Švihadla“, tedy kličky na dveřích, kterými ovládáme boční okna, jsou v dnešní době spíše výjimkou, než pravidlem. Naopak elektricky ovládaná okna už dnes považujeme za samozřejmost.
Nemohou se ale změnit v sekáček na prsty? Společnost ÚAMK udělala svůj vlastní test na sedmi automobilech a na celkem 64 vozech testoval jejich bezpečnost či nebezpečí německý automotoklub ADAC. A výsledky?
Předně, musíme rozlišit, zda používáme automatické zavírání okna, které reaguje na jeden dotyk. V tomto případě je systém doplněn o pojistku, která při kontaktu s pevnějším předmětem, například balíčkem papírových kapesníčků, okamžitě zareaguje. Poté, co čidlo zjistí odpor materiálu - asi podobný jaký vytvoří prsty člověka, okno okamžitě sjede dolů a zastaví se. Člověku by tedy nemělo ublížit. Jiná je situace, když v cestě pohybujícímu se vzhůru oknu, bude měkčí materiál. Vyzkoušeli jsme to například s papírovou krabičkou, kterou okno u řidiče zcela rozmáčklo.
První, co tedy musíme brát v potaz je, zda na cestě bude ruka dospělého nebo ručička dítěte. Mezinárodní norma hovoří o tom, že tlak by neměl být vyšší než 100 N, tedy rovnající se 10 kg. Jak ÚAMK zkontroloval, správně reaguje jako Škoda Octavia Combi II. generace, Audi A4 Variant, Passat Variant, Ford Mondeo, Škoda Yeti, Hyundai i20 a Hyundai i40 i Škoda Rapid.
Ovšem ne všechny vozy vyvinou v případě zatažení oken jen sílu 100 N, podle měření, která provedl německý ADAC byly mezi 64 testovanými vozy i výjimky. Šlo o tlak až 300 N, tedy 30 kg, nebo-li trojnásobek běžného. Naopak nejmenší tlak okna činil jen 50 N, tedy 5 kg. Zatím jsme tedy hovořili o případech, kdy je zavírání okna spuštěno automaticky, jedním stiskem tlačítka nebo zatažením za ovladač, obvykle umístěné na loketní opěrce v bočních dveřích.
Co situace, kdy sami držíte stisknuté tlačítko zavírání okna? A to se obvykle týká zavírání oken zadních dveří. Právě vzadu sedí v dětské sedačce nejčastěji naše ratolesti. Přitom my za volantem vůbec nemusíme zpozorovat, že dítě má vystrčenou ručku ven, nebo dokonce vystrčilo hlavu. I v tomto případě byste čekali, že moderní automobily mají pojistku, která nedovolí, abyste někomu nechtěně ublížili, jenže chyba lávky!
Jak ukázal test ÚAMK a ADAC, jestliže manuálně ovládáte okna, balíček papírových kapesníčků, okurka nebo ředkev neodolají většinou tlaku a jsou skřípnuty okenní tabulí, nebo to dokonce zeleninu přepůlí. Německý automotoklub byl nemile zaskočen, že ani jeden ze 64 testovaných vozů neměl pojistku proti přivření u elektrického ovládání na zadních oknech. To je mimořádně nebezpečné a při poměrně malých nákladech nutných pro vybavení vozů pojistkou. Autoklub to považuje za nemístné šetření automobilek.
Na třech oknech ze čtyř, tedy nejlepší hodnocení, si v tomto směru vysloužila současná generace Škody Fabia. Přitom kontrolovány byly vozy od kategorie mini, jako například Citroen C1, Fiat Panda, Hyundai i10, přes malé vozy jako Ford Fiesta, Honda Jazz, Renault Clio. Dále automobily nižší střední třídy jako: Dacia Logan, Mazda 3, Subaru Impreza, vyšší střední jako Mercedes E Coupé až po SUV – Jeep Cherokee, Mitsubishi Outlander atd.
Na okně řidiče ze 64 případů byla pojistka ve 41 případech, na spolujezdcově jen ve 3 případech a na zadním jen v jediném voze.
Co z toho plyne? Předně, pokud máme malé děti, musíme se o konkrétní situaci daného vozu, který jsme si vyhlídli ke koupi, zajímat. Vědět, zda je i na zadních oknech funkce automatického zavírání okna, tím značně eliminujete možnost nechtěného ublížení zavíraným oknem. Dále by se rodiče měly zajímat, zda je možná dodatečná montáž pojistky na přání na zadní okna.
Pakliže ne, je už vše jen na nás samotných. Předně umístit bezpečnostní sedačku na zadní sedadlo pokud možno tak, aby dítě vůbec na okno nedosáhlo. Dále, když dodatečnými vnitřními zrcátky pro sledování vzadu sedácích dětí není auto vybaveno, doporučuje prezident ÚAMK JUDr. Oldřich Vaníček, "dokoupit je" a jedním dechem dodává: "Potřebujete totiž dobře vidět, co se vzadu děje. O to více, když chcete zavřít okna. Vy na onu možnost, že někomu můžete ublížit, musíte myslet.
"Samozřejmě, že to mohou nechtěně udělat i samy děti. V tomto případě rozhodně volte vůz s dětskou pojistkou ovládání oken, která je znehybní tlačítkem u řidiče. Pokud ne, nesmíte nechávat klíček v zapalování, ale vždy ho z obezřetnosti vytáhnout ze zapalovací skříňky. Pak sice většinou funguje rádio, nikoliv ale ovládání oken", radí rodičům prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!