Elektrické stahování oken je mnohdy sekáčkem na prsty

Pojistky el. oken proti přískřípnutí
Pojistky el. oken proti přískřípnutí, foto: ÚAMK
ar5 18. srpna 2015 09:56
Sdílej:

Švihadla“, tedy kličky na dveřích, kterými ovládáme boční okna, jsou v dnešní době spíše výjimkou, než pravidlem. Naopak elektricky ovládaná okna už dnes považujeme za samozřejmost.

Nemohou se ale změnit v sekáček na prsty? Společnost ÚAMK udělala svůj vlastní test na sedmi automobilech a na celkem 64 vozech testoval jejich bezpečnost či nebezpečí německý automotoklub ADAC. A výsledky? 

Předně, musíme rozlišit, zda používáme automatické zavírání okna, které reaguje na jeden dotyk. V tomto případě je systém doplněn o pojistku, která při kontaktu s pevnějším předmětem, například balíčkem papírových kapesníčků, okamžitě zareaguje. Poté, co čidlo zjistí odpor materiálu - asi podobný jaký vytvoří prsty člověka, okno okamžitě sjede dolů a zastaví se. Člověku by tedy nemělo ublížit. Jiná je situace, když v cestě pohybujícímu se vzhůru oknu, bude měkčí materiál. Vyzkoušeli jsme to například s papírovou krabičkou, kterou okno u řidiče zcela rozmáčklo.

První, co tedy musíme brát v potaz je, zda na cestě bude ruka dospělého nebo ručička dítěte. Mezinárodní norma hovoří o tom, že tlak by neměl být vyšší než 100 N, tedy rovnající se 10 kg. Jak ÚAMK zkontroloval, správně reaguje jako Škoda Octavia Combi II. generace, Audi A4 Variant, Passat Variant, Ford Mondeo, Škoda Yeti, Hyundai i20 a Hyundai i40 i Škoda Rapid.

Ovšem ne všechny vozy vyvinou v případě zatažení oken jen sílu 100 N, podle měření, která provedl německý ADAC byly mezi 64 testovanými vozy i výjimky. Šlo o tlak až 300 N, tedy 30 kg, nebo-li trojnásobek běžného. Naopak nejmenší tlak okna činil jen 50 N, tedy 5 kg. Zatím jsme tedy hovořili o případech, kdy je zavírání okna spuštěno automaticky, jedním stiskem tlačítka nebo zatažením za ovladač, obvykle umístěné na loketní opěrce v bočních dveřích.

Co situace, kdy sami držíte stisknuté tlačítko zavírání okna? A to se obvykle týká zavírání oken zadních dveří. Právě vzadu sedí v dětské sedačce nejčastěji naše ratolesti. Přitom my za volantem vůbec nemusíme zpozorovat, že dítě má vystrčenou ručku ven, nebo dokonce vystrčilo hlavu. I v tomto případě byste čekali, že moderní automobily mají pojistku, která nedovolí, abyste někomu nechtěně ublížili, jenže chyba lávky!

Jak ukázal test ÚAMK a ADAC, jestliže manuálně ovládáte okna, balíček papírových kapesníčků, okurka nebo ředkev neodolají většinou tlaku a jsou skřípnuty okenní tabulí, nebo to dokonce zeleninu přepůlí. Německý automotoklub byl nemile zaskočen, že ani jeden ze 64 testovaných vozů neměl pojistku proti přivření u elektrického ovládání na zadních oknech. To je mimořádně nebezpečné a při poměrně malých nákladech nutných pro vybavení vozů pojistkou. Autoklub to považuje za nemístné šetření automobilek.

Na třech oknech ze čtyř, tedy nejlepší hodnocení, si v tomto směru vysloužila současná generace Škody Fabia. Přitom kontrolovány byly vozy od kategorie mini, jako například Citroen C1, Fiat Panda, Hyundai i10, přes malé vozy jako Ford Fiesta, Honda Jazz, Renault Clio. Dále automobily nižší střední třídy jako: Dacia Logan, Mazda 3, Subaru Impreza, vyšší střední jako Mercedes E Coupé až po SUV – Jeep Cherokee, Mitsubishi Outlander atd.

Na okně řidiče ze 64 případů byla pojistka ve 41 případech, na spolujezdcově jen ve 3 případech a na zadním jen v jediném voze.

Co z toho plyne? Předně, pokud máme malé děti, musíme se o konkrétní situaci daného vozu, který jsme si vyhlídli ke koupi, zajímat. Vědět, zda je i na zadních oknech funkce automatického zavírání okna, tím značně eliminujete možnost nechtěného ublížení zavíraným oknem. Dále by se rodiče měly zajímat, zda je možná dodatečná montáž pojistky na přání na zadní okna.

Pakliže ne, je už vše jen na nás samotných. Předně umístit bezpečnostní sedačku na zadní sedadlo pokud možno tak, aby dítě vůbec na okno nedosáhlo. Dále, když dodatečnými vnitřními zrcátky pro sledování vzadu sedácích dětí není auto vybaveno, doporučuje prezident ÚAMK JUDr. Oldřich Vaníček, "dokoupit je" a jedním dechem dodává: "Potřebujete totiž dobře vidět, co se vzadu děje. O to více, když chcete zavřít okna. Vy na onu možnost, že někomu můžete ublížit, musíte myslet.

"Samozřejmě, že to mohou nechtěně udělat i samy děti. V tomto případě rozhodně volte vůz s dětskou pojistkou ovládání oken, která je znehybní tlačítkem u řidiče. Pokud ne, nesmíte nechávat klíček v zapalování, ale vždy ho z obezřetnosti vytáhnout ze zapalovací skříňky. Pak sice většinou funguje rádio, nikoliv ale ovládání oken", radí rodičům prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.

Témata:
Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.