S 4760 milimetrů dlouhým kupé LC od Lexusu jsme se poprvé setkali na detroitském autosalonu. Tam se chlubil atmosférickým osmiválcem, pohonem zadních kol a inovativním desetistupňovým automatem. Jen o pár týdnů později má to stejné auto hybridní pohon a čtyřstupňový automat. Jen ten náhon na zadek zůstal.
Jak už to tak u Lexusu povětšinou bývá, v Evropě se LC 500 s osmiválcovým motorem možná vůbec nedočkáme. Místo něj ale dostaneme provedení LC 500h, kombinující 3.5litrový šestiválec s elektromotorem. Spalovací motor má sám o sobě 299 koní při 6600 ot./min, elektromotor přidává dalších 61 koní. Výsledkem je potom systémový výkon 359 koní a točivý moment 356 Nm, o jejichž transfer na zadní kola se stará čtyřstupňová automatická převodovka.
Ano, čtete správně, LC 500h má čtyřstupňový automat a ne, Lexus nezamrzl někde v devadesátých letech. Jeho použití má podle všeho dobrý důvod. Až doposud totiž Lexus kombinoval s hybridním pohonem bezestupňový automat CVT, který ale nepřinášel tolik řidičského potěšení. Naopak automat s přednastavenými stupni dokáže lépe koordinovat otáčky se záměry řidiče, výsledkem tak je přirozenější vazba mezi pohybem plynového pedálu a skutečným zrychlováním vozidla. Převodovka navíc umí řadit v manuálním režimu, což je u hybridních Lexusů rovněž novinka.
Cílem čtyřmístného kupé je zrychlení na 100 km/h pod hranicí pěti sekund. Svůj podíl na této hodnotě mají jistě i lithium-iontové akumulátory s blíže nespecifikovanou kapacitou, vážící pouze 50 kilogramů. Jak jste asi již pochopili, i s jiným pohonným ústrojím využívá LC 500h novou platformu GA-L pro prémiové modely s pohonem zadních kol. Její hlavní předností je přesunutí co největší části hmotnosti směrem ke středu vozu a současně níže k zemi, čímž došlo k nalezení ideálního těžiště.
Jednotlivá kola jsou posunuta do rohů karosérie, což spolu s krátkými převisy jen pomůže jízdním vlastnostem. Na výrobu karosérie byla použita vysokopevnostní ocel, tu doplňují kapota a blatníky z hliníku, hliníkové dveřní pláště upevněné na vnitřní konstrukci dveří z uhlíkových vláken, víko zavazadelníku z kompozitu, střecha z karbonu nebo několik prvků z kovaného hliníku. Zavěšení je na obou koncích auta víceprvkové se dvěma horními a dvěma spodními vodícími rameny přední nápravy.
Design karosérie hybridu je stejně atypický jako u benzínového modelu. Jako první si asi všimnete profilu s nízkou a dlouhou kapotou, vytaženými blatníky a aerodynamickou linii střechy, která se směrem dozadu zužuje a klesá mezi blatníky. I v tomto případě vynikne kombinace výšky 1345 milimetrů s extrémní šířkou 1920 milimetrů. Přední část nabízí masku ve tvaru vřetene, doplněnou LED světlomety se třemi zdroji a do nich zasahujícími diodami denního svícení. LEDky mají i skupinové svítilny, v obou případech je orámování protahuje až do nárazníků. Standardem jsou 20palcová hliníková kola, alternativně zaměnitelná za 20- nebo 21palcové kované ráfky.
Čtyřmístný interiér je interiér klade důraz na místo řidiče. To je od spolujezdce důsledně odděleno širokým středovým tunelem, sedačka je navíc umístěná co možná nejblíže těžišti vozu. Volant má po obvodu věnce jiný průřez, což dovoluje různé varianty úchopu a otáčení zápěstím při ovládání vozidla. Páčky řazení jsou z hořčíkové slitiny. Přístrojový panel připomíná supersport LFA, zatímco na středové konzoli najdeme infotainment s rychlejším softwarem a lepší grafikou. Za příplatek bude dostupné audio Mark Levinson. Pokud jde o výběr materiálů, čekejte kůži nebo Alcantaru.
Bezpečnost má na starosti soubor asistentů Lexus Safety System+, kombinující radar a kameru. Součástí tohoto balíčku jsou přednárazový systém s rozpoznáváním chodců, adaptivní tempomat, udržování vozidla v jízdním pruhu a automatická dálková světla.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.