Toyota vyvíjí motory s lepší tepelnou účinností a nižší spotřebou paliva

ar5, 11. dubna 2014, 06:17 Google+

Společnost Toyota Motor Corporation má v plánu dále zlepšovat ekologické parametry svých vozů prostřednictvím několika nově vyvinutých vysoce hospodárných motorů, které se chlubí výjimečně dobrou tepelnou účinností1.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Toyota

Toyota | foto: Toyota

Sdílejte článek

Nové pohonné jednotky efektivně využívají moderní technologie spalování a redukce ztrát, které Toyota zdokonalila během vývoje svých hybridních systémů pohonu. Oproti současným vozidlům tak tyto jednotky zajistí snížení spotřeby minimálně o 10 procent2. 

Motory se budou objevovat v modelech, u nichž zanedlouho proběhne výrazná modernizace. Do roku 2015 se celosvětově představí celkem 14 nových variant pohonných jednotek. 

Jednou z nově představovaných pohonných jednotek je zážehový motor 1,3 litru, u nějž Toyota využívá tzv. Atkinsonův cyklus3 – s nímž se běžně setkáváme u hybridních pohonných ústrojí. Pro Atkinsonův cyklus je typický vyšší expanzní poměr a nižší tvorba odpadního tepla díky vysokému kompresnímu poměru (13,5:1), což se odráží ve velmi dobré tepelné účinnosti.

Toyota plánuje spotřebu této pohonné jednotky ještě snižovat prostřednictvím dalších inovací, jako je např. nový tvar sacího kanálu k silnějšímu rozvíření vzduchu uvnitř válců (tzv. „tumble“, kdy směs paliva se vzduchem proudí ve svislé spirále), nebo systém chlazené recirkulace výfukových plynů (EGR) v kombinaci s technologií proměnného časování ventilů VVT-iE (zkr. Variable Valve Timing-intelligent Electric) přispívající k lepšímu spalování a snížení ztrát. 

Nový motor tak v konečném výsledku bude vykazovat tepelnou účinnost 38 procent4 – čímž se v rámci velkosériově vyráběných pohonných jednotek zařadí na samotnou špičku. Díky novým úpravám společně s funkcemi jako např. stop & start bude pokles spotřeby paliva v porovnání se současnými vozy činit přibližně 15 procent2.

Podobně i pohonná jednotka 1,0 litru společně vyvinutá s Daihatsu Motor Co., Ltd. vykazuje nejvyšší tepelnou účinnost 37 procent4, a to díky podobnému řešení sacího kanálu s vířením směsi paliva se vzduchem, použití systému chlazené recirkulace výfukových plynů (EGR) a vysokému kompresnímu poměru. 

Spojení funkce stop & start s dalšími technologiemi ke snížení spotřeby paliva umožňuje novým vozům dosahovat oproti současným modelům výrazně lepší spotřeby paliva, přičemž tento pokles může činit až cca 30 procent2.

1  Číselné vyjádření toho, kolik tepelné energie získané spalováním paliva se nakonec přemění v užitečný výkon. Čím vyšší je tepelná účinnost, tím nižší je pak spotřeba paliva. 

2  V testovacím cyklu JC08 předepsaném japonským Ministerstvem půdy, infrastruktury a dopravy (LMIT). 

3 Cyklus spalování, při němž se tepelná účinnost zlepšuje díky vysokému expanznímu poměru, jenž je vyšší než poměr kompresní, čímž se v konečném důsledku snižuje spotřeba paliva. 

4  Na základě interních výpočtů.


Vytisknout

Diskuze: Toyota vyvíjí motory s lepší tepelnou účinností a nižší spotřebou paliva

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb Combi L&K 2,0 TDI 142 kW 4x4 – vrchol nabídky, stojí za to ?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – život ve městě a elektrický provoz

Subaru Outback

TEST Subaru Outback Geyser – unikátní kříženec kombíku, offroadu a prémiovky

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – co vše budeme testovat a zkoumat?

reklama

Doporučujeme

Peugeot 408 sedan zachycen téměř bez maskování v Číně! - anotační foto

Peugeot 408 sedan zachycen téměř bez maskování v Číně!

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud