Švihadla“, tedy kličky na dveřích, kterými ovládáme boční okna, jsou v dnešní době spíše výjimkou, než pravidlem. Naopak elektricky ovládaná okna už dnes považujeme za samozřejmost.
Nemohou se ale změnit v sekáček na prsty? Společnost ÚAMK udělala svůj vlastní test na sedmi automobilech a na celkem 64 vozech testoval jejich bezpečnost či nebezpečí německý automotoklub ADAC. A výsledky?
Předně, musíme rozlišit, zda používáme automatické zavírání okna, které reaguje na jeden dotyk. V tomto případě je systém doplněn o pojistku, která při kontaktu s pevnějším předmětem, například balíčkem papírových kapesníčků, okamžitě zareaguje. Poté, co čidlo zjistí odpor materiálu - asi podobný jaký vytvoří prsty člověka, okno okamžitě sjede dolů a zastaví se. Člověku by tedy nemělo ublížit. Jiná je situace, když v cestě pohybujícímu se vzhůru oknu, bude měkčí materiál. Vyzkoušeli jsme to například s papírovou krabičkou, kterou okno u řidiče zcela rozmáčklo.
První, co tedy musíme brát v potaz je, zda na cestě bude ruka dospělého nebo ručička dítěte. Mezinárodní norma hovoří o tom, že tlak by neměl být vyšší než 100 N, tedy rovnající se 10 kg. Jak ÚAMK zkontroloval, správně reaguje jako Škoda Octavia Combi II. generace, Audi A4 Variant, Passat Variant, Ford Mondeo, Škoda Yeti, Hyundai i20 a Hyundai i40 i Škoda Rapid.
Ovšem ne všechny vozy vyvinou v případě zatažení oken jen sílu 100 N, podle měření, která provedl německý ADAC byly mezi 64 testovanými vozy i výjimky. Šlo o tlak až 300 N, tedy 30 kg, nebo-li trojnásobek běžného. Naopak nejmenší tlak okna činil jen 50 N, tedy 5 kg. Zatím jsme tedy hovořili o případech, kdy je zavírání okna spuštěno automaticky, jedním stiskem tlačítka nebo zatažením za ovladač, obvykle umístěné na loketní opěrce v bočních dveřích.
Co situace, kdy sami držíte stisknuté tlačítko zavírání okna? A to se obvykle týká zavírání oken zadních dveří. Právě vzadu sedí v dětské sedačce nejčastěji naše ratolesti. Přitom my za volantem vůbec nemusíme zpozorovat, že dítě má vystrčenou ručku ven, nebo dokonce vystrčilo hlavu. I v tomto případě byste čekali, že moderní automobily mají pojistku, která nedovolí, abyste někomu nechtěně ublížili, jenže chyba lávky!
Jak ukázal test ÚAMK a ADAC, jestliže manuálně ovládáte okna, balíček papírových kapesníčků, okurka nebo ředkev neodolají většinou tlaku a jsou skřípnuty okenní tabulí, nebo to dokonce zeleninu přepůlí. Německý automotoklub byl nemile zaskočen, že ani jeden ze 64 testovaných vozů neměl pojistku proti přivření u elektrického ovládání na zadních oknech. To je mimořádně nebezpečné a při poměrně malých nákladech nutných pro vybavení vozů pojistkou. Autoklub to považuje za nemístné šetření automobilek.
Na třech oknech ze čtyř, tedy nejlepší hodnocení, si v tomto směru vysloužila současná generace Škody Fabia. Přitom kontrolovány byly vozy od kategorie mini, jako například Citroen C1, Fiat Panda, Hyundai i10, přes malé vozy jako Ford Fiesta, Honda Jazz, Renault Clio. Dále automobily nižší střední třídy jako: Dacia Logan, Mazda 3, Subaru Impreza, vyšší střední jako Mercedes E Coupé až po SUV – Jeep Cherokee, Mitsubishi Outlander atd.
Na okně řidiče ze 64 případů byla pojistka ve 41 případech, na spolujezdcově jen ve 3 případech a na zadním jen v jediném voze.
Co z toho plyne? Předně, pokud máme malé děti, musíme se o konkrétní situaci daného vozu, který jsme si vyhlídli ke koupi, zajímat. Vědět, zda je i na zadních oknech funkce automatického zavírání okna, tím značně eliminujete možnost nechtěného ublížení zavíraným oknem. Dále by se rodiče měly zajímat, zda je možná dodatečná montáž pojistky na přání na zadní okna.
Pakliže ne, je už vše jen na nás samotných. Předně umístit bezpečnostní sedačku na zadní sedadlo pokud možno tak, aby dítě vůbec na okno nedosáhlo. Dále, když dodatečnými vnitřními zrcátky pro sledování vzadu sedácích dětí není auto vybaveno, doporučuje prezident ÚAMK JUDr. Oldřich Vaníček, "dokoupit je" a jedním dechem dodává: "Potřebujete totiž dobře vidět, co se vzadu děje. O to více, když chcete zavřít okna. Vy na onu možnost, že někomu můžete ublížit, musíte myslet.
"Samozřejmě, že to mohou nechtěně udělat i samy děti. V tomto případě rozhodně volte vůz s dětskou pojistkou ovládání oken, která je znehybní tlačítkem u řidiče. Pokud ne, nesmíte nechávat klíček v zapalování, ale vždy ho z obezřetnosti vytáhnout ze zapalovací skříňky. Pak sice většinou funguje rádio, nikoliv ale ovládání oken", radí rodičům prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?