V době, kdy segment luxusních crossoverů nebyl ještě ani zdaleka tolik populární jako v současnosti, přišel Lexus s modelem RX. Ten se od té doby stal synonymem značky pro úspěch, protože se celosvětově prodalo přes 2,1 milionu kusů. Čtvrtá generace, aktuálně vstupující na český trh, má tedy na co navazovat.
Současné portfolio japonské automobilky je díky ostrým rysům, masce ve tvaru vřetene nebo LED diodám denního svícení ve tvaru písmene L vzhledově poměrně výrazné. A nějaký odklon nepřináší ani nové „RXko“. V porovnání s konkurencí jde tedy o zajímavý kontrast, který působí futuristicky a elegantně zároveň. Zadní partie věrně kopírují ty přední, opět nechybí alespoň náznak vřetene a full-LED skupinová světla s optikou písmene L. Až dvacetipalcová litá kola mají výměnné barevné kryty.
V mezigeneračním porovnání je novinka o 120 mm delší a 10 mm širší. Výška zůstala shodně na 1690 mm v případě zážehových motorů a 1685 mm v případě hybridu. Rozvor náprav se protáhl o 50 mm na 2790 mm, z čehož profitují (jak se s oblibou říká) zadní cestující. Pro ně je v podélném směru připraveno 964,5 mm a v oblasti ramen dokonce 1462,3 mm. Striktně pětimístná kabina pojme dále 553 litrů zavazadel, respektive 1626 litrů se sklopenými sedadly. Hybrid hodnoty poníží o 14 litrů. Pokud byste se s Lexusem chtěli vydat do terénu, určitě Vás bude zajímat světlá výška 200 mm (hybrid 195 mm).
Rozměrové porovnání s konkurencí
Lexus RX Audi Q7 BMW X5 M-B GLE RR Sport Délka: 4890 mm 5052 mm 4886 mm 4819 mm 4850 mm Šířka: 1895 mm 1968 mm 1938 mm 1935 mm 2073 mm Výška: 1690 mm 1741 mm 1762 mm 1796 mm 1780 mm Rozvor: 2790 mm 2994 mm 2933 mm 2915 mm 2923 mm Kufr: 553/1626 l 890 l 650/1870 l 690/2010 l 784 lProstor kolem řidiče je podobně jako exteriér futuristický, ale zároveň vysoce elegantní. Všechny materiály jsou měkčené a kvalitně zpracované, což ale pocitově od japonského prémiového vozu tak nějak čekáte. 12,3palcový displej multimediálního systému s navigací, který se objevuje na většině fotek, je součástí až druhého výbavového stupně. Středová konzole je mírně natočená k řidiči a mezi výdechy ventilace má stylové analogové hodiny. Mohutný středový tunel vedle páky převodovky (ta je umístěná dále od středové konzole) ukrývá volič jízdních režimů Eco, Normal a Sport, tlačítko elektronické parkovací brzdy nebo dva držáky na nápoje.
Podvozek má ve všech motorových verzích vpředu zavěšení MacPherson, vzadu se ukrývají dvojité lichoběžníky. Jedinou konvenční verzí je RX 200t s přeplňovaným zážehovým dvoulitrem o výkonu 238 koní mezi 4800 - 5600 ot./min s točivým momentem 350 Nm mezi 1650 - 4000 ot./min. Přes šestistupňový automat jsou poháněna přední nebo všechna kola. Ekologovo srdce zaplesá při pohledu na hybridní RX 450h s 3.5litrovým zážehovým šestiválcem o výkonu 263 koní při 6300 ot./min s točivým momentem 335 Nm při 4600 o./min a elektromotorem vpředu o výkonu 167 koní a vzadu o výkonu 68 koní. Celkový systémový výkon čtyřkolky s bezestupňovým automatem CVT je 313 koní, přičemž energii elektromotorů dodávají Ni-Mh baterie.
