SEAT dosáhl s 6,5 mld. euro nejvyššího obratu ve své historii

ar5, 27. března 2014, 04:33 Google+

SEAT zlepšuje svou ekonomickou situaci navzdory poklesu ekonomiky. Díky velkému zvýšení poptávky a výroby uzavřel SEAT rok 2013 s nejvyšším obratem ve své historii, a to 6,473 miliardy euro, což je o 6,3 % více než v předchozím roce.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Seat

Seat | foto: Seat

Sdílejte článek

„Rok 2013 byl složitý a náročný, ale SEAT prokázal svůj potenciál a zařadil se mezi nejrychleji rostoucí značky v Evropě a dosáhl prodejních a výrobních rekordů za několik uplynulých let,“ zdůraznil předseda představenstva společnosti SEAT Jürgen Stackmann během prezentace hospodářských výsledků za rok 2013.

Tvrdý konkurenční boj v západní Evropě (největším odbytišti značky SEAT), podněcovaný náročnou ekonomickou situací v tomto regionu, vyústil v pokles výnosů na prodaný vůz, což je jeden z klíčových důvodů poklesu provozního výsledku na -217 milionů eur v roce 2013 z -134 milionů eur v předchozím roce*. Provozní výsledek byl ovlivněn rovněž vyššími personálními a restrukturalizačními náklady a zvýšením amortizace v důsledku spuštění výroby nových modelů.

SEAT v průběhu uplynulých pěti let enormně investoval do své budoucnosti. Celkově na investice, výzkum a vývoj vynaložil v uvedeném období více než 2,6 miliardy eur. Výsledek po zdanění dosáhl částky -149 milionů euro v porovnání s -30 miliony euro v předchozím roce.

Ukazatel EBITDA (výsledek před odečtením úroků, daní, odpisů a amortizace) zaznamenal nárůst o 73 % na celkových 221 milionů euro a provozní cash-flow se zvýšil o 70 % na 358 milionů euro. Poprvé od roku 2007 byly investice plně pokryty provozním cash-flow. Holger Kintscher, člen představenstva společnosti SEAT, zodpovědný za finance a organizaci, uvedl, že „SEAT významně zefektivnil rozvahu, čímž konsolidoval svou finanční situaci. Společnost významně zlepšila svou schopnost financovat investice z vlastních zdrojů a rovněž zvýšila kvalitu svých provozních činností.“

Kvalita a efektivita

Celkový prodej značky SEAT se v roce 2013 meziročně zvýšil o 10,6 % na 355 000 vozů. Na tomto pozitivním obchodním výsledku má klíčový podíl Leon s více než 102 000 vozy, dodanými zákazníkům po celém světě (+44,4 %). Pětidveřová verze, která byla v nabídce prodejců po celý rok, se stala nejprodávanějším modelem značky na mnoha trzích (mimo jiné v Německu, Velké Británii, Francii, Itálii a Turecku). SEAT využil krizi ke snížení závislosti na domácím trhu a expandoval na zahraniční trhy, kam v loňském roce směřovalo 83 % produkce oproti 75 % v roce 2009.

SEAT zaznamenal s více než 390 000 vozy (+3,4 %) nejvyšší objem výroby od roku 2007 v závodě Martorell, kde kromě Leonu vznikají modelové řady Ibiza a Altea a druhým kompletním rokem také Audi Q3. V roce 20. výročí od zahájení výroby získal závod Martorell prestižní ocenění „Automotive Lean Production“ za efektivitu výrobních procesů.

Kvalitě procesů a produktů SEAT se dostalo širokého mezinárodního uznání, které dále podpořilo image španělské značky. Tři modely SEAT (Leon, Ibiza a Alhambra) získaly rozmanitá ocenění v mnoha zemích, například Leon se stal Autem roku ve Velké Británii a ve Španělsku.

