V době, kdy segment luxusních crossoverů nebyl ještě ani zdaleka tolik populární jako v současnosti, přišel Lexus s modelem RX. Ten se od té doby stal synonymem značky pro úspěch, protože se celosvětově prodalo přes 2,1 milionu kusů. Čtvrtá generace, aktuálně vstupující na český trh, má tedy na co navazovat.
Současné portfolio japonské automobilky je díky ostrým rysům, masce ve tvaru vřetene nebo LED diodám denního svícení ve tvaru písmene L vzhledově poměrně výrazné. A nějaký odklon nepřináší ani nové „RXko“. V porovnání s konkurencí jde tedy o zajímavý kontrast, který působí futuristicky a elegantně zároveň. Zadní partie věrně kopírují ty přední, opět nechybí alespoň náznak vřetene a full-LED skupinová světla s optikou písmene L. Až dvacetipalcová litá kola mají výměnné barevné kryty.
V mezigeneračním porovnání je novinka o 120 mm delší a 10 mm širší. Výška zůstala shodně na 1690 mm v případě zážehových motorů a 1685 mm v případě hybridu. Rozvor náprav se protáhl o 50 mm na 2790 mm, z čehož profitují (jak se s oblibou říká) zadní cestující. Pro ně je v podélném směru připraveno 964,5 mm a v oblasti ramen dokonce 1462,3 mm. Striktně pětimístná kabina pojme dále 553 litrů zavazadel, respektive 1626 litrů se sklopenými sedadly. Hybrid hodnoty poníží o 14 litrů. Pokud byste se s Lexusem chtěli vydat do terénu, určitě Vás bude zajímat světlá výška 200 mm (hybrid 195 mm).
Rozměrové porovnání s konkurencí
Lexus RX Audi Q7 BMW X5 M-B GLE RR Sport Délka: 4890 mm 5052 mm 4886 mm 4819 mm 4850 mm Šířka: 1895 mm 1968 mm 1938 mm 1935 mm 2073 mm Výška: 1690 mm 1741 mm 1762 mm 1796 mm 1780 mm Rozvor: 2790 mm 2994 mm 2933 mm 2915 mm 2923 mm Kufr: 553/1626 l 890 l 650/1870 l 690/2010 l 784 lProstor kolem řidiče je podobně jako exteriér futuristický, ale zároveň vysoce elegantní. Všechny materiály jsou měkčené a kvalitně zpracované, což ale pocitově od japonského prémiového vozu tak nějak čekáte. 12,3palcový displej multimediálního systému s navigací, který se objevuje na většině fotek, je součástí až druhého výbavového stupně. Středová konzole je mírně natočená k řidiči a mezi výdechy ventilace má stylové analogové hodiny. Mohutný středový tunel vedle páky převodovky (ta je umístěná dále od středové konzole) ukrývá volič jízdních režimů Eco, Normal a Sport, tlačítko elektronické parkovací brzdy nebo dva držáky na nápoje.
Podvozek má ve všech motorových verzích vpředu zavěšení MacPherson, vzadu se ukrývají dvojité lichoběžníky. Jedinou konvenční verzí je RX 200t s přeplňovaným zážehovým dvoulitrem o výkonu 238 koní mezi 4800 - 5600 ot./min s točivým momentem 350 Nm mezi 1650 - 4000 ot./min. Přes šestistupňový automat jsou poháněna přední nebo všechna kola. Ekologovo srdce zaplesá při pohledu na hybridní RX 450h s 3.5litrovým zážehovým šestiválcem o výkonu 263 koní při 6300 ot./min s točivým momentem 335 Nm při 4600 o./min a elektromotorem vpředu o výkonu 167 koní a vzadu o výkonu 68 koní. Celkový systémový výkon čtyřkolky s bezestupňovým automatem CVT je 313 koní, přičemž energii elektromotorů dodávají Ni-Mh baterie.
