Automobily zelené a ty, které nejvíce ničí životní prostředí. Český trh v roce 2019

AutoRoad.cz, 16. března 2020, 00:53 Google+

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsali nejvíce registrací Škoda (34 %), Volkswagen a Hyundai (8 %). Jak je na tom český trh a jednotlivé automobilky z pohledu průměrných emisí oxidu uhličitého?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Renault Captur plug-in hybrid

Renault Captur plug-in hybrid | foto: Renault

Sdílejte článek

Srovnání 20 nejvíce registrovaných značek osobních automobilů v České republice, jejichž celkový tržní podíl představoval v uplynulém roce 96 %.

„V roce 2010 byly u nově registrovaných osobních automobilů evidovány průměrné emise oxidu uhličitého 149 g CO2 na ujetý kilometr. Žádná z automobilek se v té době nedostala pod hranici 140 g. V roce 2019 klesly v porovnání s rokem 2010 průměrné emise o 13 % na 129 g, pět automobilek se dostalo pod hranici 120 g CO2/km. Absolutně nejnižší hodnoty se 115 g dosáhla Toyota. Nejvyšší snížení emisí, o 23 %, dosáhly automobilky Citroën a Volvo, naopak jen o 3 % snížily emise Kia a Ford. V meziročním srovnání pak nejvyšší pokles (-4 %) zaznamenala Toyota, naopak o 10 % stouply emise Hyundai,“ říká Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i.

Toyota snižuje také díky hybridům
Toyota v uplynulém roce registrovala 9 893 nových osobních automobilů a dosáhla tak 4% podílu na trhu v ČR. Téměř polovina (42 %, 4 140 ks) všech těchto vozidel měla hybridní pohon. K nejoblíbenějším modelům značky patřila s 1 293 ks Corolla, s 1 173 ks pak následovala RAV4 a C-HR (836 ks). Toyotě se na českém trhu v aktuální dekádě daří.

Zatímco průměrně bylo v roce 2019 ve srovnání s rokem 2010 registrováno o 48 % více nových osobních automobilů, Toyota registrovala více než 2x více automobilů (+105 %), Vyšší progres zaznamenala jen Dacia (+377 %), Mercedes-Benz (+162 %), Seat (+142 %) a Mazda (127 %). Naopak významně méně registrací evidoval Ford (-32 %), Audi (-20 %) a Renault (-15 %).

Automobilky jsou ke snižování emisí „tlačeny“ regulacemi. Cíl pro letošní rok stanovený na 95 g CO2 na km se vzhledem k dosavadnímu vývoji jeví jako nedosažitelný, průměrné emise by meziročně musely poklesnout o 34 g, tj. 26,4 %. Podstatnou roli ve snižování emisí má hrát elektromobilita, která se v České republice ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi zatím moc neprosazovala. Přestože počet registrací elektromobilů a plug-in hybridů se v čase zvyšuje, stále tvoří jen velmi malý podíl. V úvodu tohoto roku však, mj. s výraznou ofenzivou Škody Auto, skokově registrace nových elektromobilů a plug-in hybridů narostly (pozn. informovali jsme v tiskové zprávě: Dvacet automobilek letos zaregistrovalo téměř 1 000 elektrických vozidel).

img-responsive

Obrázek | foto: Centrum dopravního výzkumu

V období let 2010 až 2016 docházelo každoročně u reálně registrovaných nových osobních automobilů ke snižování průměrných emisí oxidu uhličitého. V roce 2016 tak bylo dosaženo historického minima, kdy bylo evidováno 124 g CO2 na ujetý kilometr. V posledních 3 letech však průměrné emise oxidu uhličitého rostly. Jedním z důvodů je nepochybně nárůst obliby tzv. SUV vozidel, které díky vyšší stavbě karoserie a vyšší hmotnosti dosahují vyšší spotřeby paliva, a tím pádem produkují také vyšší množství emisí. Dalším důvodem je významné snížení podílu naftových vozidel ve prospěch vozidel benzínových.

Rok 2020 zatím na 123 g CO2
V prvních dvou měsících letošního roku bylo nově registrováno 36 509 osobních vozidel. Jejich průměrné emise oxidu uhličitého činily 123 g/km. Lídrem z uvedených vozidel byl se 109 g Peugeot, 110 g evidoval Citroën, 111 g Opel, 112 g Škoda a 113 g Toyota.

Vytisknout

Diskuze: Automobily zelené a ty, které nejvíce ničí životní prostředí. Český trh v roce 2019

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ford Puma Mild-Hybrid je dalším krokem automobilky při ústupu od spalovacích motorů

Ford láká zákazníky na akční nabídky s cenami nižšími až o 50 000 Kč

Suzuki Swift

Faceliftovaný Suzuki Swift zamířil na český trh

Hyundai i20 N line

Hyundai Motor představuje zcela nový model i20 N Line

Helvezzia Tipo-6

Helvezzia Tipo-6, stylový retro sporťák s elektrickým pohonem

Volkswagen oficiálně představil svoje nové plně elektrické SUV ID.4

Volkswagen spouští předprodej nového elektrického SUV ID.4, víme kolik bude stát

Toyota

Toyota vyvinula vodíkové napájecí vozidlo

Masarykův okruh

Na Masarykově okruhu se před 90 lety poprvé rozburácely silné motory

Dacia

Dacia představila Nové Sandero, Nové Sandero Stepway a Nový Logan

OMV se hrdě hlásí k elektrické budoucnosti

Rychlodobíjecí stojany a občerstvení. OMV se hrdě hlásí k elektrické budoucnosti

Škoda 935 Dynamic

Škoda 935 Dynamic: Vlivu aerodynamiky se nevšimli jen u Tatry

Hyundai i30 N

Nový Hyundai i30 N přichází s řadou vylepšení pro maximální potěšení z jízdy

Hyundai Nexo FCV

VELKÁ ZMĚNA. Vodíkové stojany v Česku už příští rok a víme kdo a kde je postaví

Peugeot 508 Sport Engineered

Peugeot představuje řadu Peugeot Sport Engineered: fastback 508 a kombi 508 SW

Ford Puma ST

První sportovní SUV značky Ford v Evropě: Nová Puma ST přináší emoce i praktičnost

Hyundai

Nový Hyundai i30 N přichází s novým designem a dvojspojkovou převodovkou

reklama

Doporučujeme

Škoda Scala G Tec řez

Škoda jmenovala výhody motorů na zemní plyn v modelech G-TEC

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Peugeot představuje řadu Peugeot Sport Engineered: fastback 508 a kombi 508 SW

  2. VELKÁ ZMĚNA. Vodíkové stojany v Česku už příští rok a víme kdo a kde je postaví

  3. První sportovní SUV značky Ford v Evropě: Nová Puma ST přináší emoce i praktičnost

  4. Dacia představila Nové Sandero, Nové Sandero Stepway a Nový Logan

  5. Rychlodobíjecí stojany a občerstvení. OMV se hrdě hlásí k elektrické budoucnosti

  6. Škoda 935 Dynamic: Vlivu aerodynamiky se nevšimli jen u Tatry

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud