Vyvinout soupeře pro Toyotu Prius se Hyundai snaží už dlouho, žádná hybridní verze Elantry nebo Sonaty mu však příliš úspěchů nepřinesla. Změnu by mohl přinést Ioniq, první model jihokorejské automobilky, který byl navržen čistě jako ekologický.
Hned na začátek je třeba říct, že s 4470 milimetrů dlouhým, 1820 milimetrů širokým a 1450 milimetrů vysokým Ioniqem má Hyundai velké plány. Vždyť vedle aktuálně představeného hybridu dojde v následujících měsících také na plug-in hybrid a čistý elektromobil, čímž bude etalon všech ekologicky smýšlejících překoná. Prius umí být jen hybridní, případně plug-in hybridní, tyto tři verze jednoho modelu dokonce nedokáže nabídnout žádný z potenciálních konkurentů.
Na designu je vidět, komu se Jihokorejci chtěli připodobnit především. Samozřejmě, tvar karosérie je dělaný především s ohledem na aerodynamiku, konec konců součinitel odporu vzduchu je jen cx = 0,24, přesto se nelze ubránit dojmu, že Prius stál novému Hyundai možná až příliš vzorem. Přední části dominuje hexagonální maska chladiče, plynule navazující na HID světla s LED diodami denního svícení. Další diody jsou kolem decentních nasávacích otvorů, přičemž jejich funkcí je dobře fungovat hlavně za tmy. Vzadu je to nejen o rozděleném oknu, ale též spoileru a difuzoru, upravující proudění vzduchu. Ze stejného důvodu je zakrytá část podvozku a 15- nebo 17palcová kola mají speciální design a pneumatiky s nižším valivým odporem od Michelinu. V případě větších ráfků je do gumy přidán křemen. Na výběr bude devět barev karosérie, jim bude kontrastovat černá maska chladiče.
Také interiér je v duchu nejlepších ekologických tradic, když na jeho výrobu bylo použito velké množství recyklovatelných nebo alespoň „eco-friendly“ materiálů. Tak například vnitřní část dveří je z recyklovaného plastu s příměsí dřeva a sopečného kamene. Koberečky a strop pro změnu používají příměsi cukrové třtiny, metalická barva na některých komponentech má složky extrahované ze sójového oleje. Přístrojová deska využívá ve vyšších stupních výbavy sedmipalcového displeje, který zobrazuje nejen běžný rychloměr a otáčkoměr, ale také informace o stavu nabití baterií nebo používaném typu pohonu. Multimediální systém se sedmi- nebo osmipalcovou obrazovkou (Blue Link 2.0) je vybaven rozhraním Apple CarPlay a Android Auto, jeho součástí je ale i navigace s funkcí ECO-DAS, která umí vypočítat co nejvýhodnější trasu pro úsporu paliva. Součástí standardní či příplatkové výbavy bude dále bezdrátová nabíječka, vyhřívání obou řad sedadel, audiosystém JBL Premium Sound nebo chytrá dvouzónová klimatizace s úsporným režimem (umí mimo jiné ochlazovat jen řidiče). Co se týče prostoru, bude Hyundai se 750 litry pro zavazadla po sklopení sedadel, jako i rozvorem 2700 milimetrů a z toho plynoucím místem pro cestující, na špičce segmentu.
Porovnání s Toyotou Prius
Hyundai Ioniq Toyota Prius Rozměry (d/š/v): 4470/1820/1450 mm 4540/1760/1470 mm Rozvor: 2700 mm 2700 mm Spalovací motor: 105 k/147 Nm 98 k/142 Nm Elektromotor: 43,5 k/170 Nm 72 k/163 Nm Systémový výkon: 141 k/235 Nm 122 k/nezjištěno Převodovka: 6 DCT CVT Spotřeba: 4,5 l/100 km 3,0 l/100 kmPohonná jednotka hybridu je složená ze zážehové šestnáctistovky GDI o výkonu 105 koní při 5700 ot./min s točivým momentem 147 Nm při 4000 ot./min a elektromotoru o výkonu 43,5 koně s točivým momentem 170 Nm. Systémový výkon vozu je 141 koní při 5700 ot./min, točivý moment se liší podle zařazeného stupně šestistupňové dvouspojkové automatické převodovky – na prvním stupni je 265 Nm, mezi druhým a šestým stupněm už jen 235 Nm. Převodovka dokáže pracovat v režimech Sport a Eco, jejichž funkce jsou dané již názvem. Sportování v pravém slova smyslu ale nečekejte. O přísun energie elektrické jednotce se starají lithium-iontové polymerové baterie, uložené pod zadními sedadly. Kvůli nim umí Ioniq jet i čistě na elektřinu s maximální rychlostí 120 km/h. V nejčastěji využívaném kombinovaném režimu si nováček nárokuje 4,5 l/100 km.
Zavěšení vpředu i vzadu (víceprvek s dvojitými spodními rameny) je vyrobeno z hliníku, čímž se povedlo ušetřit deset kilogramů. Necelých dvanáct a půl kila shodily hliníková kapota a víko zavazadlového prostoru. Karosérie je až z 53 procent vyrobena z vysokopevnostní oceli, čímž vzrostla nejen tuhost, ale také klesla hmotnost. Celkově váží hybridní model, v nejlehčí specifikaci, jen 1380 kilogramů. Bezpečnost má kromě sedmi airbagů na starosti také sledování mrtvého úhlu, asistent při změně jízdního pruhu, hlídání dopravy za vozidlem, varování při vybočení ze zvoleného směru, udržování v jízdním pruhu, brzdový asistent nebo „chytrý“ tempomat.
Hyundai Ioniq se zatím představil pouze na domácím trhu, Evropa se ho však dočká už za měsíc a půl v Ženevě, Severní Amerika si bude muset počkat na dubnovou výstavu v New Yorku. Cena začíná na 22 950 000 wonech (cca 467 000 korun), nejdražší model vychází na 27 550 000 wonů (cca 560 000 korun). Na výběr bude celkem pět výbavových stupňů.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.