Technické údaje
RX 200t FWD RX 200t AWD RX 450h AWD Výkon: 238 k 238 k 313 k Toč. moment: 350 Nm 350 Nm NA Nm Převodovka: 6 AT 6 AT CVT Zrychlení: 9,2 s 9,5 s 7,7 s Max. rychlost: 200 km/h 200 km/h 200 km/h Spotřeba: 7,8 l/100 km 7,9 l/100 km 5,2 l/100 kmZákladní výbava Comfort obsahuje desítku airbagů, aktivní opěrky hlavy, balíček Lexus Safety System+ (adaptivní tempomat, přednárazový systém, varování při vybočení z jízdního pruhu a rozpoznávání dopravních značek), asistent rozjezdu do kopce, parkovací senzory vpředu i vzadu, couvací kameru, volič jízdních režimů, elektricky sklopná a vyhřívaná zrcátka, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, dvouzónovou automatickou klimatizaci, audiosystém s devíti reproduktory, osmipalcovou centrální obrazovku, multiinformační displej, kožený multifunkční volant s elektrickým nastavováním, v osmi směrech stavitelná přední sedadla, elektrické víko kufru, LED potkávací světla, LED diody denního svícení, full-LED zadní světla, střešní ližiny, mlhovky a 18palcová litá kola. RX Comfort Plus má navíc automatickou recirkulaci vzduchu, vyhřívaná sedadla a příjem digitálního rádia.
Ceník - Lexus RX
RX 200t FWD RX 200t AWD RX 450h AWD Comfort 1 370 000 Kč 1 420 000 Kč 1 630 000 Kč Comfort Plus ---------- 1 440 000 Kč 1 650 000 Kč Executive ---------- 1 640 000 Kč 1 850 000 Kč Executive Plus ---------- 1 720 000 Kč 1 930 000 Kč F Sport ---------- 1 790 000 Kč 2 000 000 Kč F Sport Plus ---------- 1 940 000 Kč 2 230 000 Kč Luxury ---------- ---------- 2 170 000 KčLinie Executive (vycházející z výbavy Comfort Plus) se chlubí navíc navigací Lexus Premium s 12,3palcovým displejem, audiosystémem s dvanácti reproduktory, bezdrátovou nabíječkou, koženými sedadly s vyhříváním, odvětráváním a osmisměrným nastavováním vpředu nebo 20palcovými litými koly. RX Executive Plus dostal sledování mrtvého úhlu, sledování provozu v příčném směru za vozidlem, bezdotykové ovládání víka kufru, vyhřívaná přední i zadní sedadla a skleněné střešní okno. Sportovní stupeň F Sport (vychází z výbavy Executive) přináší bodykit karosérie, 20palcová litá kola, sportovní prvky interiéru, jízdní režim Sport+, adaptivní odpružení, systém Active Sound Control pro hybrid nebo mlhovky s přisvěcováním do zatáček.
RX F Sport Plus má navíc sledování mrtvého úhlu, sledování provozu v příčném směru za vozidlem, panoramatické zobrazení okolí vozu, bezdotykové ovládání víka kufru, head-up displej, vyhřívaný volant, vyhřívaná přední i zadní sedadla, audio Mark Levinson s patnácti reproduktory a u RX 450h také aktivní stabilizátory. Nejvýše posazený model Luxury vychází z výbavy Executive a má navíc sledování mrtvého úhlu, sledování provozu v příčném směru za vozidlem, panoramatické zobrazení okolí vozu, bezdotykové ovládání víka kufru, head-up displej, vyhřívaný dřevěný volant, vyhřívaná přední i zadní sedadla, audio Mark Levinson s patnácti reproduktory, elektricky sklopná zadní opěradla, semianilinové čalounění s nastavováním předních sedadel v deseti směrech, jejich vyhříváním i odvětráváním, dřevěné dekory, jízdní režim Sport+, adaptivní odpružení nebo mlhovky s přisvěcováním do zatáček.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.