Nám zaslaná data říkají, že mainstreamové značky ztrácejí v prvních čtyřech až pěti letech každoročně 10 % ze své původní ceny. V dalších letech však pokles ceny výrazně zpomalí, a to jen o 2 až 3 procenta ročně. Trošku jinak jsou na tom prémiové značky, jako je Audi, BMW nebo Mercedes.
U nich cena prudce klesá prvních 8 let, a to až na zhruba 20 procent své původní ceny. Právě ve chvíli, kdy končí prudký pokles ceny, je nejvýhodnější auto koupit. Cenový pokles je v dalších několika letech minimální a za podobnou cenu by zájemce jinak získal podstatně starší a hůře vybavený vůz.
Bod zlomu aneb kdy nejvýhodněji koupit
Stáří je hlavním faktorem při výběru ojetiny, a proto server Sauto.cz přináší přesná data o tom, jak cena v průběhu let klesá. V prvních čtyřech až pěti letech ztrácí většina aut 40–60 % své původní hodnoty. U prémiových značek pak může někoho vyděsit fakt, že během osmi let vůz ztratí až 80 % své původní hodnoty.
„Za auto, které stálo jeden a půl milionu, si tak po osmi letech provozu oproti stejně staré škodovce nebo Volkswagenu kupec připlatí jen zhruba 200 000 korun. O dva roky později je to třeba již jen sto tisíc,“ řekl během tiskové konference produktový manažer serveru Sauto.cz Adam Szabó.
Souboj značek
Ceny standardních značek začínají u jednoletých aut na různé úrovni. Nejvýše stojí Ford, uprostřed pak Škoda a Volkswagen, Hyundai je v průměru nejlevnější. Rozptyl v průměrné ceně je v prvním roce více než 200 000 Kč.
Stejně jako se liší výchozí ceny, rozdíl je také v tempu jejich poklesu. Například Fordy ztratí mezi prvním a druhým rokem 36 % původní hodnoty a ve třetím roce jsou již dokonce pod polovinou. Naopak za automobily značek VW a Škoda majitel dostane ještě po pěti letech více než polovinu původní ceny. V případě Volkswagenu to je 63 procent a za Škodovku 57 procent. Pod polovinu hodnoty se tyto dvě značky dostanou až v šestém roce svého stáří.
Rozdílné tempo poklesu také znamená, že již ve druhém roce se ceny všech značek prudce přiblíží a od té doby je v podstatě jedno, jakou značku kupujete. Cenové rozdíly jsou skutečně minimální. Je tedy výhodné koupit „prestižnější“ a případně lépe vybavenou značku. Pokud se ale na celou věc podíváme z pohledu prodávajícího, situace je obrácená. Když si někdo pořídí dražší nový vůz, musí počítat, že cenový pokles v okamžiku prodeje bude vyšší. V ojeté podobě za něj prostě příliš velkou prémii nedostane.
Nad cenovým průměrem ojetin zůstává o několik desítek tisíc po celou dobu jen značka Volkswagen. Ta je vlastně takovou levnou německou prémií. Po prvním roce proto Volkswagen přeskočí Ford, jehož cena začíná v tu chvíli prudce klesat.