Ford Fiesta ST míří do českých showroomů. Základ startuje na půl milionu

-mao / AutoRoad.cz, 24. dubna 2018, 15:10 Google+

Ford Fiesta ST míří do českých showroomů. Nová generace sportovního hatchbacku přináší poprvé v historii volitelný mechanický samosvorný diferenciál, na přání funkci Launch Control pro co nejrychlejší starty z místa, patentované pružiny s „usměrňováním“ sil, které zvyšují obratnost a zlepšují kontakt s vozovkou, a unikátní 1,5l motor naladěný na 147 kW. České ceny startují na 522 900 Kč za sportovní třídveřovou karoserii. K dostání bude ale i praktičtější pětidveřové provedení.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ford Fiesta ST míří na český trh, ceny začínají od 522 900 Kč

Ford Fiesta ST míří na český trh, ceny začínají od 522 900 Kč | foto: Ford

Sdílejte článek

Již v loňském roce Ford prozradil, že nová Fiesta ST bude poháněna zcela novým zážehovým tříválcem 1.5 EcoBoost o výkonu 147 kW (200 k) a že poprvé nabídne přepínatelné jízdní režimy Normal, Sport a Track, díky kterým se vůz promění z univerzálního hatchbacku pro každý den ve sportovní „náčiní“ pro jízdu na uzavřených tratích.

K dalším zajímavým technickým řešením nové Fiesty ST patří:

  • deaktivace jednoho válce, se kterou Ford přichází u tříválcového motoru jako první,
  • aktivní výfuková klapka, zesilující charakteristický a přirozeně sportovní zvukový projev tříválcového motoru,
  • volitelná výbava jako komunikační a zábavní systém SYNC 3, audio B&O PLAY nebo asistenční technologie včetně rozpoznávání dopravních značek.

„Řidiči sportovních hatchbacků čekají od tohoto malého vozu hodně. Při vývoji nové Fiesty ST jsme uplatnili vše, co jsme se naučili na dosavadních modelech Ford Performance včetně Focusu RS a Fordu GT. Vznikl tak vůz, který ve své třídě stanovuje nová měřítka potěšení z jízdy. Hrdelní tříválcový soundtrack Fiesty ST osloví automobilové nadšence po celém světě,“ řekl Leo Roeks, evropský ředitel Ford Performance.

Nový Ford Fiesta ST si zákazníci již dnes mohou objednat u autorizovaných partnerů Fordu – a to za cenu od 522 900 Kč.

Samosvorný diferenciál

Fiestu ST třetí generace bude možné na přání vybavit samosvorným diferenciálem Quaife, zlepšujícím záběr pneumatik při sportovní jízdě – zejména na výjezdech ze zatáček.

Diferenciál funguje čistě na mechanickém principu. Omezuje přísun hnací síly na kolo, které má v daném okamžiku menší přilnavost – například vnitřní kolo při průjezdu zatáčkou. Tato hnací síla by se jinak zmařila protáčením vnitřního kola, a tak směřuje ke kolu na opačné straně, které má záběr lepší a dokáže přenést točivý moment na vozovku.

Nový samosvorný diferenciál je ve Fiestě ST kombinován s technologií stranového usměrňování točivého momentu, potlačující nedotáčivost cíleným přibrzďováním vnitřního kola v zatáčce. Inženýři Ford Performance vyladili oba systémy tak, aby pracovaly ve vzájemné harmonii, zajišťovaly maximální přilnavost na suchém povrchu a reagovaly plynule, když je vozovka mokrá.

„Řidiči sportovních vozů dobře znají situace, kdy se na výjezdu ze zatáčky ztrácí rychlost protáčením vnitřního kola, které nedokáže přenést točivý moment,“ řekl Roeks. „V nové Fiestě ST jsme volitelný mechanický samosvorný diferenciál naladili tak, aby hladce spolupracoval se systémem stranového usměrňování točivého momentu a zajišťoval co nejlepší trakci, aniž by docházelo k maření přebytečného točivého momentu zásahy brzdové soustavy.“

Patentované pružiny

Vlečená zadní náprava s torzně deformovatelnou příčkou je v nové Fiestě ST osazena speciálními pružinami, které Ford vyvinul ve vlastní režii a nechal si je patentovat. Díky „usměrňování“ sil působících na podvozek zlepšují stabilitu i ovladatelnost a přispívají k ještě intenzivnějšímu zážitku ze sportovní jízdy. Fiesta ST je první kompaktní hatchback, těžící z tohoto technického řešení.

Pružiny mají směrové vinutí a nejsou vzájemně zaměnitelné. Síly vznikající při zatáčení se přenášejí přímo do pružiny, což zvyšuje tuhost podvozku v příčné ose.

