U jihokorejských automobilek bude letos v Ženevě pořádně zeleno. Hyundai chystá premiéru liftbacku Ioniq, jen kousek dál potom bude stát crossover Kia Niro, sdílející s konkurentem Priusu zcela novou platformu pro ekologická auta.
Niro jsme poprvé mohli vidět minulý týden, kdy proběhla jeho světová premiéra v Chicagu. Evropská specifikace se na první pohled liší jen jinou optikou předních světlometů, která odpovídá evropské legislativě. Alespoň v rychlosti se tak sluší připomenout masku ve tvaru tygřího nosu, zadní LED světla, černý střešní spoiler, chromované hokejky v náraznících nebo plastové lemování blatníků. Koeficient odporud vzduchu je stále cx = 0,29. Evropský zákazník bude moci vybírat ze sedmi laků karosérie a litých kol o velikosti 16 až 18 palců.
Co jsme ještě minulý týden neznali, to jsou rozměry vozu. Rozvorem 2700 milimetrů tak Niro sice překonává Sportage, s délkou 4355 milimetrů, šířkou 1800 milimetrů a výškou 1535 milimetrů je ale celkově menší než žilinské SUV. Dovnitř se poskládá pětice cestujících, ti vzadu budou mít k dispozici 950 milimetrů pro nohy, 993 milimetrů pro hlavy a 1402 milimetrů pro ramena. Kufr má slušných 421 litrů, zásluha je to ale především pod zadními sedadly umístěných baterií.
Pohonné ústrojí je i v evropské specifikaci složeno ze zážehové šestnáctistovky GDI o výkonu 105 koní s točivým momentem 147 Nm a elektromotoru o výkonu 43,5 koně, umístěném v převodovce. Systémová síla je 141 koní a 264 Nm, což jsou o něco horší hodnoty než u severoamerické verze. Poháněna budou přední kola, a to prostřednictvím šestistupňového dvouspojkového automatu, který je možné přepnout do manuálního režimu řazení. Sama Kia jej považuje za „zábavnější“ než automat s plynule měnitelným převodem.
Lithium-iontové akumulátory mají kapacitu 1,56 kWh, přičemž s váhou 33 kilogramů jsou nejlehčí, jaké Kia kdy použila. Zároveň mají o polovinu vyšší energetickou hustotu a o 13 procent vyšší efektivitu než baterie u hlavních rivalů. Je přitom otázkou, koho automobilka myslí, protože v segmentu SUV aktuálně nenajdeme žádného stejně velkého konkurenta, na nižší střední třídu je Niro pro změnu dost velké. Baterie jsou každopádně doplněny 45litrovou nádrží na benzín.
Platforma vozu využívá v přední části vzpěry MacPherson, vzadu je nezávislé víceprvkové zavěšení. Karosérii tvoří z 53 procent vysokopevnostní ocel, mnohé díly rovněž využívají hliník. Tím je dosaženo nejen nízké hmotnosti, ale i vysoké míry bezpečnosti. V kombinaci s asistenty, mezi nimiž nechybí hlídání slepého úhlu, sledování dopravy za vozidlem, asistent pro změnu jízdního pruhu, varování při vybočení z jízdního pruhu, adaptivní tempomat nebo autonomní brzdění, je potom očekáván plný počet hvězdiček Euro NCAP.
Hlavním bodem kabiny je multimediální systém se sedmi- nebo osmipalcovou obrazovkou, rozhraním Android Auto a příplatkovou navigací TomTom. Ta samozřejmě nabízí informaci o zvolené trase v reálném čase. Standardní audiosystém má šest reproduktorů a umí přijímat digitální rádio, mezi příplatky však nechybí prémiová aparatura JBL s osmi reproduktory. Podobně jako u nové Optimy je ve středovém tunelu místo na bezdrátovou nabíječku chytrých telefonů. Povedené jsou výplně dveří s výrazným lakovaným segmentem.
Prodej se na vybraných evropských trzích rozběhne ve třetím čtvrtletí letošního roku, poskytována bude mimo jiné i unikátní sedmiletá záruka.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?