Termín Rally Dakar se rychle přibližuje a tým Peugeot-Total proto horečně pokračuje ve vývoji závodního Peugeotu 2008 DKR. Vůz bude mít tři hvězdné piloty. Jedním z nich je Cyril Despres, který do auta přesedne z motorky.
Tým Peugeot-Total je od 7 hodin ráno na nohou. Mechanici obléhají testovací středisko v Château Lastours, kde Peugeot 2008 DKR vstupuje do další etapy svého vývoje. Jsou netrpěliví a současně se velice těší. Počítá se každá minuta. Tři posádky tvořící tým snů se poprvé vystřídají za volantem. Po posledních dolaďovacích testech, které probíhaly ve Freneuse, Montlhéry a v Le Creusot bude mít šelma nyní možnost ukázat svůj potenciál na kamenitých tratích, jež jsou předzvěstí terénu, který na posádky čeká v Jižní Americe. Poté, co zkušený Carlos Sainz pomohl vychytat nevyhnutelné první dětské potíže, přicházejí na pomoc i jeho dva noví kolegové. Na programu je potvrzení vývoje podvozku a systému chlazení.
Francouz Stéphane Peterhansel usedá na vyvýšené místo řidiče v novém voze a bez otálení se vydává na mimořádně náročnou trať představující skutečný oříšek i pro vozy s duší dobrodruha. S najetými kilometry Stéphane zažívá skutečný kulturní šok, což komentuje slovy: „Přejít na čtyři kola, to opravdu změní život!“
Následující jízdy tento první dojem jen potvrzují: „Nikdy jsem neřídil auto s tak velkým odpružením. Prvním velkým překvapením bylo, jakým způsobem Peugeot 2008 DKR pohlcuje výmoly a komprese. Byl jsem zvyklý poskakovat uvnitř kokpitu jako hadrová panenka a teď vidím, jak dokáže jet auto efektivně a hladce. Vždycky, když jsem se obával dopadu, tak ho odpružení a velká kola absorbovaly. Je to skvělý pocit, že můžu přejet přes výmoly v rychlosti 120 – 130 km/hod místo 80. Budu tomu muset přizpůsobit styl řízení!“ A o to spíš, že šelma je velice hbitá! „Dvojkolka je o něco živější a vyžaduje přesnější řízení. Je trochu obtížnější ji ovládat. Musíte vždycky počítat, že může vybočit. Motor je dobrý, převodovka se dobře ovládá… Ještě máme daleko do ideálního vyladění, ale první pocity jsou skvělé: auto má velký potenciál.“
A co očekává Cyril Despres? Bývalý motocyklista, který Dakar pětkrát vyhrál na motorce, začíná nový život na čtyřech kolech. Jen pár minut před skokem do neznáma osciluje mezi netrpělivostí a drobnou úzkostí. Nejprve absolvoval jízdu na sedadle spolujezdce vedle Stéphana a nyní je čas chopit se poprvé volantu. Oči mu svítí, úsměv má od ucha k uchu a je jako dítě před hromadou dárků. Pod dohledem celého týmu, který si je dobře vědom, jak historického momentu je svědkem, startuje a odhodlaně vyráží do své iniciační jízdy. Po absolvování několika desítek kilometrů se vrací na základnu, slzy emocí se u něj mísí s kapkami potu. „To bylo šílené!“ užasle vydechne. „Ve všech ohledech to předčilo všechno, co jsem si dokázal představit! A to jsem zdaleka nejel naplno!“
Nicméně přiznává inženýrům malou chybu: „V jednom okamžiku jsem se přestal soustředit. Zapomněl jsem podřadit a motor jsem vytočil do vysokých otáček…“ Gilles Picard, který jako spolujezdec Luca Alphanda Dakar dvakrát vyhrál a je také bývalý motocyklista, je nicméně s debutem svého nového kolegy velmi spokojený: „Ten kluk na mě zapůsobil, má velmi čistý styl jízdy!“
Nedaleko odtud se již na dosednutí do těsné kabiny vozu Peugeot 2008 DKR chystá Carlos Sainz. Byl účasten Cyrilova debutu, který pozoroval se shovívavostí staršího bratra: „Jsem přesvědčený, že odvede skvělou práci a jsem ostatně připraven mu v případě potřeby pomoci. Stéphane i ostatní prokázali, že motorkáři jsou schopní zazářit i v autě a vím, že je to silný soupeř.“ Program, který inženýři připravili na celé léto, nedal všech třem posádkám možnost si příliš oddechnout. Testovací jízdy pokračují rychle za sebou a bude to tak až do odjezdu do Jižní Ameriky.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?