U jihokorejských automobilek bude letos v Ženevě pořádně zeleno. Hyundai chystá premiéru liftbacku Ioniq, jen kousek dál potom bude stát crossover Kia Niro, sdílející s konkurentem Priusu zcela novou platformu pro ekologická auta.
Niro jsme poprvé mohli vidět minulý týden, kdy proběhla jeho světová premiéra v Chicagu. Evropská specifikace se na první pohled liší jen jinou optikou předních světlometů, která odpovídá evropské legislativě. Alespoň v rychlosti se tak sluší připomenout masku ve tvaru tygřího nosu, zadní LED světla, černý střešní spoiler, chromované hokejky v náraznících nebo plastové lemování blatníků. Koeficient odporud vzduchu je stále cx = 0,29. Evropský zákazník bude moci vybírat ze sedmi laků karosérie a litých kol o velikosti 16 až 18 palců.
Co jsme ještě minulý týden neznali, to jsou rozměry vozu. Rozvorem 2700 milimetrů tak Niro sice překonává Sportage, s délkou 4355 milimetrů, šířkou 1800 milimetrů a výškou 1535 milimetrů je ale celkově menší než žilinské SUV. Dovnitř se poskládá pětice cestujících, ti vzadu budou mít k dispozici 950 milimetrů pro nohy, 993 milimetrů pro hlavy a 1402 milimetrů pro ramena. Kufr má slušných 421 litrů, zásluha je to ale především pod zadními sedadly umístěných baterií.
Pohonné ústrojí je i v evropské specifikaci složeno ze zážehové šestnáctistovky GDI o výkonu 105 koní s točivým momentem 147 Nm a elektromotoru o výkonu 43,5 koně, umístěném v převodovce. Systémová síla je 141 koní a 264 Nm, což jsou o něco horší hodnoty než u severoamerické verze. Poháněna budou přední kola, a to prostřednictvím šestistupňového dvouspojkového automatu, který je možné přepnout do manuálního režimu řazení. Sama Kia jej považuje za „zábavnější“ než automat s plynule měnitelným převodem.
Lithium-iontové akumulátory mají kapacitu 1,56 kWh, přičemž s váhou 33 kilogramů jsou nejlehčí, jaké Kia kdy použila. Zároveň mají o polovinu vyšší energetickou hustotu a o 13 procent vyšší efektivitu než baterie u hlavních rivalů. Je přitom otázkou, koho automobilka myslí, protože v segmentu SUV aktuálně nenajdeme žádného stejně velkého konkurenta, na nižší střední třídu je Niro pro změnu dost velké. Baterie jsou každopádně doplněny 45litrovou nádrží na benzín.
Platforma vozu využívá v přední části vzpěry MacPherson, vzadu je nezávislé víceprvkové zavěšení. Karosérii tvoří z 53 procent vysokopevnostní ocel, mnohé díly rovněž využívají hliník. Tím je dosaženo nejen nízké hmotnosti, ale i vysoké míry bezpečnosti. V kombinaci s asistenty, mezi nimiž nechybí hlídání slepého úhlu, sledování dopravy za vozidlem, asistent pro změnu jízdního pruhu, varování při vybočení z jízdního pruhu, adaptivní tempomat nebo autonomní brzdění, je potom očekáván plný počet hvězdiček Euro NCAP.
Hlavním bodem kabiny je multimediální systém se sedmi- nebo osmipalcovou obrazovkou, rozhraním Android Auto a příplatkovou navigací TomTom. Ta samozřejmě nabízí informaci o zvolené trase v reálném čase. Standardní audiosystém má šest reproduktorů a umí přijímat digitální rádio, mezi příplatky však nechybí prémiová aparatura JBL s osmi reproduktory. Podobně jako u nové Optimy je ve středovém tunelu místo na bezdrátovou nabíječku chytrých telefonů. Povedené jsou výplně dveří s výrazným lakovaným segmentem.
Prodej se na vybraných evropských trzích rozběhne ve třetím čtvrtletí letošního roku, poskytována bude mimo jiné i unikátní sedmiletá záruka.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?