebo přepracované nárazníky. Koncové reflektory jsou dále specifické tím, že vizuálně obepínají malé okno ve víku kufru. Celá výklopná záď je mimochodem vyrobena z karbonem vyztužených plastů. Nejdůležitější je ale stejně aerodynamika, u Priusu podpořená koeficientem odporu vzduchu cx = 0,24.
Oproti hybridnímu Priusu je jiná také kabina, a to nejen pouze čtyřmístným uspořádáním. Středové konzoli dominuje osmipalcový dotykový displej multimediálního systému s navigací, přístrojový štít uprostřed palubní desky obsahuje mimo jiné 4,2palcový TFT displej palubního počítače. Do kabiny také proniká minimum hluku a okolního vibrací, na čemž mají podíl také akusticky vrstvená skla. O technice automatické klimatizace již byla řeč, její další výhodou je rovněž schopnost minimalizovat proudění vzduchu na neobsazená sedadla. Ve výbavě se dále objeví třeba bezdrátová nabíječka pro chytré telefony, barevný head up displej nebo inteligentní parkovací asistent.
Balíček Toyota Safety Sense obsahuje přednárazový systém s funkcí rozpoznávání chodců a automatického brzdění, asistent pro hlídání jízdních pruhů, adaptivní tempomat s podporou v celém rozsahu rychlostí a automatická dálková světla. Pocit bezpečí dále zvyšuje sledování mrtvých úhlů a monitorování provozu v mrtvém úhlu za vozidlem. Prius Plug-in Hybrid se v Evropě objeví na konci roku, Prius Prime se v USA dostane do showroomů na podzim.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.