V době, kdy segment luxusních crossoverů nebyl ještě ani zdaleka tolik populární jako v současnosti, přišel Lexus s modelem RX. Ten se od té doby stal synonymem značky pro úspěch, protože se celosvětově prodalo přes 2,1 milionu kusů. Čtvrtá generace, aktuálně vstupující na český trh, má tedy na co navazovat.
Současné portfolio japonské automobilky je díky ostrým rysům, masce ve tvaru vřetene nebo LED diodám denního svícení ve tvaru písmene L vzhledově poměrně výrazné. A nějaký odklon nepřináší ani nové „RXko“. V porovnání s konkurencí jde tedy o zajímavý kontrast, který působí futuristicky a elegantně zároveň. Zadní partie věrně kopírují ty přední, opět nechybí alespoň náznak vřetene a full-LED skupinová světla s optikou písmene L. Až dvacetipalcová litá kola mají výměnné barevné kryty.
V mezigeneračním porovnání je novinka o 120 mm delší a 10 mm širší. Výška zůstala shodně na 1690 mm v případě zážehových motorů a 1685 mm v případě hybridu. Rozvor náprav se protáhl o 50 mm na 2790 mm, z čehož profitují (jak se s oblibou říká) zadní cestující. Pro ně je v podélném směru připraveno 964,5 mm a v oblasti ramen dokonce 1462,3 mm. Striktně pětimístná kabina pojme dále 553 litrů zavazadel, respektive 1626 litrů se sklopenými sedadly. Hybrid hodnoty poníží o 14 litrů. Pokud byste se s Lexusem chtěli vydat do terénu, určitě Vás bude zajímat světlá výška 200 mm (hybrid 195 mm).
Rozměrové porovnání s konkurencí
Lexus RX Audi Q7 BMW X5 M-B GLE RR Sport Délka: 4890 mm 5052 mm 4886 mm 4819 mm 4850 mm Šířka: 1895 mm 1968 mm 1938 mm 1935 mm 2073 mm Výška: 1690 mm 1741 mm 1762 mm 1796 mm 1780 mm Rozvor: 2790 mm 2994 mm 2933 mm 2915 mm 2923 mm Kufr: 553/1626 l 890 l 650/1870 l 690/2010 l 784 lProstor kolem řidiče je podobně jako exteriér futuristický, ale zároveň vysoce elegantní. Všechny materiály jsou měkčené a kvalitně zpracované, což ale pocitově od japonského prémiového vozu tak nějak čekáte. 12,3palcový displej multimediálního systému s navigací, který se objevuje na většině fotek, je součástí až druhého výbavového stupně. Středová konzole je mírně natočená k řidiči a mezi výdechy ventilace má stylové analogové hodiny. Mohutný středový tunel vedle páky převodovky (ta je umístěná dále od středové konzole) ukrývá volič jízdních režimů Eco, Normal a Sport, tlačítko elektronické parkovací brzdy nebo dva držáky na nápoje.
Podvozek má ve všech motorových verzích vpředu zavěšení MacPherson, vzadu se ukrývají dvojité lichoběžníky. Jedinou konvenční verzí je RX 200t s přeplňovaným zážehovým dvoulitrem o výkonu 238 koní mezi 4800 - 5600 ot./min s točivým momentem 350 Nm mezi 1650 - 4000 ot./min. Přes šestistupňový automat jsou poháněna přední nebo všechna kola. Ekologovo srdce zaplesá při pohledu na hybridní RX 450h s 3.5litrovým zážehovým šestiválcem o výkonu 263 koní při 6300 ot./min s točivým momentem 335 Nm při 4600 o./min a elektromotorem vpředu o výkonu 167 koní a vzadu o výkonu 68 koní. Celkový systémový výkon čtyřkolky s bezestupňovým automatem CVT je 313 koní, přičemž energii elektromotorů dodávají Ni-Mh baterie.
