• Ford představuje studii Edge Concept, který naznačuje, jakou techniku, design a úroveň dílenského zpracování lze očekávat od připravovaného velkého SUV • Ford Edge – již dnes velmi populární ve Spojených státech i na dalších trzích – rozšíří evropskou nabídku SUV značky Ford, kterou dnes tvoří modely Kuga a EcoSport • Vůz se pyšní pokročilými funkcemi, jako je plně samočinné parkování nebo autonomní vyhýbací manévr; Ford na vývoji těchto technologií již pracuje a v budoucnu hodlá jejich poloautomatické či plně automatické verze zařadit do výroby • Dynamický design exteriéru působí atletickým, jistým a suverénním dojmem; prémiové provedení interiéru překonává očekávání v daném segmentu
Ford dnes představuje novou studii Ford Edge Concept, která poskytuje poměrně přesnou představu o technice, designu a dílenském zpracování připravovaného velkého SUV pro Evropu.
Ford Edge Concept zároveň slouží k předvedení pokročilých technických řešení, jako je například automatické parkování s dálkovým ovládáním.
Model Ford Edge je velmi populární ve Spojených státech i na dalších trzích. V budoucnu se stane prvním velkým luxusním SUV, které bude značka Ford nabízet i v Evropě. Již dříve společnost oznámila, že do roku 2017 chce uvést na evropské trhy 25 nových modelů, a Ford Edge má být jedním z nich.
S modely Edge, Kuga a EcoSport bude mít Ford v Evropě ucelenou nabídku automobilů kategorie SUV.
„Původní Ford Edge se pro zákazníky v Severní Americe stal lákavou a neotřelou volbou ve třídě automobilů pro volnočasové aktivity,“ řekl Joe Hinrichs, výkonný viceprezident Ford Motor Company. „Nová generace Fordu Edge, naznačená dnes tímto konceptem, bude globální automobil s technikou, která usnadňuje život, a designem i dílenským zpracováním, jež osloví zákazníky po celém světě.“
Ford Edge Concept je vystavován ve světové premiéře na autosalonu v Los Angeles. K jeho hlavním znakům patří sportovní vzhled, výborné užitné a přepravní vlastnosti, hospodárnost a vyspělá technika orientovaná na pomoc řidiči. To jsou vlastnosti, jichž si dnes zákazníci z celého světa cení nejvíc.
Globální zájem o vozy SUV neustále roste. V Evropě (kde na vyšší stupně výbavy připadá až 70 % všech prodaných Fordů S-MAX) vyjde Edge vstříc poptávce po velkých, luxusních SUV s impozantním vzhledem a vytříbenými jízdními vlastnostmi na silnici. Podíl SUV na celém evropském trhu osobních automobilů vyrostl z 6,5 % v roce 2005 na 11,9 % v roce 2012. Ford předpokládá, že v letech 2013 až 2018 se tržní podíl vozů SUV v Evropě zvýší o 22 %.
Pokročilá technika, díky které budou auta „chytřejší“
Asistenční technologie a poloautomatické systémy Fordu Edge Concept naznačují, že vozy Ford budou v budoucnu ještě inteligentnější a samostatnější. Tyto technologie na bázi senzorů jsou základními stavebními kameny plně autonomní jízdy, ke které vývoj směřuje. Prozatím přispívají k bezpečnosti jízdy a usnadňují ovládání vozu.
Technologie nazvaná Fully Assisted Parking Aid (systém plně automatického parkování) se momentálně nachází ve fázi prototypu. Umožňuje zaparkovat vůz stiskem tlačítka, aniž by řidič musel sedět uvnitř. K vyhledání parkovacího místa využívá ultrazvukové senzory a dokáže jak zaparkovat, tak opět z parkovacího místa vyjet.
Ford také zahájil výzkumný projekt, který prověřuje možnosti autonomního vyhýbacího manévru. Vůz osazený prototypem nového systému upozorní řidiče na překážku nebo stojící vozidlo v jízdním pruhu. Pokud řidič neprovede žádnou akci směřující k odvrácení nehody, systém převezme kontrolu nad řízením i brzdami a provede vyhýbací manévr sám.
Další novinkou je adaptivní řízení. Ovládání vozu při nízkých rychlostech je díky němu daleko snazší a řidič se s ním cítí jistější ve všech jízdních režimech.
Dynamický, sportovní design
Nový Ford Edge Concept se vyznačuje pečlivě zformovaným, atletickým vzhledem. Široká „ramena“ vytvářejí dojem běžce zakleknutého ve startovacím bloku. Sklon přední masky ovlivňuje i tvarování kapoty, která je muskulární a kompaktní.
Ford Edge Concept má novou, technicky vyspělejší aktivní masku chladiče. Její žaluzie se automaticky otevírají tak, aby udržovaly motor v optimální teplotě a optimalizovaly aerodynamické vlastnosti vozu. Unikátní vzduchové clony v dolní části masky pak odvádějí vzduch od přídě do předních podběhů a také pod auto.
O luxusním zaměření interiéru svědčí mimo jiné kůží potažená palubní deska s ručně zhotovenými švy, 10palcová dotyková obrazovka se systémem Ford SYNC nebo dynamická středová konzola s mechanickými spínači. Pro celý interiér Fordu Edge Concept je příznačná vysoká úroveň dílenského zpracování a kvalita použitých materiálů. Například zmíněná horní část palubní desky, středová konzola i části dveřních výplní jsou potaženy výběrovou černou kůží Nubuck.
„Ford Edge Concept vyniká v těch vlastnostech, jichž si zákazníci z celého světa cení nejvíce. Jsou to design, hospodárnost, jízdní vlastnosti a na zákazníka orientované technologie, díky kterým se řidiči cítí za volantem jistější,“ dodal Hinrichs.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.