Škoda Auto přijímá rezervace na nové deriváty modelu Octavia. Stejně jako v předchozích generacích nabídne i aktuální modelová řada, představená v závěru loňského roku, sportovně laděné verze RS a dobrodružné kombi SCOUT. V různých baleních tak zákazníci dostanou to nejlepší, co bestseller značky umí poskytnout. Současně se u nejprodávanější modelové řady automobilky rozrůstá paleta pohonných jednotek s důrazem na trvale udržitelnou mobilitu.
Škoda Auto poprvé prezentuje model RS s plug-in hybridním pohonem. Kombinace benzinového motoru 1,4 TSI o výkonu 110 kW a elektromotoru o výkonu 85 kW dává celkový systémový výkon 180 kW (245 k). Maximální točivý moment 400 Nm se přenáší přes šestistupňovou převodovku DSG na přední kola. Vůz již plní emisní normu EU6d, která bude závazná od 1. ledna 2021 pro všechna nově registrovaná vozidla v EU. Vysokonapěťová lithium-iontová baterie má kapacitu 37 Ah (13 kWh) a umožňuje dojezd v čistě elektrickém módu až 60 km v režimu WLTP. Vesportovním režimu, který poskytuje maximální systémový výkon, zrychluje Octavia RS iV z 0 na 100 km/h za 7,3 s a dosáhne maximální rychlosti 225 km/h. Dynamické jízdní vlastnosti zajišťuje standardně dodávané progresivní řízení a speciální nastavení podvozku. Pozornost poutají standardně dodávané specifické LED přední mlhovky a černá 18palcová kola Comet z lehké slitiny, zpoza nichž vykukují brzdové třmeny lakované v červené barvě. Maska chladiče, vzduchové clony Air Curtain, difuzor na specifickém předním nárazníku, boční spoiler a difuzor na zadním nárazníku i lišty kolem bočních oken jsou ve sportovním černě lakovaném provedení. Při pohledu dovnitř zaujme převážně černý interiér. Tříramenný multifunkční sportovní volant s logem RS je vybaven páčkami řazení pro převodovku DSG. Logo RS se nachází také na sedadlech. Přední sportovní sedadla jsou potažena látkou v černé barvě. Sportovní top ergonomická sedadla na přání nabízí čalounění v kombinaci materiálu Alcantara a kůže, nastavení hloubky sedáku a masážní funkci. Sedadla, kožený volant, loketní opěrky dveří a přístrojová deska potažená materiálem Alcantara mají ozdobné červené nebo stříbrnošedé prošití. Sportovní vzhled interiéru doplňují dekorační lišty se specifickým designem a hliníkové pedály.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Sportovně laděná Octavia RS však nemusí mít podobu plug-in hybridu, k dispozici jsou i konvenční pohonné jednotky. Zážehový motor 2,0 TSI nabízející výkon 180 kW lze kombinovat s manuální šestistupňovou převodovkou nebo se sedmistupňovým ústrojím DSG, vznětová 2,0 TDI/147 kW se páruje výhradně se sedmistupňovým DSG – zato však může na přání pohánět všechna kola. Octavia RS je stejně jako Octavia RS iV na první pohled rozpoznatelná díky černě lakovaným designovým prvkům karoserie. V bohaté základní výbavě nechybí třeba Matrix-LED přední světlomety s ostřikovači, Top LED zadní světla, přední parkovací senzory, bezrámečkové vnitřní zpětné zrcátko, tónování zadních oken Sunset, adaptivní tempomat, virtuální pedál, volba jízdního režimu či speciální animace RS pro infotainment. Předprodej verzí RS začne koncem prázdnin za ceny od 889 900 Kč.
