Kia Optima míří na český trh s karosérií kombi i ve sportovně laděných verzích GT-Line a GT. Z její strany to ale stále není vše. Tuzemské zastoupení značky totiž uvádí také model z druhé strany portfolia. Jak asi tušíte, jde o plug-in hybrid, kterých ve střední třídě zase tolik není.
Kia do budoucna plánuje úplné vyřazení naftových motorů, nahradit je přitom mají hybridní ústrojí. Mělo by sice jít především o diesel-elektrické varianty, aktuálně se však fanoušci a zákazníci musí spokojit s benzín-elektrickým pohonem. Přesně tím totiž disponuje Optima PHEV, nástupce standardního hybridního sedanu střední třídy. Příliš konkurentů nemá, tím hlavním je Volkswagen Passat GTE, za ním ale zeje velká díra, vyplněná akorát prémiovými modely od BMW nebo Mercedesu. A na ty Kia zatím útočit nechce. Od klasické Optimy, nabízené s 1.7 CRDi nebo 2.0 T-GDI, se provedení PHEV liší aktivním krytem masky chladiče, jinými nárazníky, 17palcovými litými koly se speciálním designem a několika specifickými emblémy. V předním blatníku je nabíjecí port, kterým sedan jednoduše připojíte do zásuvky.
Nabíjet se budou lithium-iontové polymerové akumulátory s kapacitou 9,8 kWh, dodávající sílu elektromotoru o výkonu 50 kW (68 k) s točivým momentem 205 Nm. Ten spolupracuje se zážehovým dvoulitrem GDI o výkonu 115 kW (156 k) s točivým momentem 189 Nm, celkově se tak sedan může pochlubit silou 151 kW (205 k) a 376 Nm. Na kola přenáší výkon šestistupňový automat, do nějž je integrován elektrický motor. Dynamické vlastnosti Optimy PHEV jsou srovnatelné s klasickými spalovacími motory – stovka za 9,4 sekundy a maximální rychlost 192 km/h. Průměrná spotřeba paliva je podle tabulek 1,6 l/100 km, důvodem je ale především fakt, že sedan umí ujet při maximálně 120 km/h až 54 kilometrů čistě na elektřinu. Jak se na správný plug-in hybrid sluší, má Optima hned několik vychytávek, šetřících energii. Klasikou je rekuperace brzdné energie, novinkou je však systém topení a ventilace s možností práce pouze na straně řidiče. Sledovat stav pohonného ústrojí lze na speciálně upraveném přístrojovém panelu, největší nevýhodou je tak zavazadelník o objemu jen 307 litrů.
V tuzemských showroomech se Optima PHEV objeví pouze v nejvyšší výbavě Premium. Ta obsahuje sedm airbagů, asistent pro rozjezd do kopce, dešťový a světelný senzor, adaptivní tempomat, 360stupňový kamerový systém, sledování mrtvého úhlu, upozornění na vozidla přijíždějící ze strany při couvání, autonomní nouzové brzdění, asistent pro jízdu v pruzích, přední a zadní parkovací senzory, parkovací asistent pro podélné a příčné parkování, Isofix pro zadní krajní sedadla, elektricky sklopná a vyhřívaná zrcátka, elektrická okna vpředu i vzadu, automatickou dvouzónovou klimatizaci, infotainment s osmipalcovou obrazovkou, navigací, couvací kamerou, Apple CarPlay a Android Auto, audiosystém Harman Kardon s deseti reproduktory, bezdrátovou nabíječku, vyhřívaný multifunkční kožený volant, kožené čalounění sedadel s vyhříváním vpředu i vzadu, odvětráváním a elektrickým nastavováním v osmi směrech vpředu, bezklíčkové odemykání a startování, full-LED přední světlomety s diodami denního svícení, full-LED zadní světla nebo 17palcová litá kola. Bez příplatku je dodáváno kožené čalounění v bílé barvě a polstrováním výplní dveří v bílé umělé usni. Všechny tyto prvky ale Kia nedává zadarmo. Jediný stupeň výbavy tak vychází na 1 149 980 korun, což je hodně nad úrovní klasických spalovacích konkurentů.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?