Jak již bylo několikrát řečeno - Stéphane Peterhansel se včera na Dakaru postaral o přepsání historických tabulek, když oslavil svoje už 13. vítězství na této legendární soutěži (6 s motorkou a 7 s autem).
Na motorce tento Francouz triumfoval v letech 1991, 1992, 1993, 1995, 1997 a 1998. V autech pak přidával další vítězství s Mitsubishi (v letech 2004, 2005 a 2007), Mini (2012 a 2013) a vloni získal první vítězství pro Peugeot na Dakaru po 29 letech. Letos, jak všichni víme, přidal další. Jen doplňme, že naposledy pro Peugeot triumfoval Ari Vatanen v roce 1990 s Peugeotem 405.
Jednotliví vítězové Rally Dakar v kategorii automobilů:rok; jezdec/spolujezdec; národnost; automobil1979 Francois Genestrier/Jacques Lemordant (Francie) Range Rover1980 Freddy Kottulinsky/Hans Löffelmann (Německo) VW Iltis1981 Rene Metge/Bernard Giroux (Francie) Range Rover1982 Bernard Marreau/Jean-Louis Marreau (Francie) Renault 201983 Jacky Ickx/Claude Brasseur (Belgie/Francie) Mercedes 2801984 Rene Metge/Dominique Lemoyne (Francie) Porsche 9111985 Patrick Zaniroli/Jean da Silva (Francie) Mitsubishi1986 Rene Metge/Dominique Lemoyne (Francie) Porsche 9591987 Ari Vatanen/Bernard Giroux (Finsko/Francie) Peugeot 2051988 Juha Kankkunen/Juha Piironen (Finsko) Peugeot 2051989 Ari Vatanen/Bruno Berglund (Finsko/Švédsko) Peugeot 4051990 Ari Vatanen/Bruno Berglund (Finsko/Švédsko) Peugeot 4051991 Ari Vatanen/Bruno Berglund (Finsko/Švédsko) Citroen ZX1992 Hubert Auriol/Philippe Monnet (Francie) Mitsubishi Pajero1993 Bruno Saby/Dominique Serieys (Francie) Mitsubishi Pajero1994 Pierre Lartigue/Michel Perin (Francie) Citroen ZX1995 Pierre Lartigue/Michel Perin (Francie) Citroen ZX1996 Pierre Lartigue/Michel Perin (Francie) Citroen ZX1997 Kenjiro Shinozuka/Henri Magne (Japonsko/Francie) Mitsubishi Pajero1998 Jean-Pierre Fontenay/Gilles Picard (Francie) Mitsubishi Pajero1999 Jean-Louis Schlesser/Henri Magne (Francie) Schlesser-Renault2000 Jean-Louis Schlesser/Henri Magne (Francie) Schlesser-Renault2001 Jutta Kleinschmidt/Andreas Schulz (Německo) Mitsubishi Pajero2002 Hiroshi Masuoka/Pascal Maimon (Japonsko/Francie) Mitsubishi Pajero2003 Hiroshi Masuoka/Andreas Schulz (Japonsko/Německo) Mitsubishi Pajero2004 Stephane Peterhansel/Jean-Paul Cottret (Francie) Mitsubishi Pajero2005 Stephane Peterhansel/Jean-Paul Cottret (Francie) Mitsubishi Pajero2006 Luc Alphand/Gilles Picard (Francie) Mitsubishi Pajero2007 Stephane Peterhansel/Jean-Paul Cottret (Francie) Mitsubishi Pajero2008 - tento ročník se z důvodů hrozby teroristických útoků nejel[od roku 2009 v Jižní Americe]2009 Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (Jižní Afrika/Německo) VW Touareg2010 Carlos Sainz/Lucas Cruz (Španělsko) VW Touareg2011 Nasser Al-Attiyah/Timo Gottschalk (Katar/Německo) VW Touareg2012 Stephane Peterhansel/Jean-Paul Cottret (Francie) X-raid Mini2013 Stephane Peterhansel/Jean-Paul Cottret (Francie) X-raid Mini2014 Joan Roma/Michel Perin (Španělsko/Francie) X-raid Mini2015 Nasser-Al-Attiyah/Matthieu Baumel (Katar/Francie) X-raid Mini2016 Stephane Peterhansel/Jean-Paul Cottret (Francie) Peugeot 2008 DKR162017 Stephane Peterhansel/Jean-Paul Cottret (Francie) Peugeot 3008 DKR
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?