Pokud jste se vydali na pařížský autosalon, rozhodně jste nemohli minout stánek Škody, jemuž dominovalo SUV Kodiaq. Důvodů bylo několik, jednak reklamní kampaň, rozesetá různě po městě, jednak ale také kousek ve výrazné žlutozelené barvě na 20palcových leštěných kolech. Vizuál ale nakonec je asi tím nejméně zajímavým, co Kodiaq nabízí.
O Škodě Kodiaq byly popsány desítky A4, a to nejen u nás, ale i napříč všemi médii. Jde o velkou událost, vstup okřídleného šípu do teritoria X-Trailu, CR-V a spol., kam za pár týdnů či měsíců zamíří i mateřský Volkswagen. My jsme vůz mohli v Paříži poprvé vyzkoušet osobně a nyní se Vám dojmy pokusíme zprostředkovat. Hned na začátku však můžeme s klidným srdcem prohlásit, že Kodiaq bude velkým hitem nejen na našem trhu. A než budeme obviněni z podjatosti a nadržování koncernu Volkswagen, zkuste se nad níže popsanými důvody alespoň zamyslet. Nejsou to totiž právě ony, které hrají při uvažování nad SUV rozhodující roli?
Na oficiálních fotkách se Kodiaq ukázal v bílém laku, případně v několika tmavších odstínech. Na pařížském výstavišti to už byla jiná písnička. Ústřední dvojice sice byla bílá a tmavě modrá, kousek dál ale stál již zmíněný žlutozelený vůz a vedle něj pak červený Kodiaq. Ten doplňky karosérie, tmavými koly nebo sportovními sedačkami s integrovanými hlavovými opěrkami evokoval chystané provedení Sportline, podle tabletu s informacemi vedle vozu ale šlo „pouze“ o nejvyšší stupeň výbavy Style s několika příplatkovými prvky. Klasickou rétorikou ale už dnes můžeme říct, že Sportline jinak vypadat nebude. Co na jakémkoliv Kodiaqu zaujme, to jsou přední světla. Netradiční rozdělení přední části pomohlo, s ničím jiným si nakonec SUV na silnici nespletete. Zbytek auta se již nese ve střídmějším duchu, linky nejsou přehnaně prohýbané nebo zakulacené, vše ale působí jednoduše, čistě a nadčasově. Za srdce auto pravděpodobně nevezme a v segmentu najdeme určitě hezčí zástupce, zkuste to ale za několik let. O něco lépe bude vypadat auto na větších kolech, ideální je podle nás průměr 18 nebo 19 palců. Ani leštěné dvacítky ale nejsou příliš.
Hlavní výhodou Kodiaqu ale nebude jeho design, nýbrž kabina. Ta je přehledná, okamžitě po usednutí za volant na Vás dýchne pocitová kvalita. To, co třeba X-Trailu s lesklým černým plastem středové konzole chybí. Škoda si nehraje na něco, co není a čím snad ani být nechce. Pokud máte zájem o kudrlinky a velké množství bijících se tvarů, musíte třeba k Hyundai. Jestliže však preferujete jasně dané, přehledné a uživatelsky přívětivé tvarování, pak jste tady správně. Velkou premiéru slaví u Škody displej infotainmentu na úplném vrcholu středové konzole mezi výdechy ventilace. A i když někteří toto rozhodnutí kritizují, nám se líbí více než utopená obrazovka v Superbu nebo Octavii. Informace jsou v zorném poli řidiče, který tak nemusí hrabat rukou kdesi vespod středové konzole. Plusové body si zaslouží i odezva multimediálního systému, modulární konstrukce koncernu VW je tady znát. Jedničku dvakrát podtrženou dáváme budíkům ze Superbu. Potěší široká možnost nastavení sedadla řidiče, alespoň tedy v provedení s klasickými sedačkami. Pozici za volantem by si tak měl najít skutečně každý.
