Už měsíc mají řidiči povinnost jezdit na zimních pneumatikách. Ačkoliv zima o sobě zatím nedala příliš vědět, první přízemní mrazíky jsou na dohled. Všichni, kteří zapomněli, nebo svému autu záměrně nedopřáli zimní pneumatiky, tak nejenom riskují pokutu při silniční kontrole, ale zároveň i krácení pojistného v případě nehody.
Zákon ukládá povinnost mít přezuté zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března. To však platí pouze za předpokladu, že na vozovce se nachází souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy. Nebo v případě, že už se na základě předpovědi počasí dá předpokládat, že tato situace v době provozu vozidla na komunikacích nastane.
Kdy vyměnit letní pneumatiky za zimní
Nejjednodušším měřítkem pro všechny řidiče je průměrná teplota. K přezutí letních pneumatik na zimní můžete přistoupit v okamžiku, kdy průměrná denní teplota klesá pod 7 °C.
Při nižších teplotách totiž dochází k tvrdnutí letních pneumatik a ty tak ztrácejí svou potřebnou přilnavost. Například brzdná dráha na vozovce pokryté sněhem v 50 kilometrové rychlosti je na letních pneumatikách o 8 metrů delší než na zimních.
Nehoda v zimě na letních pneu
Za jízdu na letních pneumatikách v zimní sezóně vám hrozí pokuta ve výši až 2 500 Kč. Případná nehoda vás ale může stát mnohem víc.
Pojišťovny totiž mohou přistoupit ke krácení pojistného plnění pokud budou za příčinu nehody jasně označeny letní pneumatiky. Při jízdě na sjetých pneumatikách se totiž zvyšuje nejenom riziko samotné nehody, ale zejména případné následky.
Pojišťovna sice vyplatí z povinného ručení viníka škodu poškozenému. Její část pak ale může požadovat zpět.
O konečném pojistném plnění rozhoduje likvidátor pojišťovny. Ten musí zhodnotit, zda mezi nehodou a sjetými pneumatikami existuje příčinná souvislost. Většina českých pojišťoven pak přistupuje k radikálnímu řešení ve formě krácení pojistného, dají se ale najít i takové pojišťovny, které tyto okolnosti nezohledňují.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?