Automobilka DS oslaví v Ženevě rok od svého oficiálního osamostatnění se. A nebyla by to pořádná oslava bez narozeninového dárku. Tím se stane koncepční kupé E-Tense, které v duchu dnešní doby jezdí výhradně na elektřinu.
Pokud pamatujete některé starší koncepty s logem DS na masce chladiče, tvarováním 4,72 metru dlouhého, 2,08 metru širokého a jen 1,29 metru vysokého kupé nebudete překvapení. Vpředu se objevuje velká chromovaná maska, po celé karosérii potom čekejte nejrůznější záhyby a ostré zlomy. Přední světla využívají technologii LED Vision, vyšperkovanou možností rotace až o 180 stupňů. Full-LED světla jsou také vzadu, společnost jím pak dělají karbonový difuzor a na střeše umístěné blinkry. Podle DS se jedná odkaz na klasický sedan z poloviny padesátých let. Zajímavostí je absence zadního okna, které nahrazují kamery.
Do dvoumístného interiéru nás francouzský výrobce zatím nepustil, těšit se ale můžeme na 12palcovou obrazovku digitálního přístrojového štítu a 10palcovou obrazovku multimediálního systému. Celkově zabrala výroba kabiny 800 hodin, rozhodně tedy půjde o luxusní záležitost. Navíc podpořenou dekoračními plochami ze studené oceli, prvky z 3D tiskárny a spoluprácí s předními výrobci ze země galského kohouta. Držáky na helmy má na svědomí Moynat, špičkové hodinky vyrobilo BRM a k poslechu hraje audiosystém Focal s devíti reproduktory.
Základem vozu je karbonový monokok, jehož cílem je snížit celkovou hmotnost kupé. Přesto však DS E-Tense váží 1,8 tuny, a to především kvůli lithium-iontovým akumulátorům, umístěným pod podlahou. Ty napájejí elektromotor o výkonu 402 koní s točivým momentem 516 Nm, což stačí k akceleraci z 0 na 100 km/h za 4,5 vteřiny. Na jedno nabití ujede kupé 310 kilometrů, pokud se bude pohybovat jen ve městě, zvýší se toto číslo o dalších 50 kilometrů. Obě nápravy dostaly nezávislé zavěšení s dvojitými lichoběžníky. 20palcová kola obouvají pneumatiky Michelin Pilot Supersport s rozměrem 245/35 vpředu a 305/30 vzadu.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.