SEAT zlepšuje svou ekonomickou situaci navzdory poklesu ekonomiky. Díky velkému zvýšení poptávky a výroby uzavřel SEAT rok 2013 s nejvyšším obratem ve své historii, a to 6,473 miliardy euro, což je o 6,3 % více než v předchozím roce.
„Rok 2013 byl složitý a náročný, ale SEAT prokázal svůj potenciál a zařadil se mezi nejrychleji rostoucí značky v Evropě a dosáhl prodejních a výrobních rekordů za několik uplynulých let,“ zdůraznil předseda představenstva společnosti SEAT Jürgen Stackmann během prezentace hospodářských výsledků za rok 2013.
Tvrdý konkurenční boj v západní Evropě (největším odbytišti značky SEAT), podněcovaný náročnou ekonomickou situací v tomto regionu, vyústil v pokles výnosů na prodaný vůz, což je jeden z klíčových důvodů poklesu provozního výsledku na -217 milionů eur v roce 2013 z -134 milionů eur v předchozím roce*. Provozní výsledek byl ovlivněn rovněž vyššími personálními a restrukturalizačními náklady a zvýšením amortizace v důsledku spuštění výroby nových modelů.
SEAT v průběhu uplynulých pěti let enormně investoval do své budoucnosti. Celkově na investice, výzkum a vývoj vynaložil v uvedeném období více než 2,6 miliardy eur. Výsledek po zdanění dosáhl částky -149 milionů euro v porovnání s -30 miliony euro v předchozím roce.
Ukazatel EBITDA (výsledek před odečtením úroků, daní, odpisů a amortizace) zaznamenal nárůst o 73 % na celkových 221 milionů euro a provozní cash-flow se zvýšil o 70 % na 358 milionů euro. Poprvé od roku 2007 byly investice plně pokryty provozním cash-flow. Holger Kintscher, člen představenstva společnosti SEAT, zodpovědný za finance a organizaci, uvedl, že „SEAT významně zefektivnil rozvahu, čímž konsolidoval svou finanční situaci. Společnost významně zlepšila svou schopnost financovat investice z vlastních zdrojů a rovněž zvýšila kvalitu svých provozních činností.“
Kvalita a efektivita
Celkový prodej značky SEAT se v roce 2013 meziročně zvýšil o 10,6 % na 355 000 vozů. Na tomto pozitivním obchodním výsledku má klíčový podíl Leon s více než 102 000 vozy, dodanými zákazníkům po celém světě (+44,4 %). Pětidveřová verze, která byla v nabídce prodejců po celý rok, se stala nejprodávanějším modelem značky na mnoha trzích (mimo jiné v Německu, Velké Británii, Francii, Itálii a Turecku). SEAT využil krizi ke snížení závislosti na domácím trhu a expandoval na zahraniční trhy, kam v loňském roce směřovalo 83 % produkce oproti 75 % v roce 2009.
SEAT zaznamenal s více než 390 000 vozy (+3,4 %) nejvyšší objem výroby od roku 2007 v závodě Martorell, kde kromě Leonu vznikají modelové řady Ibiza a Altea a druhým kompletním rokem také Audi Q3. V roce 20. výročí od zahájení výroby získal závod Martorell prestižní ocenění „Automotive Lean Production“ za efektivitu výrobních procesů.
Kvalitě procesů a produktů SEAT se dostalo širokého mezinárodního uznání, které dále podpořilo image španělské značky. Tři modely SEAT (Leon, Ibiza a Alhambra) získaly rozmanitá ocenění v mnoha zemích, například Leon se stal Autem roku ve Velké Británii a ve Španělsku.
Zaměstnanost a trvalá udržitelnost
SEAT se v roce 2013 plně zaměřoval také na sociální angažovanost a usilování o trvalou udržitelnost. Společnost zůstala jedním z hlavních průmyslových zaměstnavatelů ve Španělsku a na rozdíl od španělského trhu práce se SEAT vyprostil z nejhorší fáze krize a vytvořil více než 1000 nových pracovních míst. Počet zaměstnanců vzrostl z 10 369 v roce 2009 na loňských 11 458.
Zaměření značky SEAT na oblast vzdělávání, do níž každý rok vkládá cca 13 milionů euro, a zejména na program duálního odborného vzdělávání, který probíhá v odborném učilišti společnosti SEAT, vyvolává trvale velký zájem tisíců mladých lidí, kteří vidí společnost SEAT jako skvělou příležitost pro vlastní osobní a profesní realizaci.
Zprovoznění komplexu SEAT al Sol, největší solární elektrárny v automobilovém průmyslu, se stalo symbolem úsilí značky SEAT o ochranu životního prostředí, které se projevuje rovněž v jejích produktech. Díky modelům Ecomotive má 60 % vozidel prodávaných značkou SEAT po celém světě emise CO2 nižší než 120 g/km. Tento ukazatel činí na španělském trhu dokonce 80 %. Společnost SEAT zároveň pracuje na rozšíření stlačeného zemního plynu CNG (Compressed Natural Gas) jako čistějšího, bezpečnějšího a cenově výhodnějšího paliva pro pohon osobních vozů. SEAT v současnosti nabízí dva modely s pohonem na CNG, Leon TGI a Mii Ecofuel. Model Mii Ecofuel se může pochlubit nejnižšími hodnotami spotřeby paliva a emisí (79 g/km) v historii značky SEAT.
Budoucnost
V roce 2014 se bude nabídka vozů SEAT dále rozrůstat především v rámci rodiny Leon. Po představení modelu Leon Cupra, nejrychlejšího a nejvýkonnějšího vozu v historii značky SEAT, na Ženevském autosalonu přijde v létě na trh další novinka v podobě modelu Leon ST 4Drive 2,0 TDI (s pohonem všech kol), po němž bude koncem roku následovat Leon X-Perience, rodinná verze ve stylu crossoveru. Na základě Ibizy, bestselleru značky SEAT a jednoho ze základních kamenů nabídky španělské automobilky, bude přibližně za měsíc uvedena speciální verze, která připomene 30. výročí této modelové řady. Ibiza je nejprodávanějším vozem ve Španělsku od roku 2001. V létě se začne prodávat Mii by MANGO, městský vůz představený rovněž v Ženevě, který byl vytvořen ve spolupráci s módní značkou se sídlem v Barceloně.
Společnost SEAT zahájila rok 2014 dalším růstem prodeje, na němž se podílí především Leon. Počet registrací Leonu vzrostl v lednu a únoru 2014 o 46 % v porovnání se stejným obdobím roku 2013 a v globálním měřítku bylo prodáno 18 700 vozů Leon. Kromě toho přijali prodejci SEAT již více než 20 000 objednávek na rodinné kombi Leon ST, jehož výroba byla zahájena v posledním čtvrtletí 2013.
„Ekonomické nesnáze v našem podnikatelském prostředí stále přetrvávají a jako odvětví i jako společnost se musíme potýkat s mnoha výzvami. SEAT má však nyní lepší finanční zázemí než dosud a jasnou strategii pro budoucnost, která staví na faktorech úspěchu Leonu, což je základ, který definuje naše modely a značku,“ shrnul Jürgen Stackmann, předseda představenstva společnosti SEAT.
(*) SEAT připravuje své individuální účetní uzávěrky podle španělských všeobecných účetních pravidel bez započtení dceřiných společností. Volkswagen používá mezinárodní účetní standardy (IAS/IFRS) a konsoliduje výsledky značky SEAT.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.