Sébastien Loeb letos pojede opět jako tovární jezdec Peugeotu na Dakaru. Rekordman WRC si uvědomuje, že je to pro něj poslední šance, jak pouštní závod vyhrát. Na cestě na něj však čeká hned několik překážek.
Sébastien Loeb je před startem velmi motivovaný: "Moje moto je vlastně 'teď nebo nikdy'. Tohle je moje poslední šance vyhrát Dakar. Vloni jsme viděli, že máme na to, abychom vyhráli. Víme, že to můžeme zvládnout," řekla hvězda Peugeotu před odletem do Jižní Ameriky.
Pořadatelé již před startem ohlásili až neobvykle těžkou trať. Pět etap se pojede v dunách Peru, pět etap ve vysokých nadmořských výškách (přesahujících 4 700 m.n.m.) v Bolivii, v Argentině zase bude maratonská etapa o délce téměř 1 000 kilometrů. Celkově má letošní trať délku 8 793 kilometrů, z čehož je 4 329 závodních.
"Na Dakaru se toho může hodně stát. Rally je dlouhá a malou chybou můžete o vše přijít. Navíc teď písečné duny tvoří podstatně větší část tratě. Je to pozitivní pro tento sport, protože přesně na to tohle se diváci těší - vždyť mluvíme o pouštních závodech. Na druhou stranu v těchto podmínkách mám malé zkušenosti. Proto je pro mě letošní trať nevýhodná," přiznává Loeb.
Pro svůj poslední start je Peugeot 3008 DKR MAXI opět o něco širší - tentokrát o 20 cm se srovnání s jeho šířkou při trojnásobném vítězství v roce 2017. Letos bude mít úctyhodnou šířku 2,4 m! "Napřed jsem si myslel, že mě inženýři chtějí obejmout," vzpomíná Stéphane Peterhansel, který Dakar dokázal vyhrát už 13 krát. "Bylo mi jasné, že s tím strojem zůstanu viset za každý strom."
A jak vzpomíná na první test tohoto speciálu? "K prvnímu testu jsme jeli do známé krajiny v Portugalsku, kde jsme měli k dispozici relativně úzké lesní cesty. K mému úžasu nebyla šířka žádným problémem. Naopak, i v tomto terénu bylo auto o parník lepší než to staré." Peterhansel i jeho kolegové se shodují na tom, že i se signifikantně kratším rozvorem (3000 mm) je letošní speciál na brzdách méně nervózní v zadní části a na rychlé změny směru reaguje lépe.
Díky velkému nárůstu v rozchodu kol došlo také na menší zvětšení tlumičů. Naopak letošní verze speciálu ve srovnání s tou loňskou díky snížení minimální váhy na nové minimum nedosahuje. "Auto je jezdecky stabilnější, lehčí na jízdu a má lepší podvozek. To nám dává větší sebedůvěru a dovoluje nám tak více tlačit," poznamenává Sébastien Loeb.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.