Toto řešení se vyznačuje následujícími přednostmi:

  • Rychlejší nájezd do zatáčky a pohotovější reakce na otočení volantem.
  • Hmotnostní úspora 10 kg ve srovnání s Wattovým přímovodem, obvykle používaným ke zvýšení tuhosti.
  • Kompatibilita s běžnými tlumiči pérování.
  • Absence negativních dopadů zvýšené tuhosti na komfort odpružení.

Pružiny se vyrábějí tvářením za studena, aby byly co nejtrvanlivější a co nejpevnější. Rozteč závitů ani průměr nejsou po celé délce pružin stejné a jejich charakteristika byla vypočítána speciálně pro použití v nové Fiestě ST.

img-responsive

Ford Fiesta ST míří na český trh, ceny začínají od 522 900 Kč | foto: Ford

Podvozek je osazen také vyspělými tlumiči pérování Tenneco. Vpředu jsou dvouplášťové, vzadu jednoplášťové a využívají technologii ventilů RC1, která umožňuje regulovat tlumicí účinek v závislosti na frekvenci kmitů. Díky tomu lze v praxi dosáhnout účinného potlačení nežádoucích pohybů karoserie a zároveň kultivovaného tlumení nerovností. Tuhost zkrutné příčky 1 400 Nm/stupeň je nejvyšší ze všech modelů Ford Performance.

„Vyzkoušeli jsme trojnásobný počet variant odpružení než obvykle, než jsme našli kombinaci, která by zajišťovala jízdní vlastnosti očekávané od modelu ST, ale současně i komfort a kultivovanost v každodenním provozu,“ řekl Roeks. „Propracované tlumiče pérování odfiltrují vysokofrekvenční nerovnosti v situacích, kdy není zapotřebí silný tlumící účinek, třeba na dálnici, ale při sportovní jízdě přinášejí optimální výkon.“

Vynikající starty z místa

Nová funkce Launch Control, vyvinutá pro použití mimo veřejné komunikace a nabízená jako výbava na přání, pomůže řidičům nové Fiesty ST k co nejrychlejšímu startu. Po aktivaci této funkce prostřednictvím tlačítek na volantu se na 4,2“ displeji v přístrojovém štítu objeví grafické znázornění sportovního startu. Po sešlápnutí plynu naplno nechá systém vytočit motor do nejvhodnějších otáček a grafický ukazatel se „naplní“, aby dal najevo, že vůz je připraven ke startu. Po uvolnění spojkového pedálu pak elektronika reguluje přísun hnací síly na přední kola tak, aby se Fiesta ST rozjela co nejrychleji.

img-responsive

Ford Fiesta ST míří na český trh, ceny začínají od 522 900 Kč | foto: Ford

Přepínatelné jízdní režimy umožňují řidiči změnit charakter vozu tak, aby co nejlépe vyhovoval různým provozním scénářům od cesty s dětmi do školy až po sportovní jízdu na závodní dráze:

  • V režimu Normal je nastavení motoru, protiprokluzového systému, stabilizačního systému (ESC), elektrického posilovače řízení (EPAS) i systémů regulujících zvukový projev zvoleno tak, aby vůz působil přirozeně pohotovým a komunikativním dojmem.
  • V režimu Sport se ovládání plynu i EPAS přepnou na ostřejší mapu. Ve výfuku se otevře aktivní klapka a zintenzivní se sportovní zvuk motoru.
  • V režimu Track jsou všechny systémy nastavené tak, aby umožnily zajíždět co nejrychlejší časy na kolo. Systém regulace prokluzu kol se deaktivuje a systém ESC zasahuje později.

Systém ESC nabízí tři úrovně intervencí: plně aktivní, s omezenými zásahy a zcela deaktivovaný.

Sportovnímu zaměření nové Fiesty ST odpovídá rovněž podvozek se specifickou konstrukcí těhlic. Řízení má novou kalibraci elektrického posilovače a nejstrmější převod ze všech modelů Ford Performance – 12,0:1. Výkonná brzdová soustava je osazena chlazenými kotouči o průměru 278 mm vpředu a plnými kotouči o průměru 253 mm vzadu.

Konstruktéři Ford Performance věnovali značnou pozornost rovněž pozici za volantem. Takovou kombinaci nastavení úhlu sedáku a sklonu opěradla jako nová Fiesta ST nenabízí žádný jiný vůz v daném segmentu.