Technické údaje
RX 200t FWD RX 200t AWD RX 450h AWD Výkon: 238 k 238 k 313 k Toč. moment: 350 Nm 350 Nm NA Nm Převodovka: 6 AT 6 AT CVT Zrychlení: 9,2 s 9,5 s 7,7 s Max. rychlost: 200 km/h 200 km/h 200 km/h Spotřeba: 7,8 l/100 km 7,9 l/100 km 5,2 l/100 kmZákladní výbava Comfort obsahuje desítku airbagů, aktivní opěrky hlavy, balíček Lexus Safety System+ (adaptivní tempomat, přednárazový systém, varování při vybočení z jízdního pruhu a rozpoznávání dopravních značek), asistent rozjezdu do kopce, parkovací senzory vpředu i vzadu, couvací kameru, volič jízdních režimů, elektricky sklopná a vyhřívaná zrcátka, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, dvouzónovou automatickou klimatizaci, audiosystém s devíti reproduktory, osmipalcovou centrální obrazovku, multiinformační displej, kožený multifunkční volant s elektrickým nastavováním, v osmi směrech stavitelná přední sedadla, elektrické víko kufru, LED potkávací světla, LED diody denního svícení, full-LED zadní světla, střešní ližiny, mlhovky a 18palcová litá kola. RX Comfort Plus má navíc automatickou recirkulaci vzduchu, vyhřívaná sedadla a příjem digitálního rádia.
Ceník - Lexus RX
RX 200t FWD RX 200t AWD RX 450h AWD Comfort 1 370 000 Kč 1 420 000 Kč 1 630 000 Kč Comfort Plus ---------- 1 440 000 Kč 1 650 000 Kč Executive ---------- 1 640 000 Kč 1 850 000 Kč Executive Plus ---------- 1 720 000 Kč 1 930 000 Kč F Sport ---------- 1 790 000 Kč 2 000 000 Kč F Sport Plus ---------- 1 940 000 Kč 2 230 000 Kč Luxury ---------- ---------- 2 170 000 KčLinie Executive (vycházející z výbavy Comfort Plus) se chlubí navíc navigací Lexus Premium s 12,3palcovým displejem, audiosystémem s dvanácti reproduktory, bezdrátovou nabíječkou, koženými sedadly s vyhříváním, odvětráváním a osmisměrným nastavováním vpředu nebo 20palcovými litými koly. RX Executive Plus dostal sledování mrtvého úhlu, sledování provozu v příčném směru za vozidlem, bezdotykové ovládání víka kufru, vyhřívaná přední i zadní sedadla a skleněné střešní okno. Sportovní stupeň F Sport (vychází z výbavy Executive) přináší bodykit karosérie, 20palcová litá kola, sportovní prvky interiéru, jízdní režim Sport+, adaptivní odpružení, systém Active Sound Control pro hybrid nebo mlhovky s přisvěcováním do zatáček.
RX F Sport Plus má navíc sledování mrtvého úhlu, sledování provozu v příčném směru za vozidlem, panoramatické zobrazení okolí vozu, bezdotykové ovládání víka kufru, head-up displej, vyhřívaný volant, vyhřívaná přední i zadní sedadla, audio Mark Levinson s patnácti reproduktory a u RX 450h také aktivní stabilizátory. Nejvýše posazený model Luxury vychází z výbavy Executive a má navíc sledování mrtvého úhlu, sledování provozu v příčném směru za vozidlem, panoramatické zobrazení okolí vozu, bezdotykové ovládání víka kufru, head-up displej, vyhřívaný dřevěný volant, vyhřívaná přední i zadní sedadla, audio Mark Levinson s patnácti reproduktory, elektricky sklopná zadní opěradla, semianilinové čalounění s nastavováním předních sedadel v deseti směrech, jejich vyhříváním i odvětráváním, dřevěné dekory, jízdní režim Sport+, adaptivní odpružení nebo mlhovky s přisvěcováním do zatáček.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.