Škoda Auto letos slaví nejen 120. výročí založení společnosti, ale taky 110 let výroby automobilů.
V roce 1905 představili zakladatelé firmy, pánové Václav Laurin a Václav Klement, svůj první automobil, legendární Voiturette A. Dne 29. říjen 1905 byla v renomovaném motoristickém časopise Allgemeine Automobil-Zeitung zveřejněna první oficiální fotografie vozu Laurin & Klement Voiturette A s informací o brzkém uvedení této novinky na trh. „Jsme hrdí na 110 let výroby automobilů v Mladé Boleslavi,“ říká Bohdan Wojnar, člen představenstva Škoda Auto za oblast HR Management. „Čechy jsou jednou z kolébek automobilu.
Pánové Laurin s Klementem položili díky svým znalostem, odvaze a ráznosti základy dnešního úspěchu společnosti Škoda Auto. Automobily vyrobené v České republice, a zvláště pak ty se značkou Škoda, mají dnes skvělé jméno po celém světě,“ dodává Wojnar. V roce 1905, tedy deset let po založení společnosti L&K na výrobu velocipedů a šest let po vzniku prvního motocyklu, se díky novému vozidlu o výkonu 7 koňských sil společnost stala výrobcem osobních automobilů. Novinka dostala jméno Voiturette A, vycházející z francouzské zdrobněliny pro vozítko, malé auto.
Krátce po zveřejnění prvních fotografií a prvních zkušebních jízdách byl zahájen prodej. Co začalo v roce 1905 vozem Laurin & Klement Voiturette A, se do dnešních dnů rozvinulo v mezinárodně aktivní automobilku, nabízející přibližně 40 variant automobilů. Sílu značky dokládá také více než 17 milionů automobilů vyrobených od roku 1905. Konstrukce vozu Laurin & Klement Voiturette A měla uspořádání s chladičem umístěným před motorem a skloněným sloupkem řízení.
Pohon zajišťoval čtyřdobý kapalinou chlazený vidlicový dvouválec o objemu 1005 cm3 s výkonem 5,2 kW/7 koní, který umožňoval dosažení rychlosti až 40 km/h. Převodovka byla třístupňová se zpětným chodem, spojka měla v té době tradiční kožené obložení. Automobil vážil přibližně půl tuny. Vyrobeno bylo nejméně 44 exemplářů typu Voiturette A. S prvním samostatně zkonstruovaným automobilem se stal sen pánů Václava Laurina a Václava Klementa skutečností. Myšlenkou změny orientace výroby od jízdních kol a motocyklů směrem k automobilům se Laurin s Klementem zabývali již od roku 1900, kdy bylo v jejich oficiálním prospektu na motocykly značky Slavia doslova uvedeno „Laurin & Klement, továrna velocipedů, motocyklů a automobilů Slavia, Mladá Boleslav (Království České).“ Cesta k prvnímu automobilu z Mladé Boleslavi byla tehdy ještě dlouhá, ale počaly se objevovat první konstrukční variace na téma dvoustopého vozidla.
V Praze byl například 1. července 1900 představen quadricykl, u kterého spolujezdec seděl vpředu o něco níže před řidičem, o rok později se na vídeňské automobilové výstavě objevila další čtyřkolka, avšak již s volantem místo řídítek. Kresba možného prvního automobilu se objevila také na zdi mladoboleslavské továrny, a to už v roce 1902, přičemž na září 1903 se pak datuje fotografie zachycující před branami továrny čtyřmístný vůz, za jehož volantem seděl podle dobových zdrojů sám Václav Klement.
Zlomový rok 1905 Řada vývojových stupňů přinesla své ovoce v roce 1905 a vyústila v první sériový automobil, který byl vyroben v mladoboleslavské továrně Laurin & Klement. Nejprve byl během dubnového autosalonu v pražském Průmyslovém paláci představen automobilový motor – dvouválec do V, který dával tušit, že výroba vlastního vozu je na spadnutí. Během roku 1905 byly zhotoveny patrně dva funkční exempláře celého vozu Voiturette A a tyto automobily byly podrobovány jízdním zkouškám.
Díky tomu se také 29. října 1905 jeden z nich dostal i na stránky prestižního vídeňského motoristického týdeníku Allgemeine Automobil-Zeitung, který uvádí nejen brzké uvedení na trh, ale také o automobilu hovoří jako o voiturettě, čímž potvrzuje označení prvního automobilu vyrobeného v Mladé Boleslavi. Stejná fotografie s dalšími doplňujícími informacemi se koncem roku 1905 objevila také na titulní straně českého týdeníku Sport a hry. Voiturette A stála na počátku výroby automobilů v Mladé Boleslavi, dnes má Škoda Auto výrobní linky též v Kvasinách a Vrchlabí. Vozy Škoda vznikají také v zahraničních závodech, zejména v Číně, Rusku a Indii.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.