Stočené kilometry jsou strašákem téměř každého kupujícího, který se porozhlíží po ojetém autě, a je to pochopitelné. Falešný stav kilometrů nejen že zcela mění hodnotu vozu, ale také rozbíjí systém servisních intervalů. I přes velké diskuse a změnu zákona je jasné, že se tento tip podvodu jen tak vymýtit nepodaří.
Česká firma Cebia tak alespoň zveřejnila hitparádu stočených aut, ve které se snaží upozornit na nejvíce stočená vozidla na trhu v České republice. Po pečlivém prostudování poskytnutých dat však bohužel nemůžeme říci, že by se tento nešvar netýkal nějaké zavedené značky - je úplně jedno, zda se poohlížíte po vozech německých, francouzských či japonských a roli nehraje ani pohonná jednotka. Kilometry se stáčí u všech typů vozidel, vůbec nejhorší stav a největší rozdíly mezi najetými a reálnými kilometry mají však užitková vozidla a dodávky. Zmínit můžeme například Ford Transit s naftovým 2,5 litrem z roku 2008, kde byly stočeny kilometry z 814 tisíc na 317 tisíc či Peugeot Boxer taktéž s naftovým motorem z roku 2005, kde byly stočeny najeté kilometry ze 403 tisíc na 30 tisíc. Výjimkou pak není ani Mercedes Sprinter (756 tisíc km -> 148 tisíc km) či starý Seat Inca (309 tisíc km -> 30 tisíc km).
Pokud se podíváme na osobní vozy a začneme rovnou u nás neoblíbenější automobilkou, pak zjistíme, že je stav vyloženě alarmující. Nejhorším zjištěním je, že se úprava kilometrů netýká jen naftových motorů, které mají přeci jen vyšší potenciál pro kilometrový nájezd, ale i slabých benzinových motorů. Právě takovým reprezentantem je Škoda Fabia s motorem 1,2 litru o výkonu 40 kW, kde byl stav tachometru upraven ze 750 tisíc km na 194 tisíc km. Naftová Octavia s motorem 1,9 77 kW pak pouze potvrzuje běžnou praxi, kde prodejci upravují nájezdy mezi 500 až 600 tisíci km (tyto auta se už špatně prodávají) zpět na líbivé hodnoty v rozmezí 100 až 200 tisíc km. V ukázkové Octavii šlo konkrétně o změnu z hodnoty 565 tisíc km na 112 tisíc km.
Další zástupci oblíbených značek Volkswagen a Ford již nevykazovaly žádná extrémní čísla. Tím nemyslíme, že by se jim však stáčení vyhýbalo, to vůbec ne. Průřezově všechny modely VW a Ford (zde zejména Focus, Mondeo a Galaxy) zažívají "omlazení" z hodnot 350 až 450 tisíc km na hodnoty 100 až 150 tisíc km.
Dalším zástupcem benzinových motorů může být Peugeot 308 s obsahem 1,6 litru, který zažil omlazovací kůru z 237 tisíc km na 30 tisíc km. Tento typ podvodu se pak nevyhýbá ani "lepším" automobilkám, jak dokazuje BMW řady 5 s benzinovým 4-litrem o výkonu 225 kW (stočeno z 685 tisíc na 201 tisíc km) či naftová BMW X5 o výkonu 210 kW (taktéž stočená z 290 tisíc km na 89 tisíc km).
Co z výše uvedených čísel tedy vyplývá? Stav je alarmující a omlazující kůry nejsou jen kosmetické, ale přímo extrémní. Nabízet motory a obecně celá vozidla s nájezdem blížícím se ke konci životnosti jako téměř nejetá auta, to prostě není fér. Pokud se jedná o finančně zajímavé modely, pak se prodejci těchto "stočenek" nebojí vyměnit ani součástky, které by mohly svým opotřebováním prozradit nekalé jednání. Před koupí každého automobilu se zcela zjistě pokuste zjistit maximum informací o daném vozidle, nebojte se oslovit dealerství a požádat je o výpisy z elektronických servisních knih a určitě se nebojte investovat pár storokorun do výpisu ze systému Autotracer, který je aktuálně největší databází obsahující cenné informace.
Důležité je také uvědomit si, že nový zákon umožňující vystavení pokuty v hodnotě až 500 tisíc nemusí být vždy naším přítelem. Tato legislativní úprava sice míří především na nekalé praktiky některých prodejců a dovozců, platí však také na současné majitele vozidel. Dále citujeme informace od Cebie, která se celou problematiku snaží vysvětlit: Pokud si koupíte vůz se stočeným tachometrem a půjdete na STK, kde zjistí, že vůz vykazuje nižší kilometrový nájezd než při poslední STK, budete vyzváni k doložení výměny tachometru do 30 dnů. Pokud na vozidle nebyla provedena výměna počítadla ujeté vzdálenosti a vy o tom nebudete mít žádný doklad, STK neprojdete a autem tak nebudete moci legálně jezdit. Můžete tedy investovat stovky tisíc korun do auta, které vám bude stát na parkovišti. Situaci, kdy nebudete moci doložit výměnu počitadla ujeté vzdálenosti, pak bude dále řešit místně příslušný dopravní úřad. V závislosti na konečném řešení se však může stát auto prakticky neprodejným, nebo výrazně klesne na ceně. V případě, že byste při prodeji zatajili stočený tachometr, dopustili byste se trestného činu podvodu a mohli byste být trestně stíháni.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?