Volkswagen Polo R WRC, vítězný vůz loňského mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), je nyní ještě lepší, aby se mohl postavit výzvám sezóny 2014. Volkswagen před novou sezonou, která začíná klasickou a mimořádně náročnou Rallye Monte Carlo (14. až 19. ledna), vylepšil detaily svého mistrovského vozu.
Tovární tým bude obhajovat mistrovský titul se soutěžním vozem WRC o výkonu 315 k, který prochází nepřetržitým vývojem od svého debutu před téměř dvanácti měsíci. Patřičně dynamický vzhled dodává vozu atraktivní nový design s šedými a modrými pruhy. První dojem říká, že toto Polo R WRC je ještě dynamičtější. Vytrénovaný stroj s pohonem všech kol vyhrál v uplynulé sezoně deset z 13 rallye a přivezl do Wolfsburgu všechny tři tituly mistra světa.
„Pokud se v motoristickém sportu nepohybujete dopředu, znamená to krok zpátky,“ říká ředitel závodního oddělení Jost Capito. „Co se týče technického vývoje, nemůžete prostě polevit ani na jedinou sekundu. Přestože jsme v roce 2013 vyhráli vavřínové věnce, určitě jsme na nich neusnuli. Výrobci v mistrovství světa WRC se dohodli, že pro sezonu 2014 nebudou homologovány žádné nové soutěžní vozy WRC. Navzdory tomu jsme se pokusili maximálně využít zbývající možnosti. Od našeho debutu před dvanácti měsíci jsme zdokonalili mnoho detailních aspektů soutěžního vozu Polo R WRC 2014. Všichni členové týmu se už nemohou dočkat, až uvidíme, jak si stojíme v porovnání se silnou konkurencí značek Citroën a Ford, jakož i s naším novým konkurentem Hyundai.
Přísná pravidla znamenají, že verze soutěžního vozu Polo R WRC pro rok 2014 je souhrnem detailních vylepšení realizovaných na vozu z roku 2013. Kromě nového designu byl soutěžní vůz WRC z Wolfsburgu zdokonalen také pod kapotou. Po minulé sezoně mohl tým využít deset tzv. žolíků, které mu umožnily pozměnit jednotlivé komponenty v porovnání se stavem v dříve předložených homologačních dokumentech. Prioritou inženýrů bylo, kromě optimalizace komponentů podvozku a nových variant vyladění poháněcího ústrojí, zvýšení stability vozu. Volkswagen použil jednoho žolíka k instalaci nové verze softwaru pro palubní elektronický systém.
Kromě skvělého výkonu byla v roce 2013 hlavní výhodou spolehlivost vozu Polo R WRC. Ve 13 soutěžích mistrovství světa – ve třech se dvěma vozy a v deseti se třemi vozy – se tovární tým nemusel potýkat s žádnou poruchou motoru. Došlo pouze k jedné technické závadě: uvolnění konektoru v elektronickém systému.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.