Prostornost na zadních sedadlech byla jasná už se zveřejněním rozvoru o hodnotě 2791 milimetrů. Realita ale možná překvapí i ty největší optimisty. Tolik místa před koleny zadních sedadel jsem při sednutí „sám za sebe“ neměl ani v Superbu. Stejné je to i v oblasti ramen a hlavy. Třetí řada je už spíše nouzová, na delší cestování se tam usadí pohodlně možná menší děti, dospělí ale rozhodně ne. Sedm míst rovněž lehce omezí zavazadelník o základním objemu 720 litrů (s pěticí sedadel). Hodnota je to skutečná, tvar kufru je navíc pravidelný a doplněný o drobné odkládací plochy nebo háčky. Potěší také dvojité dno nebo jednoduché sklápění zadních sedaček. A co by to bylo za Škodu, kdyby nedisponovala některými Simply Clever detaily. Na prozkoumání všech nebyl ani zdaleka čas, ten snad dostaneme při klasickém týdenním testu, za všechny ale zmiňme gumovou ochranu rohů dveří, která vyjede vždy s otevřením předního i zadního páru. Nejen, že se tak bolestivě nezraníte o roh dveří, zároveň ani nedojde k ušpinění například v zimních měsících. Řešení fungovalo stoprocentně a i při několikanásobném otevření a zavěření během pár chvil, dlouhodobá funkčnost je však samozřejmě otázkou. Klasikou je škrabka na led ve víčku nádrže.
Český trh dostane Kodiaq se třemi motorizacemi, ale v několika různých kombinacích. Základem je 1.4 TSI o výkonu 110 kW (150 k) v základu se šestistupňovým manuálem a pohonem všech kol nebo dvouspojkou DSG a pohonem předních kol. Příplatek znamená ale i DSG 4x4. Dvoulitrové TSI o výkonu 132 kW (180 k) má kombinaci čtyřkolky a sedmistupňového DSG automaticky. Stejná situace se opakuje i mezi turbodiesely. Slabší dvoulitr TDI o výkonu 110 kW (150 k) má za stejnou cenu manuál a čtyřkolku nebo DSG a předokolku. Příplatek znamená verzi 4x4 DSG. Vrcholný dvoulitr TDI o výkonu 140 kW (190 k) se těší stejně jako dvoulitr TSI sedmistupňovému DSG a pohonu všech kol. Český trh tak mine nejslabší 1.4 TSI o výkonu 92 kW (125 k).
Ceník - Škoda Kodiaq
Active Ambition Style 1.4 TSI 4x4 (110 kW) 677 900 Kč 730 900 Kč 795 900 Kč 1.4 TSI DSG (110 kW) 677 900 Kč 730 900 Kč 795 900 Kč 1.4 TSI 4x4 DSG (110 kW) 727 900 Kč 780 900 Kč 845 900 Kč 2.0 TSI 4x4 DSG (132 kW) 767 900 Kč 820 900 Kč 885 900 Kč 2.0 TDI 4x4 (110 kW) 702 900 Kč 775 900 Kč 840 900 Kč 2.0 TDI DSG (110 kW) 702 900 Kč 775 900 Kč 840 900 Kč 2.0 TDI 4x4 DSG (110 kW) 772 900 Kč 825 900 Kč 890 900 Kč 2.0 TDI 4x4 DSG (140 kW) 832 900 Kč 885 900 Kč 950 900 KčZákladní výbava Active obsahuje sedmičku airbagů, asistent rozjezdu do kopce, Isofix pro zadní sedadla, Front Assist s detekcí chodců, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, elektrická okna vpředu i vzadu, dvouzónovou automatickou klimatizaci, rádio Swing s 6,5palcovým displejem, 8 reproduktory, USB a Apple CarPlay, Bluetooth, multifunkční kožený volant, palubní počítač, služby Care Connect, chromový interiérový paket, střešní ližiny, LED denní svícení, zadní LED světla nebo 17palcová litá kola. Prostřední linie Ambition přidává dešťový a světelný senzor, tempomat, přední a zadní parkovací senzory, elektricky sklopná a vyhřívaná zrcátka, infotainment Bolero s osmipalcovou obrazovkou, bezklíčkové startování, ochranu hran bočních dveří, LED baterku v kufru, držáky na deštníky v předních dveřích, ostřikovače předních světel nebo mlhovky. Vrcholný stupeň Style má navíc rozpoznání únavy řidiče, zadní parkovací kameru s ostřikovačem, soundsystém Canton s osmi reproduktory, barevný palubní počítač, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, vyhřívaná přední i zadní sedadla, bezklíčkové odemykání, zamykání a startování KESSY, full-LED přední světla, LED mlhovky, stříbrné střešní ližiny nebo 18palcová litá kola.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?