U jihokorejských automobilek bude letos v Ženevě pořádně zeleno. Hyundai chystá premiéru liftbacku Ioniq, jen kousek dál potom bude stát crossover Kia Niro, sdílející s konkurentem Priusu zcela novou platformu pro ekologická auta.
Niro jsme poprvé mohli vidět minulý týden, kdy proběhla jeho světová premiéra v Chicagu. Evropská specifikace se na první pohled liší jen jinou optikou předních světlometů, která odpovídá evropské legislativě. Alespoň v rychlosti se tak sluší připomenout masku ve tvaru tygřího nosu, zadní LED světla, černý střešní spoiler, chromované hokejky v náraznících nebo plastové lemování blatníků. Koeficient odporud vzduchu je stále cx = 0,29. Evropský zákazník bude moci vybírat ze sedmi laků karosérie a litých kol o velikosti 16 až 18 palců.
Co jsme ještě minulý týden neznali, to jsou rozměry vozu. Rozvorem 2700 milimetrů tak Niro sice překonává Sportage, s délkou 4355 milimetrů, šířkou 1800 milimetrů a výškou 1535 milimetrů je ale celkově menší než žilinské SUV. Dovnitř se poskládá pětice cestujících, ti vzadu budou mít k dispozici 950 milimetrů pro nohy, 993 milimetrů pro hlavy a 1402 milimetrů pro ramena. Kufr má slušných 421 litrů, zásluha je to ale především pod zadními sedadly umístěných baterií.
Pohonné ústrojí je i v evropské specifikaci složeno ze zážehové šestnáctistovky GDI o výkonu 105 koní s točivým momentem 147 Nm a elektromotoru o výkonu 43,5 koně, umístěném v převodovce. Systémová síla je 141 koní a 264 Nm, což jsou o něco horší hodnoty než u severoamerické verze. Poháněna budou přední kola, a to prostřednictvím šestistupňového dvouspojkového automatu, který je možné přepnout do manuálního režimu řazení. Sama Kia jej považuje za „zábavnější“ než automat s plynule měnitelným převodem.
Lithium-iontové akumulátory mají kapacitu 1,56 kWh, přičemž s váhou 33 kilogramů jsou nejlehčí, jaké Kia kdy použila. Zároveň mají o polovinu vyšší energetickou hustotu a o 13 procent vyšší efektivitu než baterie u hlavních rivalů. Je přitom otázkou, koho automobilka myslí, protože v segmentu SUV aktuálně nenajdeme žádného stejně velkého konkurenta, na nižší střední třídu je Niro pro změnu dost velké. Baterie jsou každopádně doplněny 45litrovou nádrží na benzín.
Platforma vozu využívá v přední části vzpěry MacPherson, vzadu je nezávislé víceprvkové zavěšení. Karosérii tvoří z 53 procent vysokopevnostní ocel, mnohé díly rovněž využívají hliník. Tím je dosaženo nejen nízké hmotnosti, ale i vysoké míry bezpečnosti. V kombinaci s asistenty, mezi nimiž nechybí hlídání slepého úhlu, sledování dopravy za vozidlem, asistent pro změnu jízdního pruhu, varování při vybočení z jízdního pruhu, adaptivní tempomat nebo autonomní brzdění, je potom očekáván plný počet hvězdiček Euro NCAP.
Hlavním bodem kabiny je multimediální systém se sedmi- nebo osmipalcovou obrazovkou, rozhraním Android Auto a příplatkovou navigací TomTom. Ta samozřejmě nabízí informaci o zvolené trase v reálném čase. Standardní audiosystém má šest reproduktorů a umí přijímat digitální rádio, mezi příplatky však nechybí prémiová aparatura JBL s osmi reproduktory. Podobně jako u nové Optimy je ve středovém tunelu místo na bezdrátovou nabíječku chytrých telefonů. Povedené jsou výplně dveří s výrazným lakovaným segmentem.
Prodej se na vybraných evropských trzích rozběhne ve třetím čtvrtletí letošního roku, poskytována bude mimo jiné i unikátní sedmiletá záruka.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.