Přezujte včas z letních na zimní. Nehoda na sjetých pneumatikách se prodraží

zajímavost
zajímavost, foto: Shutterstock
AutoRoad.cz 8. prosince 2014 18:34
Sdílej:

Už měsíc mají řidiči povinnost jezdit na zimních pneumatikách. Ačkoliv zima o sobě zatím nedala příliš vědět, první přízemní mrazíky jsou na dohled. Všichni, kteří zapomněli, nebo svému autu záměrně nedopřáli zimní pneumatiky, tak nejenom riskují pokutu při silniční kontrole, ale zároveň i krácení pojistného v případě nehody.

 

Zákon ukládá povinnost mít přezuté zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března. To však platí pouze za předpokladu, že na vozovce se nachází souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy. Nebo v případě, že už se na základě předpovědi počasí dá předpokládat, že tato situace v době provozu vozidla na komunikacích nastane.

 

Kdy vyměnit letní pneumatiky za zimní

 

Nejjednodušším měřítkem pro všechny řidiče je průměrná teplota. K přezutí letních pneumatik na zimní můžete přistoupit v okamžiku, kdy průměrná denní teplota klesá pod 7 °C.

 

Při nižších teplotách totiž dochází k tvrdnutí letních pneumatik a ty tak ztrácejí svou potřebnou přilnavost. Například brzdná dráha na vozovce pokryté sněhem v 50 kilometrové rychlosti je na letních pneumatikách o 8 metrů delší než na zimních.

 

Nehoda v zimě na letních pneu

 

Za jízdu na letních pneumatikách v zimní sezóně vám hrozí pokuta ve výši až 2 500 Kč. Případná nehoda vás ale může stát mnohem víc.

 

Pojišťovny totiž mohou přistoupit ke krácení pojistného plnění pokud budou za příčinu nehody jasně označeny letní pneumatiky. Při jízdě na sjetých pneumatikách se totiž zvyšuje nejenom riziko samotné nehody, ale zejména případné následky.

 

Pojišťovna sice vyplatí z povinného ručení viníka škodu poškozenému. Její část pak ale může požadovat zpět.

 

O konečném pojistném plnění rozhoduje likvidátor pojišťovny. Ten musí zhodnotit, zda mezi nehodou a sjetými pneumatikami existuje příčinná souvislost. Většina českých pojišťoven pak přistupuje k radikálnímu řešení ve formě krácení pojistného, dají se ale najít i takové pojišťovny, které tyto okolnosti nezohledňují.

Témata:
Stalo se
Testy aut
Hyundai Inster

Hyundai Inster - nejlepší elektromobil do města?

Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?

Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.