Mazda MX-5 i v nové generaci pravidelně dobývá první místa ve srovnávacích testech a nejrůznějších anketách. Chváleny jsou podvozek, převodovka, řízení, nízká hmotnost i atmosférické jednotky Skyactiv-G. Uvažovali jste ale někdy nad tím, jak by japonský roadster jezdil s přeplňovaným motorem? Pokud ano, můžete si nyní jedno takové auto koupit. Jen má na sobě logo Fiatu.
Fiat 124 Spider je reinkarnací kdysi slavného modelu, který se ale i přes snahy například s roadsterem Barchetta nikdy nedokázal do portfolia turínské automobilky naplno vrátit. Koncem loňského a začátkem letošního roku se to ale změnilo, a Fiat po dlouhých peripetiích představil plánované dvojče Mazdy MX-5. 124 Spider zaujala prakticky okamžitě neskutečně povedeným retro vzhledem, který v některých verzích ještě vyšperkovávají specifická litá kola, zadní nosič a červený lak karosérie (tuto kombinaci jsme na vlastní oči viděli v Ženevě). Pro mnohé bude Fiat jistě hezčí než Mazda, a to si počkejte na verzi Abarth! Kde už bohužel tolik odlišností není, to je interiér. Ten je prakticky beze zbytku přejat z japonského modelu, jsou tady stejná obrazovka multimediálního systému, stejné výdechy ventilace i stejný volant. Střecha je plátěná, má mechanické stahování a černou barvu. Nabízena je specifikace bez i s vnitřním čalouněním.
Největším rozdílem oproti Mazdě nepředstavuje ani tak design, jako pohonné ústrojí. Atmosférické jednotky tady neexistují, jedinou volbou je přeplňovaná čtrnáctistovka MultiAir o výkonu 103 kW (140 k) při 5000 ot./min s točivým momentem 240 Nm při 2250 ot./min. Zadní kola jsou poháněna výhradně přes manuální šestistupňovou převodovku, na 100 km/h tak roadster akceleruje za 7,5 sekundy, dosahuje 215 km/h a průměrně si řekne o 6,4 l/100 km. Lichoběžníkové zavěšení předních kol je tvořeno dvěma příčnými rameny, vzadu je pak použita víceprvková náprava, zlepšující ovladatelnost při průjezdu zatáčkou. Hydraulický posilovač nahradil elektrický, klasice je tak alespoň věrná ruční brzda. Zajímavostí je fakt, že v Americe mají stejný motor silnější o 15 kW (20 k) a 9 Nm, zadní kola pak může roztáčet také šestistupňový automat.
Zpět ale k evropské verzi, více specificky k provedení pro tuzemský trh. V nabídce jsou totiž dvě výbavy. Ta základní nese označení 124 Spider a obsahuje přední a boční airbagy, přednárazový systém s detekcí chodců, tempomat s omezovačem rychlosti, aktivní hlavové opěrky, Isofix, bezklíčkové startování, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka v barvě karosérie, elektrické ovládání oken, manuální klimatizaci, rádio s třípalcovým displejem, CD, MP3 a 4 reproduktory, kožený multifunkční volant, palubní počítač, manuálně nastavitelná přední sedadla, uzamykatelnou přihrádku mezi předními sedadly, rám okna a zadní oblouky v barvě karosérie, zadní LED světla nebo 16palcová litá kola. Cena této verze je 709 900 korun. Vyšší stupeň Lusso přidává automatickou klimatizaci, palubní desku v klavírním laku, rám okna a zadní oblouky ve stříbrné barvě, chromované koncovky výfuku, skládací střechu s vnitřním čalouněním, mlhovky a 17palcová litá kola. Cena je posazená o 60 000 korun výše. Kompletní ceník naleznete zde.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.