Zaměstnanost a trvalá udržitelnost

SEAT se v roce 2013 plně zaměřoval také na sociální angažovanost a usilování o trvalou udržitelnost. Společnost zůstala jedním z hlavních průmyslových zaměstnavatelů ve Španělsku a na rozdíl od španělského trhu práce se SEAT vyprostil z nejhorší fáze krize a vytvořil více než 1000 nových pracovních míst. Počet zaměstnanců vzrostl z 10 369 v roce 2009 na loňských 11 458.

Zaměření značky SEAT na oblast vzdělávání, do níž každý rok vkládá cca 13 milionů euro, a zejména na program duálního odborného vzdělávání, který probíhá v odborném učilišti společnosti SEAT, vyvolává trvale velký zájem tisíců mladých lidí, kteří vidí společnost SEAT jako skvělou příležitost pro vlastní osobní a profesní realizaci.

Zprovoznění komplexu SEAT al Sol, největší solární elektrárny v automobilovém průmyslu, se stalo symbolem úsilí značky SEAT o ochranu životního prostředí, které se projevuje rovněž v jejích produktech. Díky modelům Ecomotive má 60 % vozidel prodávaných značkou SEAT po celém světě emise CO2 nižší než 120 g/km. Tento ukazatel činí na španělském trhu dokonce 80 %. Společnost SEAT zároveň pracuje na rozšíření stlačeného zemního plynu CNG (Compressed Natural Gas) jako čistějšího, bezpečnějšího a cenově výhodnějšího paliva pro pohon osobních vozů. SEAT v současnosti nabízí dva modely s pohonem na CNG, Leon TGI a Mii Ecofuel. Model Mii Ecofuel se může pochlubit nejnižšími hodnotami spotřeby paliva a emisí (79 g/km) v historii značky SEAT.

Budoucnost

V roce 2014 se bude nabídka vozů SEAT dále rozrůstat především v rámci rodiny Leon. Po představení modelu Leon Cupra, nejrychlejšího a nejvýkonnějšího vozu v historii značky SEAT, na Ženevském autosalonu přijde v létě na trh další novinka v podobě modelu Leon ST 4Drive 2,0 TDI (s pohonem všech kol), po němž bude koncem roku následovat Leon X-Perience, rodinná verze ve stylu crossoveru. Na základě Ibizy, bestselleru značky SEAT a jednoho ze základních kamenů nabídky španělské automobilky, bude přibližně za měsíc uvedena speciální verze, která připomene 30. výročí této modelové řady. Ibiza je nejprodávanějším vozem ve Španělsku od roku 2001. V létě se začne prodávat Mii by MANGO, městský vůz představený rovněž v Ženevě, který byl vytvořen ve spolupráci s módní značkou se sídlem v Barceloně.

Společnost SEAT zahájila rok 2014 dalším růstem prodeje, na němž se podílí především Leon. Počet registrací Leonu vzrostl v lednu a únoru 2014 o 46 % v porovnání se stejným obdobím roku 2013 a v globálním měřítku bylo prodáno 18 700 vozů Leon. Kromě toho přijali prodejci SEAT již více než 20 000 objednávek na rodinné kombi Leon ST, jehož výroba byla zahájena v posledním čtvrtletí 2013.

„Ekonomické nesnáze v našem podnikatelském prostředí stále přetrvávají a jako odvětví i jako společnost se musíme potýkat s mnoha výzvami. SEAT má však nyní lepší finanční zázemí než dosud a jasnou strategii pro budoucnost, která staví na faktorech úspěchu Leonu, což je základ, který definuje naše modely a značku,“ shrnul Jürgen Stackmann, předseda představenstva společnosti SEAT.

(*) SEAT připravuje své individuální účetní uzávěrky podle španělských všeobecných účetních pravidel bez započtení dceřiných společností. Volkswagen používá mezinárodní účetní standardy (IAS/IFRS) a konsoliduje výsledky značky SEAT.

Vytisknout

Diskuze: SEAT dosáhl s 6,5 mld. euro nejvyššího obratu ve své historii

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Škoda

ŠKODA na výstavě Techno Classica: 12 milníků historie

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud