S 4760 milimetrů dlouhým kupé LC od Lexusu jsme se poprvé setkali na detroitském autosalonu. Tam se chlubil atmosférickým osmiválcem, pohonem zadních kol a inovativním desetistupňovým automatem. Jen o pár týdnů později má to stejné auto hybridní pohon a čtyřstupňový automat. Jen ten náhon na zadek zůstal.
Jak už to tak u Lexusu povětšinou bývá, v Evropě se LC 500 s osmiválcovým motorem možná vůbec nedočkáme. Místo něj ale dostaneme provedení LC 500h, kombinující 3.5litrový šestiválec s elektromotorem. Spalovací motor má sám o sobě 299 koní při 6600 ot./min, elektromotor přidává dalších 61 koní. Výsledkem je potom systémový výkon 359 koní a točivý moment 356 Nm, o jejichž transfer na zadní kola se stará čtyřstupňová automatická převodovka.
Ano, čtete správně, LC 500h má čtyřstupňový automat a ne, Lexus nezamrzl někde v devadesátých letech. Jeho použití má podle všeho dobrý důvod. Až doposud totiž Lexus kombinoval s hybridním pohonem bezestupňový automat CVT, který ale nepřinášel tolik řidičského potěšení. Naopak automat s přednastavenými stupni dokáže lépe koordinovat otáčky se záměry řidiče, výsledkem tak je přirozenější vazba mezi pohybem plynového pedálu a skutečným zrychlováním vozidla. Převodovka navíc umí řadit v manuálním režimu, což je u hybridních Lexusů rovněž novinka.
Cílem čtyřmístného kupé je zrychlení na 100 km/h pod hranicí pěti sekund. Svůj podíl na této hodnotě mají jistě i lithium-iontové akumulátory s blíže nespecifikovanou kapacitou, vážící pouze 50 kilogramů. Jak jste asi již pochopili, i s jiným pohonným ústrojím využívá LC 500h novou platformu GA-L pro prémiové modely s pohonem zadních kol. Její hlavní předností je přesunutí co největší části hmotnosti směrem ke středu vozu a současně níže k zemi, čímž došlo k nalezení ideálního těžiště.
Jednotlivá kola jsou posunuta do rohů karosérie, což spolu s krátkými převisy jen pomůže jízdním vlastnostem. Na výrobu karosérie byla použita vysokopevnostní ocel, tu doplňují kapota a blatníky z hliníku, hliníkové dveřní pláště upevněné na vnitřní konstrukci dveří z uhlíkových vláken, víko zavazadelníku z kompozitu, střecha z karbonu nebo několik prvků z kovaného hliníku. Zavěšení je na obou koncích auta víceprvkové se dvěma horními a dvěma spodními vodícími rameny přední nápravy.
Design karosérie hybridu je stejně atypický jako u benzínového modelu. Jako první si asi všimnete profilu s nízkou a dlouhou kapotou, vytaženými blatníky a aerodynamickou linii střechy, která se směrem dozadu zužuje a klesá mezi blatníky. I v tomto případě vynikne kombinace výšky 1345 milimetrů s extrémní šířkou 1920 milimetrů. Přední část nabízí masku ve tvaru vřetene, doplněnou LED světlomety se třemi zdroji a do nich zasahujícími diodami denního svícení. LEDky mají i skupinové svítilny, v obou případech je orámování protahuje až do nárazníků. Standardem jsou 20palcová hliníková kola, alternativně zaměnitelná za 20- nebo 21palcové kované ráfky.
Čtyřmístný interiér je interiér klade důraz na místo řidiče. To je od spolujezdce důsledně odděleno širokým středovým tunelem, sedačka je navíc umístěná co možná nejblíže těžišti vozu. Volant má po obvodu věnce jiný průřez, což dovoluje různé varianty úchopu a otáčení zápěstím při ovládání vozidla. Páčky řazení jsou z hořčíkové slitiny. Přístrojový panel připomíná supersport LFA, zatímco na středové konzoli najdeme infotainment s rychlejším softwarem a lepší grafikou. Za příplatek bude dostupné audio Mark Levinson. Pokud jde o výběr materiálů, čekejte kůži nebo Alcantaru.
Bezpečnost má na starosti soubor asistentů Lexus Safety System+, kombinující radar a kameru. Součástí tohoto balíčku jsou přednárazový systém s rozpoznáváním chodců, adaptivní tempomat, udržování vozidla v jízdním pruhu a automatická dálková světla.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.