Téměř polovina lidí v České republice uvažuje o pořízení auta na alternativní pohon a 38 procent z nich by dalo přednost elektromobilu. Žebříčku nejznámějších elektrických vozů vládnou značky Tesla a Volkswagen. Jedničkou je Model S od Tesly, který na jedno nabití ujede 400 kilometrů. Pořízení elektromobilů ale pořád limituje cena. Nejlevnější nové modely elektromobilů stojí 600 tisíc korun.
Nad nákupem automobilu na alternativní pohon uvažují především muži, kteří mají osobní měsíční příjem nad 30 tisíc korun. Vyplynulo to z posledního průzkumu, který si nechala zpracovat společnost E.ON. „O pořízení elektromobilu uvažuje 38 procent respondentů. Důvodem jsou zvyšující se dojezdová vzdálenost elektromobilů, ale i rozrůstající se počet nabíjecích stanic v České republice, které vznikají přednostně kolem páteřních silnic,“ komentuje výsledky průzkumu Erika Širůčková ze společnosti E.ON.
Nejznámějším elektromobilem je TeslaŽebříčku nejznámějších elektromobilů u nás vládne Tesla Model S, který zná 26 procent respondentů. Na druhém místě se umístily vozy BMW i3 a Tesla Model X, které dostaly shodně 20 procent hlasů. Třetí příčku obsadily modely Volkswagen e-up! a Volkswagen e-Golf, které zná 15 procent lidí. O jeden procentní bod méně získal elektromobil Hyundai Ioniq.
Zatímco předchozí generace elektromobilů ujely na jedno nabití 100 až 150 kilometrů, dnešní vozy zvládnou 200 až 300 kilometrů. „Výjimkou zůstává Tesla, která už pět let nabízí auta s dojezdem přes 400 kilometrů. Tento výrobce elektromobilů dokázal to, co ostatní automobilky označovaly za nemožné,“ uvádí Jan Horčík, šéfredaktor magazínu Hybrid.cz. Tesla svá auta pravidelně vylepšuje prostřednictvím technologií, jako jsou updaty vozů přes bezdrátové připojení nebo technologie autonomního asistenčního řízení. S nimi pracuje jen málo automobilek.
V Česku se staví nové rychlonabíjecí staniceOblíbenost vozů na elektrický pohon roste společně s tím, jak se rozšiřuje síť nabíjecích stanic. „Ač si na českou síť nabíjecích stanic mnozí elektromobilisté stěžují, není z nejhorších. V České republice je přes sto nabíječek, z toho víc než třicet patří mezi rychlonabíjecí stanice,“ konstatuje Jan Horčík. Především kolem hlavních silničních tahů vznikají desítky nových nabíjecích stanic ročně a tempo výstavby zrychluje. V následujících letech by podél páteřních tahů měly vzniknout nové rychlonabíjecí stanice, které budou financované z fondů Evropské unie.
Do sítě nabíjecích stanic, jež může veřejnost využít zdarma, investuje i společnost E.ON, která nyní provozuje například stanici na brněnském letišti, v Galerii Vaňkovka v Brně nebo v OC Mercury v Českých Budějovicích. „Loni v červnu jsme zprovoznili největší a nejmodernější rychlonabíjecí stanici u Vystrkova u Humpolce v České republice, kde je celkem dvanáct nabíjecích stojanů,“ dodává Erika Širůčková. I letos plánuje E.ON otevřít několik nových veřejných rychlonabíjecích stanic. Energetická společnost je také členem evropského konsorcia společností, které za podpory Evropské unie chtějí pokrýt hlavní evropské dopravní koridory infrastrukturou rychlodobíjecích stanic.
Nejlevnější elektromobil za 600 tisíc korunLimitem, který může zájemce o elektromobil odradit, ale stále zůstává cena. Nejlevnější nové elektromobily lze pořídit za 600 tisíc korun. „Nejběžnější modely stojí kolem milionu korun a vozy od Tesly začínají na částce kolem 2 milionů korun,“ uzavírá Jan Horčík.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?