Stočené kilometry jsou strašákem téměř každého kupujícího, který se porozhlíží po ojetém autě, a je to pochopitelné. Falešný stav kilometrů nejen že zcela mění hodnotu vozu, ale také rozbíjí systém servisních intervalů. I přes velké diskuse a změnu zákona je jasné, že se tento tip podvodu jen tak vymýtit nepodaří.
Česká firma Cebia tak alespoň zveřejnila hitparádu stočených aut, ve které se snaží upozornit na nejvíce stočená vozidla na trhu v České republice. Po pečlivém prostudování poskytnutých dat však bohužel nemůžeme říci, že by se tento nešvar netýkal nějaké zavedené značky - je úplně jedno, zda se poohlížíte po vozech německých, francouzských či japonských a roli nehraje ani pohonná jednotka. Kilometry se stáčí u všech typů vozidel, vůbec nejhorší stav a největší rozdíly mezi najetými a reálnými kilometry mají však užitková vozidla a dodávky. Zmínit můžeme například Ford Transit s naftovým 2,5 litrem z roku 2008, kde byly stočeny kilometry z 814 tisíc na 317 tisíc či Peugeot Boxer taktéž s naftovým motorem z roku 2005, kde byly stočeny najeté kilometry ze 403 tisíc na 30 tisíc. Výjimkou pak není ani Mercedes Sprinter (756 tisíc km -> 148 tisíc km) či starý Seat Inca (309 tisíc km -> 30 tisíc km).
Pokud se podíváme na osobní vozy a začneme rovnou u nás neoblíbenější automobilkou, pak zjistíme, že je stav vyloženě alarmující. Nejhorším zjištěním je, že se úprava kilometrů netýká jen naftových motorů, které mají přeci jen vyšší potenciál pro kilometrový nájezd, ale i slabých benzinových motorů. Právě takovým reprezentantem je Škoda Fabia s motorem 1,2 litru o výkonu 40 kW, kde byl stav tachometru upraven ze 750 tisíc km na 194 tisíc km. Naftová Octavia s motorem 1,9 77 kW pak pouze potvrzuje běžnou praxi, kde prodejci upravují nájezdy mezi 500 až 600 tisíci km (tyto auta se už špatně prodávají) zpět na líbivé hodnoty v rozmezí 100 až 200 tisíc km. V ukázkové Octavii šlo konkrétně o změnu z hodnoty 565 tisíc km na 112 tisíc km.
Další zástupci oblíbených značek Volkswagen a Ford již nevykazovaly žádná extrémní čísla. Tím nemyslíme, že by se jim však stáčení vyhýbalo, to vůbec ne. Průřezově všechny modely VW a Ford (zde zejména Focus, Mondeo a Galaxy) zažívají "omlazení" z hodnot 350 až 450 tisíc km na hodnoty 100 až 150 tisíc km.
Dalším zástupcem benzinových motorů může být Peugeot 308 s obsahem 1,6 litru, který zažil omlazovací kůru z 237 tisíc km na 30 tisíc km. Tento typ podvodu se pak nevyhýbá ani "lepším" automobilkám, jak dokazuje BMW řady 5 s benzinovým 4-litrem o výkonu 225 kW (stočeno z 685 tisíc na 201 tisíc km) či naftová BMW X5 o výkonu 210 kW (taktéž stočená z 290 tisíc km na 89 tisíc km).
Co z výše uvedených čísel tedy vyplývá? Stav je alarmující a omlazující kůry nejsou jen kosmetické, ale přímo extrémní. Nabízet motory a obecně celá vozidla s nájezdem blížícím se ke konci životnosti jako téměř nejetá auta, to prostě není fér. Pokud se jedná o finančně zajímavé modely, pak se prodejci těchto "stočenek" nebojí vyměnit ani součástky, které by mohly svým opotřebováním prozradit nekalé jednání. Před koupí každého automobilu se zcela zjistě pokuste zjistit maximum informací o daném vozidle, nebojte se oslovit dealerství a požádat je o výpisy z elektronických servisních knih a určitě se nebojte investovat pár storokorun do výpisu ze systému Autotracer, který je aktuálně největší databází obsahující cenné informace.
Důležité je také uvědomit si, že nový zákon umožňující vystavení pokuty v hodnotě až 500 tisíc nemusí být vždy naším přítelem. Tato legislativní úprava sice míří především na nekalé praktiky některých prodejců a dovozců, platí však také na současné majitele vozidel. Dále citujeme informace od Cebie, která se celou problematiku snaží vysvětlit: Pokud si koupíte vůz se stočeným tachometrem a půjdete na STK, kde zjistí, že vůz vykazuje nižší kilometrový nájezd než při poslední STK, budete vyzváni k doložení výměny tachometru do 30 dnů. Pokud na vozidle nebyla provedena výměna počítadla ujeté vzdálenosti a vy o tom nebudete mít žádný doklad, STK neprojdete a autem tak nebudete moci legálně jezdit. Můžete tedy investovat stovky tisíc korun do auta, které vám bude stát na parkovišti. Situaci, kdy nebudete moci doložit výměnu počitadla ujeté vzdálenosti, pak bude dále řešit místně příslušný dopravní úřad. V závislosti na konečném řešení se však může stát auto prakticky neprodejným, nebo výrazně klesne na ceně. V případě, že byste při prodeji zatajili stočený tachometr, dopustili byste se trestného činu podvodu a mohli byste být trestně stíháni.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?