Vyšší výkon a širší nabídka výbavy

Zcela nový přeplňovaný tříválec 1.5 EcoBoost pracuje s vysokotlakým přímým vstřikováním paliva a nezávisle proměnným časováním sacích i výfukových ventilů. Dosahuje výkonu 147 kW (200 k) v 6 000 ot.min-1 a točivého momentu 290 Nm v 1 600-4 000 ot.min-1. Akceleraci 0–100 km/h zvládne nová Fiesta ST za pouhých 6,5 s a vyvine nejvyšší rychlost 232 km/h. Ve srovnání s předchozí Fiestou ST200 bude nový model podle údajů Fordu až o 11 procent úspornější.

Zákazníci si budou moci vybírat mezi tří a pětidveřovým provedením karoserie nebo koly o průměru 17 nebo 18 palců.

Paletu laků karoserie tvoří bílá Frozen, Magnetic, Moondust, modrá Performance, červená Race, černá Shadow, stříbrná a stříbrná Fox. V interiéru čekají na řidiče sériově dodávaná sportovní sedadla Recaro, volant se zploštělou spodní částí věnce a hlavice řadicí páky v designu ST. Na volantu, rukojeti ruční brzdy a manžetě řadicí páky jsou dekorační švy.

img-responsive

Ford Fiesta ST míří na český trh, ceny začínají od 522 900 Kč | foto: Ford

Komunikační a zábavní systém SYNC 3 umožní řidičům Fiesty ST ovládat audiosystém, navigaci a připojený chytrý telefon prostřednictvím intuitivních hlasových povelů. Dotyková obrazovka má v sériovém provedení úhlopříčku 6,5 palce, na přání bude nabízena i větší osmipalcová. K dispozici bude rovněž kvalitní audiosystém B&O PLAY.

Systém pro automatické navrácení do jízdního pruhu, upozornění na vyjetí z pruhu a tempomat s nastavitelným omezovačem rychlosti se budou dodávat v rámci standardní výbavy. Na přání bude možné objednat také dešťový a světelný senzor, automatické přepínání dálkových světel a rozpoznávání dopravních značek.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Ford Fiesta ST míří do českých showroomů. Základ startuje na půl milionu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Oficiální snímky nového Ferrari 488 Pista

Kolik vydělávají luxusní automobilky? Takové částky byste zřejmě nečekali

Schéma vytváření záchranářské uličky platné od října tohoto roku

Další změny na silnicích? Ministerstvo dopravy konečně napravuje letitý problém

Mitsubishi Outlander PHEV MY19

Může být SUV ekologické? Inovované Mitsubishi Outlander boří zavedený mýty

Grand Tour (TV pořad Amazonu)

Grand Tour se těší obrovské popularitě, v Británii je sledovanější jen jediný pořad

Ilustrační foto

Manuál vs. automat: Která převodovka nabídne úspornější jízdu?

Jon Olsson prodává svůj zmrzačený Mercedes-Benz G500 4x4²

Po velké slávě, teď tichý prodej? Slavný YouTuber prodává zmrzačený Mercedes za neuvěřitelnou částku

V lednu 1936 obsadila posádka Pohl - Hausman s roadsterem Škoda Popular Sport na Rallye Monte Carlo druhé místo ve třídě do 1500 cm3 .

Závodní vozy Škoda za první republiky? Své kvality potvrzovaly v nejnáročnějších závodech světa

První Ford Mustang se prodal ještě několik dnů před oficiální premiérou a dodnes zůstal u své první majitelky

První prodaný Ford Mustang? Skvost v hodnotě 8 milionů málem skončil ve šrotu

Ilustrační foto

Nová technika v boji proti zlodějům aut? Stačí vám jen lednice či mrazák

Alkett VsKfz 617 Minenräumer v ruském tankovém muzeu v Kubince (Zdroj:Wikimedia/ Alf van Beem)

Alkett Minenräumer? Nacistické děsivé monstrum mělo odolat největším detonacím

reklama
reklama

Doporučujeme

Vision Mercedes-Maybach Ultimate Luxury

Ani SUV, ani limuzína. Maybach oficiálně představil unikátní koncept luxusu na…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alkett Minenräumer? Nacistické děsivé monstrum mělo odolat největším detonacím

  2. Automatická převodovka: Jaké chyby s ní nejčastěji děláme?

  3. TEST: Škoda Superb 1.8T Laurin & Klement: luxusní cestování bez klapotu dieselu stále dává smysl

  4. Legendární dodávka kapely Aerosmith? Takhle po desetiletích pátrání dopadla

  5. Extrémní Tatra Tigon? Hasičský speciál, který se dostane kamkoliv

  6. Škoda jako kabriolet? Češi legendární 440 milovali, i když nikdy nevznikla

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud