Škoda Auto přijímá rezervace na nové deriváty modelu Octavia. Stejně jako v předchozích generacích nabídne i aktuální modelová řada, představená v závěru loňského roku, sportovně laděné verze RS a dobrodružné kombi SCOUT. V různých baleních tak zákazníci dostanou to nejlepší, co bestseller značky umí poskytnout. Současně se u nejprodávanější modelové řady automobilky rozrůstá paleta pohonných jednotek s důrazem na trvale udržitelnou mobilitu.
Škoda Auto poprvé prezentuje model RS s plug-in hybridním pohonem. Kombinace benzinového motoru 1,4 TSI o výkonu 110 kW a elektromotoru o výkonu 85 kW dává celkový systémový výkon 180 kW (245 k). Maximální točivý moment 400 Nm se přenáší přes šestistupňovou převodovku DSG na přední kola. Vůz již plní emisní normu EU6d, která bude závazná od 1. ledna 2021 pro všechna nově registrovaná vozidla v EU. Vysokonapěťová lithium-iontová baterie má kapacitu 37 Ah (13 kWh) a umožňuje dojezd v čistě elektrickém módu až 60 km v režimu WLTP. Vesportovním režimu, který poskytuje maximální systémový výkon, zrychluje Octavia RS iV z 0 na 100 km/h za 7,3 s a dosáhne maximální rychlosti 225 km/h. Dynamické jízdní vlastnosti zajišťuje standardně dodávané progresivní řízení a speciální nastavení podvozku. Pozornost poutají standardně dodávané specifické LED přední mlhovky a černá 18palcová kola Comet z lehké slitiny, zpoza nichž vykukují brzdové třmeny lakované v červené barvě. Maska chladiče, vzduchové clony Air Curtain, difuzor na specifickém předním nárazníku, boční spoiler a difuzor na zadním nárazníku i lišty kolem bočních oken jsou ve sportovním černě lakovaném provedení. Při pohledu dovnitř zaujme převážně černý interiér. Tříramenný multifunkční sportovní volant s logem RS je vybaven páčkami řazení pro převodovku DSG. Logo RS se nachází také na sedadlech. Přední sportovní sedadla jsou potažena látkou v černé barvě. Sportovní top ergonomická sedadla na přání nabízí čalounění v kombinaci materiálu Alcantara a kůže, nastavení hloubky sedáku a masážní funkci. Sedadla, kožený volant, loketní opěrky dveří a přístrojová deska potažená materiálem Alcantara mají ozdobné červené nebo stříbrnošedé prošití. Sportovní vzhled interiéru doplňují dekorační lišty se specifickým designem a hliníkové pedály.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Sportovně laděná Octavia RS však nemusí mít podobu plug-in hybridu, k dispozici jsou i konvenční pohonné jednotky. Zážehový motor 2,0 TSI nabízející výkon 180 kW lze kombinovat s manuální šestistupňovou převodovkou nebo se sedmistupňovým ústrojím DSG, vznětová 2,0 TDI/147 kW se páruje výhradně se sedmistupňovým DSG – zato však může na přání pohánět všechna kola. Octavia RS je stejně jako Octavia RS iV na první pohled rozpoznatelná díky černě lakovaným designovým prvkům karoserie. V bohaté základní výbavě nechybí třeba Matrix-LED přední světlomety s ostřikovači, Top LED zadní světla, přední parkovací senzory, bezrámečkové vnitřní zpětné zrcátko, tónování zadních oken Sunset, adaptivní tempomat, virtuální pedál, volba jízdního režimu či speciální animace RS pro infotainment. Předprodej verzí RS začne koncem prázdnin za ceny od 889 900 Kč.
Všestranný dobrodruh s luxusním interiéremOctavia Scout sází zejména na prostorný interiér. Oproti předchozí generaci je o 16 mm delší a 15 mm širší, má tak celkovou délku 4 703 mm a šířku 1 829 mm. Velký zavazadlový prostor, nejen na poměry své třídy, mezigeneračně narostl o 30 l na 640 l. Variantu Scout lze poprvé na přání vybavit inovativními Matrix-LED předními světlomety, které umožňují jízdu s trvale zapnutými dálkovými světly, aniž by došlo k oslnění ostatních účastníků silničního provozu. Nově koncipovaná přístrojová deska je modulární, uspořádaná v několika úrovních a jejímu středu dominuje volně stojící displej infotainmentu nejvyšší řady Columbus s 10“ displejem, navigací a digitální asistentkou Laurou. Chromové prvky zušlechťují středovou konzoli a nové výplně dveří. V chromovém provedení jsou také kliky. Vizuální akcenty verze SCOUT se v interiéru promítají ve specifických dekorativních lištách na přístrojové desce, sedadlech potažených látkou ThermoFlux a vyšitém logu Scout na předních sedadlech. Nová Octavia Scout je perfektním společníkem na cesty. Se standardně dodávaným paketem pro špatné cesty včetně ochrany podvozku a se světlou výškou zvýšenou o 15 mm si vede skvěle i mimo zpevněné komunikace. Jistě se stane oblíbeným vozem pro tažení obytných přívěsů nebo přepravníků pro lodě či koně, neboť za ní lze táhnout bržděný přívěs o hmotnosti až 2000 kg. Ve standardní výbavě nechybí přední parkovací senzory, vyhřívání volantu, adaptivní tempomat nebo volba jízdního režimu s off-road funkcí. Dodává se výhradně s novýmmotorem 2,0 TDI Evo/147 kW, sedmistupňovou převodovkou DSG a pohonem všech kol. Do předprodeje se dostane koncem října za ceny od 926 900 Kč. Další motorizace budou následovat koncem letošního roku.
Zemní plyn v akciKromě tradičních pohonných hmot může Octavia spalovat i stlačený zemní plyn (CNG). Motor 1,5 TGI/96 kW nabízí při provozu čistě na plyn dojezd až 500 kilometrů v režimu WLTP. Zemní plyn se uchovává ve třech nádržích, které jsou uloženy pod podlahou a pojmou celkem 17,33 kg. Díky devítilitrové nádrži na benzín nemá Octavia G-TEC problém ani v oblastech s horší dostupností zemního plynu. Motor produkuje při provozu na zemní plyn přibližně o 25 % nižší emise CO2 než při spalování benzínu. Výrazně klesají rovněž emise oxidů dusíku (NOx), přičemž saze se nevypouštějí vůbec žádné. Agregát pracuje velice úsporně – mimo jiné zásluhou proměnného časování sacích ventilů, které umožňuje chod v takzvaném Millerově spalovacím cyklu. Spotřeba činí 3,4−3,6 kg CNG/100 km při provozu na zemní plyn a 4,6 l/100 km v benzínovém režimu. Přepínání mezi oběma palivy probíhá automaticky a bez zásahu řidiče. Octavia G-TEC spaluje benzín pouze v případě, kdy vůz startuje po doplnění zemního plynu, pokud venkovní teplota klesne pod -10 °C nebo pokud jsou zásoby zemního plynu natolik vyčerpány, že tlak v nádrži klesne pod 11 barů. Charakteristickými znaky verze G-TEC, kterou lze pořídit ve výbavových stupních Active, Ambition i Style, jsou specifický vzhled Virtuálního kokpitu a plaketa na zádi. Objem zavazadlového prostoru činí 455 l u liftbacku a 495 l u kombi. Startovací cena činí 613 900 Kč.
Malý i velký hybridVariantou G-TEC možnosti alternativních pohonů nekončí. Nová Octavia může mít také podobu hybridu – a to hned dvojího. Po vzoru modelu Superb iV totiž přichází jako druhý model značky s plug-in hybridním ústrojím, které se skládá z benzínového motoru 1,4 TSI o výkonu 110 kW a elektromotoru, jehož výkon činí 85 kW. Maximální systémový výkon celé soustavy dosahuje 150 kW a v čistě elektrickém módu vůz urazí dle metodiky WLTP až 60 km. Octavia iV je dostupná ve výbavových stupních Ambition a Style, nicméně proti standardnímu provedení byla její výbava obohacena. Například Octavia iV Ambition dostala navíc 18palcová litá kola Perseus, Volbu jízdního režimu, 10palcový infotainment Columbus s navigací a dotykovou lištou pro jeho ovládání, digitální asistentku Lauru, bezdrátový SmartLink a Infotainment Online na 3 roky. Vozy s ekologickým plug-in hybridním ústrojím startují na ceně 806 800 Kč.
Modelu Octavia patří v rámci značky prvenství při uvedení pohonné jednotky s mild-hybridní technologií. U motoru 1,0 TSI e-TEC/81 kW je v kombinaci se sedmistupňovou převodovkou DSG použit 48V řemenový startérgenerátor a 48V lithium-iontový akumulátor. Díky tomu se dá shromažďovat energie získaná rekuperací při brzdění, využít točivý moment elektromotoru a zlepšit tak dynamiku hnacího ústrojí tzv. boostem, nebo plachtit se zcela vypnutým spalovacím motorem. Tak lze ještě více snížit spotřebu paliva a emise CO₂. Octavia e-TEC je na českémtrhu dostupná ve specifikacích Active, Ambition a Style. Cena začíná na 553 900 Kč.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?