SEAT zlepšuje svou ekonomickou situaci navzdory poklesu ekonomiky. Díky velkému zvýšení poptávky a výroby uzavřel SEAT rok 2013 s nejvyšším obratem ve své historii, a to 6,473 miliardy euro, což je o 6,3 % více než v předchozím roce.
„Rok 2013 byl složitý a náročný, ale SEAT prokázal svůj potenciál a zařadil se mezi nejrychleji rostoucí značky v Evropě a dosáhl prodejních a výrobních rekordů za několik uplynulých let,“ zdůraznil předseda představenstva společnosti SEAT Jürgen Stackmann během prezentace hospodářských výsledků za rok 2013.
Tvrdý konkurenční boj v západní Evropě (největším odbytišti značky SEAT), podněcovaný náročnou ekonomickou situací v tomto regionu, vyústil v pokles výnosů na prodaný vůz, což je jeden z klíčových důvodů poklesu provozního výsledku na -217 milionů eur v roce 2013 z -134 milionů eur v předchozím roce*. Provozní výsledek byl ovlivněn rovněž vyššími personálními a restrukturalizačními náklady a zvýšením amortizace v důsledku spuštění výroby nových modelů.
SEAT v průběhu uplynulých pěti let enormně investoval do své budoucnosti. Celkově na investice, výzkum a vývoj vynaložil v uvedeném období více než 2,6 miliardy eur. Výsledek po zdanění dosáhl částky -149 milionů euro v porovnání s -30 miliony euro v předchozím roce.
Ukazatel EBITDA (výsledek před odečtením úroků, daní, odpisů a amortizace) zaznamenal nárůst o 73 % na celkových 221 milionů euro a provozní cash-flow se zvýšil o 70 % na 358 milionů euro. Poprvé od roku 2007 byly investice plně pokryty provozním cash-flow. Holger Kintscher, člen představenstva společnosti SEAT, zodpovědný za finance a organizaci, uvedl, že „SEAT významně zefektivnil rozvahu, čímž konsolidoval svou finanční situaci. Společnost významně zlepšila svou schopnost financovat investice z vlastních zdrojů a rovněž zvýšila kvalitu svých provozních činností.“
Kvalita a efektivita
Celkový prodej značky SEAT se v roce 2013 meziročně zvýšil o 10,6 % na 355 000 vozů. Na tomto pozitivním obchodním výsledku má klíčový podíl Leon s více než 102 000 vozy, dodanými zákazníkům po celém světě (+44,4 %). Pětidveřová verze, která byla v nabídce prodejců po celý rok, se stala nejprodávanějším modelem značky na mnoha trzích (mimo jiné v Německu, Velké Británii, Francii, Itálii a Turecku). SEAT využil krizi ke snížení závislosti na domácím trhu a expandoval na zahraniční trhy, kam v loňském roce směřovalo 83 % produkce oproti 75 % v roce 2009.
SEAT zaznamenal s více než 390 000 vozy (+3,4 %) nejvyšší objem výroby od roku 2007 v závodě Martorell, kde kromě Leonu vznikají modelové řady Ibiza a Altea a druhým kompletním rokem také Audi Q3. V roce 20. výročí od zahájení výroby získal závod Martorell prestižní ocenění „Automotive Lean Production“ za efektivitu výrobních procesů.
Kvalitě procesů a produktů SEAT se dostalo širokého mezinárodního uznání, které dále podpořilo image španělské značky. Tři modely SEAT (Leon, Ibiza a Alhambra) získaly rozmanitá ocenění v mnoha zemích, například Leon se stal Autem roku ve Velké Británii a ve Španělsku.
Zaměstnanost a trvalá udržitelnost
SEAT se v roce 2013 plně zaměřoval také na sociální angažovanost a usilování o trvalou udržitelnost. Společnost zůstala jedním z hlavních průmyslových zaměstnavatelů ve Španělsku a na rozdíl od španělského trhu práce se SEAT vyprostil z nejhorší fáze krize a vytvořil více než 1000 nových pracovních míst. Počet zaměstnanců vzrostl z 10 369 v roce 2009 na loňských 11 458.
Zaměření značky SEAT na oblast vzdělávání, do níž každý rok vkládá cca 13 milionů euro, a zejména na program duálního odborného vzdělávání, který probíhá v odborném učilišti společnosti SEAT, vyvolává trvale velký zájem tisíců mladých lidí, kteří vidí společnost SEAT jako skvělou příležitost pro vlastní osobní a profesní realizaci.
Zprovoznění komplexu SEAT al Sol, největší solární elektrárny v automobilovém průmyslu, se stalo symbolem úsilí značky SEAT o ochranu životního prostředí, které se projevuje rovněž v jejích produktech. Díky modelům Ecomotive má 60 % vozidel prodávaných značkou SEAT po celém světě emise CO2 nižší než 120 g/km. Tento ukazatel činí na španělském trhu dokonce 80 %. Společnost SEAT zároveň pracuje na rozšíření stlačeného zemního plynu CNG (Compressed Natural Gas) jako čistějšího, bezpečnějšího a cenově výhodnějšího paliva pro pohon osobních vozů. SEAT v současnosti nabízí dva modely s pohonem na CNG, Leon TGI a Mii Ecofuel. Model Mii Ecofuel se může pochlubit nejnižšími hodnotami spotřeby paliva a emisí (79 g/km) v historii značky SEAT.
Budoucnost
V roce 2014 se bude nabídka vozů SEAT dále rozrůstat především v rámci rodiny Leon. Po představení modelu Leon Cupra, nejrychlejšího a nejvýkonnějšího vozu v historii značky SEAT, na Ženevském autosalonu přijde v létě na trh další novinka v podobě modelu Leon ST 4Drive 2,0 TDI (s pohonem všech kol), po němž bude koncem roku následovat Leon X-Perience, rodinná verze ve stylu crossoveru. Na základě Ibizy, bestselleru značky SEAT a jednoho ze základních kamenů nabídky španělské automobilky, bude přibližně za měsíc uvedena speciální verze, která připomene 30. výročí této modelové řady. Ibiza je nejprodávanějším vozem ve Španělsku od roku 2001. V létě se začne prodávat Mii by MANGO, městský vůz představený rovněž v Ženevě, který byl vytvořen ve spolupráci s módní značkou se sídlem v Barceloně.
Společnost SEAT zahájila rok 2014 dalším růstem prodeje, na němž se podílí především Leon. Počet registrací Leonu vzrostl v lednu a únoru 2014 o 46 % v porovnání se stejným obdobím roku 2013 a v globálním měřítku bylo prodáno 18 700 vozů Leon. Kromě toho přijali prodejci SEAT již více než 20 000 objednávek na rodinné kombi Leon ST, jehož výroba byla zahájena v posledním čtvrtletí 2013.
„Ekonomické nesnáze v našem podnikatelském prostředí stále přetrvávají a jako odvětví i jako společnost se musíme potýkat s mnoha výzvami. SEAT má však nyní lepší finanční zázemí než dosud a jasnou strategii pro budoucnost, která staví na faktorech úspěchu Leonu, což je základ, který definuje naše modely a značku,“ shrnul Jürgen Stackmann, předseda představenstva společnosti SEAT.
(*) SEAT připravuje své individuální účetní uzávěrky podle španělských všeobecných účetních pravidel bez započtení dceřiných společností. Volkswagen používá mezinárodní účetní standardy (IAS/IFRS) a konsoliduje výsledky značky SEAT.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?