Sébastien Loeb letos pojede opět jako tovární jezdec Peugeotu na Dakaru. Rekordman WRC si uvědomuje, že je to pro něj poslední šance, jak pouštní závod vyhrát. Na cestě na něj však čeká hned několik překážek.
Sébastien Loeb je před startem velmi motivovaný: "Moje moto je vlastně 'teď nebo nikdy'. Tohle je moje poslední šance vyhrát Dakar. Vloni jsme viděli, že máme na to, abychom vyhráli. Víme, že to můžeme zvládnout," řekla hvězda Peugeotu před odletem do Jižní Ameriky.
Pořadatelé již před startem ohlásili až neobvykle těžkou trať. Pět etap se pojede v dunách Peru, pět etap ve vysokých nadmořských výškách (přesahujících 4 700 m.n.m.) v Bolivii, v Argentině zase bude maratonská etapa o délce téměř 1 000 kilometrů. Celkově má letošní trať délku 8 793 kilometrů, z čehož je 4 329 závodních.
"Na Dakaru se toho může hodně stát. Rally je dlouhá a malou chybou můžete o vše přijít. Navíc teď písečné duny tvoří podstatně větší část tratě. Je to pozitivní pro tento sport, protože přesně na to tohle se diváci těší - vždyť mluvíme o pouštních závodech. Na druhou stranu v těchto podmínkách mám malé zkušenosti. Proto je pro mě letošní trať nevýhodná," přiznává Loeb.
Pro svůj poslední start je Peugeot 3008 DKR MAXI opět o něco širší - tentokrát o 20 cm se srovnání s jeho šířkou při trojnásobném vítězství v roce 2017. Letos bude mít úctyhodnou šířku 2,4 m! "Napřed jsem si myslel, že mě inženýři chtějí obejmout," vzpomíná Stéphane Peterhansel, který Dakar dokázal vyhrát už 13 krát. "Bylo mi jasné, že s tím strojem zůstanu viset za každý strom."
A jak vzpomíná na první test tohoto speciálu? "K prvnímu testu jsme jeli do známé krajiny v Portugalsku, kde jsme měli k dispozici relativně úzké lesní cesty. K mému úžasu nebyla šířka žádným problémem. Naopak, i v tomto terénu bylo auto o parník lepší než to staré." Peterhansel i jeho kolegové se shodují na tom, že i se signifikantně kratším rozvorem (3000 mm) je letošní speciál na brzdách méně nervózní v zadní části a na rychlé změny směru reaguje lépe.
Díky velkému nárůstu v rozchodu kol došlo také na menší zvětšení tlumičů. Naopak letošní verze speciálu ve srovnání s tou loňskou díky snížení minimální váhy na nové minimum nedosahuje. "Auto je jezdecky stabilnější, lehčí na jízdu a má lepší podvozek. To nám dává větší sebedůvěru a dovoluje nám tak více tlačit," poznamenává Sébastien Loeb.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.