Stočené kilometry jsou strašákem téměř každého kupujícího, který se porozhlíží po ojetém autě, a je to pochopitelné. Falešný stav kilometrů nejen že zcela mění hodnotu vozu, ale také rozbíjí systém servisních intervalů. I přes velké diskuse a změnu zákona je jasné, že se tento tip podvodu jen tak vymýtit nepodaří.
Česká firma Cebia tak alespoň zveřejnila hitparádu stočených aut, ve které se snaží upozornit na nejvíce stočená vozidla na trhu v České republice. Po pečlivém prostudování poskytnutých dat však bohužel nemůžeme říci, že by se tento nešvar netýkal nějaké zavedené značky - je úplně jedno, zda se poohlížíte po vozech německých, francouzských či japonských a roli nehraje ani pohonná jednotka. Kilometry se stáčí u všech typů vozidel, vůbec nejhorší stav a největší rozdíly mezi najetými a reálnými kilometry mají však užitková vozidla a dodávky. Zmínit můžeme například Ford Transit s naftovým 2,5 litrem z roku 2008, kde byly stočeny kilometry z 814 tisíc na 317 tisíc či Peugeot Boxer taktéž s naftovým motorem z roku 2005, kde byly stočeny najeté kilometry ze 403 tisíc na 30 tisíc. Výjimkou pak není ani Mercedes Sprinter (756 tisíc km -> 148 tisíc km) či starý Seat Inca (309 tisíc km -> 30 tisíc km).
Pokud se podíváme na osobní vozy a začneme rovnou u nás neoblíbenější automobilkou, pak zjistíme, že je stav vyloženě alarmující. Nejhorším zjištěním je, že se úprava kilometrů netýká jen naftových motorů, které mají přeci jen vyšší potenciál pro kilometrový nájezd, ale i slabých benzinových motorů. Právě takovým reprezentantem je Škoda Fabia s motorem 1,2 litru o výkonu 40 kW, kde byl stav tachometru upraven ze 750 tisíc km na 194 tisíc km. Naftová Octavia s motorem 1,9 77 kW pak pouze potvrzuje běžnou praxi, kde prodejci upravují nájezdy mezi 500 až 600 tisíci km (tyto auta se už špatně prodávají) zpět na líbivé hodnoty v rozmezí 100 až 200 tisíc km. V ukázkové Octavii šlo konkrétně o změnu z hodnoty 565 tisíc km na 112 tisíc km.
Další zástupci oblíbených značek Volkswagen a Ford již nevykazovaly žádná extrémní čísla. Tím nemyslíme, že by se jim však stáčení vyhýbalo, to vůbec ne. Průřezově všechny modely VW a Ford (zde zejména Focus, Mondeo a Galaxy) zažívají "omlazení" z hodnot 350 až 450 tisíc km na hodnoty 100 až 150 tisíc km.
Dalším zástupcem benzinových motorů může být Peugeot 308 s obsahem 1,6 litru, který zažil omlazovací kůru z 237 tisíc km na 30 tisíc km. Tento typ podvodu se pak nevyhýbá ani "lepším" automobilkám, jak dokazuje BMW řady 5 s benzinovým 4-litrem o výkonu 225 kW (stočeno z 685 tisíc na 201 tisíc km) či naftová BMW X5 o výkonu 210 kW (taktéž stočená z 290 tisíc km na 89 tisíc km).
Co z výše uvedených čísel tedy vyplývá? Stav je alarmující a omlazující kůry nejsou jen kosmetické, ale přímo extrémní. Nabízet motory a obecně celá vozidla s nájezdem blížícím se ke konci životnosti jako téměř nejetá auta, to prostě není fér. Pokud se jedná o finančně zajímavé modely, pak se prodejci těchto "stočenek" nebojí vyměnit ani součástky, které by mohly svým opotřebováním prozradit nekalé jednání. Před koupí každého automobilu se zcela zjistě pokuste zjistit maximum informací o daném vozidle, nebojte se oslovit dealerství a požádat je o výpisy z elektronických servisních knih a určitě se nebojte investovat pár storokorun do výpisu ze systému Autotracer, který je aktuálně největší databází obsahující cenné informace.
Důležité je také uvědomit si, že nový zákon umožňující vystavení pokuty v hodnotě až 500 tisíc nemusí být vždy naším přítelem. Tato legislativní úprava sice míří především na nekalé praktiky některých prodejců a dovozců, platí však také na současné majitele vozidel. Dále citujeme informace od Cebie, která se celou problematiku snaží vysvětlit: Pokud si koupíte vůz se stočeným tachometrem a půjdete na STK, kde zjistí, že vůz vykazuje nižší kilometrový nájezd než při poslední STK, budete vyzváni k doložení výměny tachometru do 30 dnů. Pokud na vozidle nebyla provedena výměna počítadla ujeté vzdálenosti a vy o tom nebudete mít žádný doklad, STK neprojdete a autem tak nebudete moci legálně jezdit. Můžete tedy investovat stovky tisíc korun do auta, které vám bude stát na parkovišti. Situaci, kdy nebudete moci doložit výměnu počitadla ujeté vzdálenosti, pak bude dále řešit místně příslušný dopravní úřad. V závislosti na konečném řešení se však může stát auto prakticky neprodejným, nebo výrazně klesne na ceně. V případě, že byste při prodeji zatajili stočený tachometr, dopustili byste se trestného činu podvodu a mohli byste být trestně stíháni.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.