Už měsíc mají řidiči povinnost jezdit na zimních pneumatikách. Ačkoliv zima o sobě zatím nedala příliš vědět, první přízemní mrazíky jsou na dohled. Všichni, kteří zapomněli, nebo svému autu záměrně nedopřáli zimní pneumatiky, tak nejenom riskují pokutu při silniční kontrole, ale zároveň i krácení pojistného v případě nehody.
Zákon ukládá povinnost mít přezuté zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března. To však platí pouze za předpokladu, že na vozovce se nachází souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy. Nebo v případě, že už se na základě předpovědi počasí dá předpokládat, že tato situace v době provozu vozidla na komunikacích nastane.
Kdy vyměnit letní pneumatiky za zimní
Nejjednodušším měřítkem pro všechny řidiče je průměrná teplota. K přezutí letních pneumatik na zimní můžete přistoupit v okamžiku, kdy průměrná denní teplota klesá pod 7 °C.
Při nižších teplotách totiž dochází k tvrdnutí letních pneumatik a ty tak ztrácejí svou potřebnou přilnavost. Například brzdná dráha na vozovce pokryté sněhem v 50 kilometrové rychlosti je na letních pneumatikách o 8 metrů delší než na zimních.
Nehoda v zimě na letních pneu
Za jízdu na letních pneumatikách v zimní sezóně vám hrozí pokuta ve výši až 2 500 Kč. Případná nehoda vás ale může stát mnohem víc.
Pojišťovny totiž mohou přistoupit ke krácení pojistného plnění pokud budou za příčinu nehody jasně označeny letní pneumatiky. Při jízdě na sjetých pneumatikách se totiž zvyšuje nejenom riziko samotné nehody, ale zejména případné následky.
Pojišťovna sice vyplatí z povinného ručení viníka škodu poškozenému. Její část pak ale může požadovat zpět.
O konečném pojistném plnění rozhoduje likvidátor pojišťovny. Ten musí zhodnotit, zda mezi nehodou a sjetými pneumatikami existuje příčinná souvislost. Většina českých pojišťoven pak přistupuje k radikálnímu řešení ve formě krácení pojistného, dají se ale najít i takové pojišťovny, které tyto okolnosti nezohledňují.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.