Cena benzínu a nafty v posledních letech roste. Nejen v zahraničí proto dochází k postupnému rozšíření alternativních paliv, jež vedle nižších provozních nákladů také méně zatěžují životní prostředí. Jaká je situace v České republice? Rozšíří se u nás jako alternativa k benzínu a naftě více stlačený zemní plyn (CNG), elektřina, nebo jiné palivo?
Alternativní doprava už dávno není jen zábavou nadšenců. Sériovou výrobu vozidel na CNG nebo elektřinu již zahájila většina významných automobilek, výrazná je také podpora moderních pohonů ze strany Evropské unie či členských států, které usilují o jejich rozšíření v soukromé i veřejné přepravě. „Každé z paliv má trochu jiný potenciál, zdaleka nejrozšířenějším je v České republice stále ještě LPG, naopak nejrychleji roste CNG, tedy stlačený zemní plyn,“ říká Jiří Lachout, odborník na alternativní pohony ze společnosti E.ON Energie. Právě na CNG dnes jen v Evropě jezdí přes 1,9 milionu vozidel. To jasně ukazuje, že se alternativní pohony výrazně prosazují do běžné dopravy.
LPG (propan-butan)
Nejrozšířenějším pohonem po benzínu a naftě je u nás dlouhodobě LPG, tedy propan-butan. K prvním přestavbám automobilů na tento pohon docházelo již za komunistické éry, po revoluci se stalo LPG symbolem levnějšího provozu v dobách růstu cen pohonných hmot. Dnes u nás jezdí desítky tisíc těchto vozů. Oproti některým moderním pohonům má ale LPG několik technologických a bezpečnostních nevýhod.
Podle odborníků se nicméně budeme s vozy na propan-butan na českých silnicích ještě v příštích letech potkávat: „Pro LPG mluví poměrně dostatečně široká síť čerpacích stanic jak u nás, tak v zahraničí. Jestliže bude navíc státem garantována nižší spotřební daň na LPG, bude o něj i nadále zájem,“ domnívá se Igor Sirota, mluvčí Ústředního automotoklubu (ÚAMK).
Výhody:
+ Velké množství čerpacích stanic
+ Nízká cena paliva
+ Nižší emise
Nevýhody:
− Méně bezpečný provoz
− Snížení výkonu vozu a komfortu při jízdě
− Nemožnost parkování v garážích
CNG (stlačený zemní plyn)
O CNG je možné uvažovat jako o mladším a vyspělejším bratříčkovi LPG, který napravuje některá technická řešení a omezení. Stlačený zemní plyn je bezpečným palivem, které je výrazně levnější než benzín nebo nafta (provozní náklady jsou až o 50 % nižší) a chlubí se vysokým standardem bezpečnosti. Například v případě úniku plynu dojde k jeho rozptýlení do ovzduší a v tu chvíli již nepředstavuje pro řidiče primární ohrožení.
Zájem o CNG ze strany řidičů, firem nebo provozovatelů veřejné dopravy je jasně vidět také v České republice. „Z alternativních pohonů roste CNG v ČR nejrychleji. Aktuálně je zde přes 7 500 vozů a přes 50 plnicích stanic. Toto palivo je navíc zcela konkurenceschopné v přímém porovnání s benzínem nebo naftou. Například ceny vozů jsou již prakticky stejné,“ potvrzuje Jiří Lachout. Výhodou je i vyšší dojezd vozu, který v kombinaci s benzínovou nádrží může činit až 1 300 kilometrů v závislosti na typu a značce vozidla. V příštích letech dojde také k výraznému nárůstu počtu čerpacích stanic na území České republiky, a to až o dalších 150.
Výhody:
+ Cena automobilů
+ Nízká cena paliva
+ Dojezdová vzdálenost (až 1 000 kilometrů)
Nevýhody:
− Zákaz parkování v některých podzemních garážích
− Aktuálně řidší síť čerpacích stanic
Elektromobily
V ČR dnes jezdí několik stovek elektromobilů (odhady hovoří o 300–400), které lze dobíjet na desítkách veřejných dobíjecích míst a do budoucna také přímo v garáži každého motoristy. Elektromobily přitom mají potenciálně nejnižší cenu paliva, navíc tyto vozy nevypouští žádné výfukové plyny a jejich provoz je bezúdržbový.
Většímu využití elektřiny v dopravě ale zatím brání některé technologické i ekonomické nedostatky. „Jde například o vysokou cenu vozidel, kde se rozdíly oproti běžným modelům nebo CNG pohybují až v řádech statisíců korun,“ vysvětluje Jiří Lachout. Nízké jsou také dojezdové vzdálenosti elektromobilů, které se stále pohybují maximálně kolem 200 kilometrů na jedno nabití. „Elektromobily znevýhodňuje menší kapacita akumulátorů a s tím spojený menší dojezd. Dále také málo možností rychlonabíjení. Pokud a až se tyto dvě negativa podaří odstranit, lze očekávat zvýšení zájmu,“ vysvětluje Igor Sirota.
Výhody:
+ Nejnižší cena paliva
+ Žádné výfukové plyny
+ Bezúdržbový provoz
Nevýhody:
− Vysoká cena vozidel
− Výdrž baterií (nízká dojezdová vzdálenost)
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.