Mazda MX-5 i v nové generaci pravidelně dobývá první místa ve srovnávacích testech a nejrůznějších anketách. Chváleny jsou podvozek, převodovka, řízení, nízká hmotnost i atmosférické jednotky Skyactiv-G. Uvažovali jste ale někdy nad tím, jak by japonský roadster jezdil s přeplňovaným motorem? Pokud ano, můžete si nyní jedno takové auto koupit. Jen má na sobě logo Fiatu.
Fiat 124 Spider je reinkarnací kdysi slavného modelu, který se ale i přes snahy například s roadsterem Barchetta nikdy nedokázal do portfolia turínské automobilky naplno vrátit. Koncem loňského a začátkem letošního roku se to ale změnilo, a Fiat po dlouhých peripetiích představil plánované dvojče Mazdy MX-5. 124 Spider zaujala prakticky okamžitě neskutečně povedeným retro vzhledem, který v některých verzích ještě vyšperkovávají specifická litá kola, zadní nosič a červený lak karosérie (tuto kombinaci jsme na vlastní oči viděli v Ženevě). Pro mnohé bude Fiat jistě hezčí než Mazda, a to si počkejte na verzi Abarth! Kde už bohužel tolik odlišností není, to je interiér. Ten je prakticky beze zbytku přejat z japonského modelu, jsou tady stejná obrazovka multimediálního systému, stejné výdechy ventilace i stejný volant. Střecha je plátěná, má mechanické stahování a černou barvu. Nabízena je specifikace bez i s vnitřním čalouněním.
Největším rozdílem oproti Mazdě nepředstavuje ani tak design, jako pohonné ústrojí. Atmosférické jednotky tady neexistují, jedinou volbou je přeplňovaná čtrnáctistovka MultiAir o výkonu 103 kW (140 k) při 5000 ot./min s točivým momentem 240 Nm při 2250 ot./min. Zadní kola jsou poháněna výhradně přes manuální šestistupňovou převodovku, na 100 km/h tak roadster akceleruje za 7,5 sekundy, dosahuje 215 km/h a průměrně si řekne o 6,4 l/100 km. Lichoběžníkové zavěšení předních kol je tvořeno dvěma příčnými rameny, vzadu je pak použita víceprvková náprava, zlepšující ovladatelnost při průjezdu zatáčkou. Hydraulický posilovač nahradil elektrický, klasice je tak alespoň věrná ruční brzda. Zajímavostí je fakt, že v Americe mají stejný motor silnější o 15 kW (20 k) a 9 Nm, zadní kola pak může roztáčet také šestistupňový automat.
Zpět ale k evropské verzi, více specificky k provedení pro tuzemský trh. V nabídce jsou totiž dvě výbavy. Ta základní nese označení 124 Spider a obsahuje přední a boční airbagy, přednárazový systém s detekcí chodců, tempomat s omezovačem rychlosti, aktivní hlavové opěrky, Isofix, bezklíčkové startování, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka v barvě karosérie, elektrické ovládání oken, manuální klimatizaci, rádio s třípalcovým displejem, CD, MP3 a 4 reproduktory, kožený multifunkční volant, palubní počítač, manuálně nastavitelná přední sedadla, uzamykatelnou přihrádku mezi předními sedadly, rám okna a zadní oblouky v barvě karosérie, zadní LED světla nebo 16palcová litá kola. Cena této verze je 709 900 korun. Vyšší stupeň Lusso přidává automatickou klimatizaci, palubní desku v klavírním laku, rám okna a zadní oblouky ve stříbrné barvě, chromované koncovky výfuku, skládací střechu s vnitřním čalouněním, mlhovky a 17palcová litá kola. Cena je posazená o 60 000 korun výše. Kompletní ceník naleznete zde.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?