Technické údaje
RX 200t FWD RX 200t AWD RX 450h AWD Výkon: 238 k 238 k 313 k Toč. moment: 350 Nm 350 Nm NA Nm Převodovka: 6 AT 6 AT CVT Zrychlení: 9,2 s 9,5 s 7,7 s Max. rychlost: 200 km/h 200 km/h 200 km/h Spotřeba: 7,8 l/100 km 7,9 l/100 km 5,2 l/100 kmZákladní výbava Comfort obsahuje desítku airbagů, aktivní opěrky hlavy, balíček Lexus Safety System+ (adaptivní tempomat, přednárazový systém, varování při vybočení z jízdního pruhu a rozpoznávání dopravních značek), asistent rozjezdu do kopce, parkovací senzory vpředu i vzadu, couvací kameru, volič jízdních režimů, elektricky sklopná a vyhřívaná zrcátka, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, dvouzónovou automatickou klimatizaci, audiosystém s devíti reproduktory, osmipalcovou centrální obrazovku, multiinformační displej, kožený multifunkční volant s elektrickým nastavováním, v osmi směrech stavitelná přední sedadla, elektrické víko kufru, LED potkávací světla, LED diody denního svícení, full-LED zadní světla, střešní ližiny, mlhovky a 18palcová litá kola. RX Comfort Plus má navíc automatickou recirkulaci vzduchu, vyhřívaná sedadla a příjem digitálního rádia.
Ceník - Lexus RX
RX 200t FWD RX 200t AWD RX 450h AWD Comfort 1 370 000 Kč 1 420 000 Kč 1 630 000 Kč Comfort Plus ---------- 1 440 000 Kč 1 650 000 Kč Executive ---------- 1 640 000 Kč 1 850 000 Kč Executive Plus ---------- 1 720 000 Kč 1 930 000 Kč F Sport ---------- 1 790 000 Kč 2 000 000 Kč F Sport Plus ---------- 1 940 000 Kč 2 230 000 Kč Luxury ---------- ---------- 2 170 000 KčLinie Executive (vycházející z výbavy Comfort Plus) se chlubí navíc navigací Lexus Premium s 12,3palcovým displejem, audiosystémem s dvanácti reproduktory, bezdrátovou nabíječkou, koženými sedadly s vyhříváním, odvětráváním a osmisměrným nastavováním vpředu nebo 20palcovými litými koly. RX Executive Plus dostal sledování mrtvého úhlu, sledování provozu v příčném směru za vozidlem, bezdotykové ovládání víka kufru, vyhřívaná přední i zadní sedadla a skleněné střešní okno. Sportovní stupeň F Sport (vychází z výbavy Executive) přináší bodykit karosérie, 20palcová litá kola, sportovní prvky interiéru, jízdní režim Sport+, adaptivní odpružení, systém Active Sound Control pro hybrid nebo mlhovky s přisvěcováním do zatáček.
RX F Sport Plus má navíc sledování mrtvého úhlu, sledování provozu v příčném směru za vozidlem, panoramatické zobrazení okolí vozu, bezdotykové ovládání víka kufru, head-up displej, vyhřívaný volant, vyhřívaná přední i zadní sedadla, audio Mark Levinson s patnácti reproduktory a u RX 450h také aktivní stabilizátory. Nejvýše posazený model Luxury vychází z výbavy Executive a má navíc sledování mrtvého úhlu, sledování provozu v příčném směru za vozidlem, panoramatické zobrazení okolí vozu, bezdotykové ovládání víka kufru, head-up displej, vyhřívaný dřevěný volant, vyhřívaná přední i zadní sedadla, audio Mark Levinson s patnácti reproduktory, elektricky sklopná zadní opěradla, semianilinové čalounění s nastavováním předních sedadel v deseti směrech, jejich vyhříváním i odvětráváním, dřevěné dekory, jízdní režim Sport+, adaptivní odpružení nebo mlhovky s přisvěcováním do zatáček.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.