V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsali nejvíce registrací Škoda (34 %), Volkswagen a Hyundai (8 %). Jak je na tom český trh a jednotlivé automobilky z pohledu průměrných emisí oxidu uhličitého?
Srovnání 20 nejvíce registrovaných značek osobních automobilů v České republice, jejichž celkový tržní podíl představoval v uplynulém roce 96 %.
„V roce 2010 byly u nově registrovaných osobních automobilů evidovány průměrné emise oxidu uhličitého 149 g CO2 na ujetý kilometr. Žádná z automobilek se v té době nedostala pod hranici 140 g. V roce 2019 klesly v porovnání s rokem 2010 průměrné emise o 13 % na 129 g, pět automobilek se dostalo pod hranici 120 g CO2/km. Absolutně nejnižší hodnoty se 115 g dosáhla Toyota. Nejvyšší snížení emisí, o 23 %, dosáhly automobilky Citroën a Volvo, naopak jen o 3 % snížily emise Kia a Ford. V meziročním srovnání pak nejvyšší pokles (-4 %) zaznamenala Toyota, naopak o 10 % stouply emise Hyundai,“ říká Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i.
Toyota snižuje také díky hybridůmToyota v uplynulém roce registrovala 9 893 nových osobních automobilů a dosáhla tak 4% podílu na trhu v ČR. Téměř polovina (42 %, 4 140 ks) všech těchto vozidel měla hybridní pohon. K nejoblíbenějším modelům značky patřila s 1 293 ks Corolla, s 1 173 ks pak následovala RAV4 a C-HR (836 ks). Toyotě se na českém trhu v aktuální dekádě daří.
Zatímco průměrně bylo v roce 2019 ve srovnání s rokem 2010 registrováno o 48 % více nových osobních automobilů, Toyota registrovala více než 2x více automobilů (+105 %), Vyšší progres zaznamenala jen Dacia (+377 %), Mercedes-Benz (+162 %), Seat (+142 %) a Mazda (127 %). Naopak významně méně registrací evidoval Ford (-32 %), Audi (-20 %) a Renault (-15 %).
Automobilky jsou ke snižování emisí „tlačeny“ regulacemi. Cíl pro letošní rok stanovený na 95 g CO2 na km se vzhledem k dosavadnímu vývoji jeví jako nedosažitelný, průměrné emise by meziročně musely poklesnout o 34 g, tj. 26,4 %. Podstatnou roli ve snižování emisí má hrát elektromobilita, která se v České republice ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi zatím moc neprosazovala. Přestože počet registrací elektromobilů a plug-in hybridů se v čase zvyšuje, stále tvoří jen velmi malý podíl. V úvodu tohoto roku však, mj. s výraznou ofenzivou Škody Auto, skokově registrace nových elektromobilů a plug-in hybridů narostly (pozn. informovali jsme v tiskové zprávě: Dvacet automobilek letos zaregistrovalo téměř 1 000 elektrických vozidel).
V období let 2010 až 2016 docházelo každoročně u reálně registrovaných nových osobních automobilů ke snižování průměrných emisí oxidu uhličitého. V roce 2016 tak bylo dosaženo historického minima, kdy bylo evidováno 124 g CO2 na ujetý kilometr. V posledních 3 letech však průměrné emise oxidu uhličitého rostly. Jedním z důvodů je nepochybně nárůst obliby tzv. SUV vozidel, které díky vyšší stavbě karoserie a vyšší hmotnosti dosahují vyšší spotřeby paliva, a tím pádem produkují také vyšší množství emisí. Dalším důvodem je významné snížení podílu naftových vozidel ve prospěch vozidel benzínových.
Rok 2020 zatím na 123 g CO2V prvních dvou měsících letošního roku bylo nově registrováno 36 509 osobních vozidel. Jejich průměrné emise oxidu uhličitého činily 123 g/km. Lídrem z uvedených vozidel byl se 109 g Peugeot, 110 g evidoval Citroën, 111 g Opel, 112 g Škoda a 113 g Toyota.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.