Všestranný dobrodruh s luxusním interiéremOctavia Scout sází zejména na prostorný interiér. Oproti předchozí generaci je o 16 mm delší a 15 mm širší, má tak celkovou délku 4 703 mm a šířku 1 829 mm. Velký zavazadlový prostor, nejen na poměry své třídy, mezigeneračně narostl o 30 l na 640 l. Variantu Scout lze poprvé na přání vybavit inovativními Matrix-LED předními světlomety, které umožňují jízdu s trvale zapnutými dálkovými světly, aniž by došlo k oslnění ostatních účastníků silničního provozu. Nově koncipovaná přístrojová deska je modulární, uspořádaná v několika úrovních a jejímu středu dominuje volně stojící displej infotainmentu nejvyšší řady Columbus s 10“ displejem, navigací a digitální asistentkou Laurou. Chromové prvky zušlechťují středovou konzoli a nové výplně dveří. V chromovém provedení jsou také kliky. Vizuální akcenty verze SCOUT se v interiéru promítají ve specifických dekorativních lištách na přístrojové desce, sedadlech potažených látkou ThermoFlux a vyšitém logu Scout na předních sedadlech. Nová Octavia Scout je perfektním společníkem na cesty. Se standardně dodávaným paketem pro špatné cesty včetně ochrany podvozku a se světlou výškou zvýšenou o 15 mm si vede skvěle i mimo zpevněné komunikace. Jistě se stane oblíbeným vozem pro tažení obytných přívěsů nebo přepravníků pro lodě či koně, neboť za ní lze táhnout bržděný přívěs o hmotnosti až 2000 kg. Ve standardní výbavě nechybí přední parkovací senzory, vyhřívání volantu, adaptivní tempomat nebo volba jízdního režimu s off-road funkcí. Dodává se výhradně s novýmmotorem 2,0 TDI Evo/147 kW, sedmistupňovou převodovkou DSG a pohonem všech kol. Do předprodeje se dostane koncem října za ceny od 926 900 Kč. Další motorizace budou následovat koncem letošního roku.
Zemní plyn v akciKromě tradičních pohonných hmot může Octavia spalovat i stlačený zemní plyn (CNG). Motor 1,5 TGI/96 kW nabízí při provozu čistě na plyn dojezd až 500 kilometrů v režimu WLTP. Zemní plyn se uchovává ve třech nádržích, které jsou uloženy pod podlahou a pojmou celkem 17,33 kg. Díky devítilitrové nádrži na benzín nemá Octavia G-TEC problém ani v oblastech s horší dostupností zemního plynu. Motor produkuje při provozu na zemní plyn přibližně o 25 % nižší emise CO2 než při spalování benzínu. Výrazně klesají rovněž emise oxidů dusíku (NOx), přičemž saze se nevypouštějí vůbec žádné. Agregát pracuje velice úsporně – mimo jiné zásluhou proměnného časování sacích ventilů, které umožňuje chod v takzvaném Millerově spalovacím cyklu. Spotřeba činí 3,4−3,6 kg CNG/100 km při provozu na zemní plyn a 4,6 l/100 km v benzínovém režimu. Přepínání mezi oběma palivy probíhá automaticky a bez zásahu řidiče. Octavia G-TEC spaluje benzín pouze v případě, kdy vůz startuje po doplnění zemního plynu, pokud venkovní teplota klesne pod -10 °C nebo pokud jsou zásoby zemního plynu natolik vyčerpány, že tlak v nádrži klesne pod 11 barů. Charakteristickými znaky verze G-TEC, kterou lze pořídit ve výbavových stupních Active, Ambition i Style, jsou specifický vzhled Virtuálního kokpitu a plaketa na zádi. Objem zavazadlového prostoru činí 455 l u liftbacku a 495 l u kombi. Startovací cena činí 613 900 Kč.
Malý i velký hybridVariantou G-TEC možnosti alternativních pohonů nekončí. Nová Octavia může mít také podobu hybridu – a to hned dvojího. Po vzoru modelu Superb iV totiž přichází jako druhý model značky s plug-in hybridním ústrojím, které se skládá z benzínového motoru 1,4 TSI o výkonu 110 kW a elektromotoru, jehož výkon činí 85 kW. Maximální systémový výkon celé soustavy dosahuje 150 kW a v čistě elektrickém módu vůz urazí dle metodiky WLTP až 60 km. Octavia iV je dostupná ve výbavových stupních Ambition a Style, nicméně proti standardnímu provedení byla její výbava obohacena. Například Octavia iV Ambition dostala navíc 18palcová litá kola Perseus, Volbu jízdního režimu, 10palcový infotainment Columbus s navigací a dotykovou lištou pro jeho ovládání, digitální asistentku Lauru, bezdrátový SmartLink a Infotainment Online na 3 roky. Vozy s ekologickým plug-in hybridním ústrojím startují na ceně 806 800 Kč.
Modelu Octavia patří v rámci značky prvenství při uvedení pohonné jednotky s mild-hybridní technologií. U motoru 1,0 TSI e-TEC/81 kW je v kombinaci se sedmistupňovou převodovkou DSG použit 48V řemenový startérgenerátor a 48V lithium-iontový akumulátor. Díky tomu se dá shromažďovat energie získaná rekuperací při brzdění, využít točivý moment elektromotoru a zlepšit tak dynamiku hnacího ústrojí tzv. boostem, nebo plachtit se zcela vypnutým spalovacím motorem. Tak lze ještě více snížit spotřebu paliva a emise CO₂. Octavia e-TEC je na českémtrhu dostupná ve specifikacích Active, Ambition a Style. Cena začíná na 553 900 Kč.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.