Pasívne bezpečná karoséria osobných automobilov v podnes uplatňovanom modernom pojatí s deformačnými zónami má už 60 rokov. Jej vznik sa odvíja od patentu na karosériu automobilu s bezpečnostným rámom kabíny, ktorý podala spoločnosť Daimler-Benz dňa 23. januára 1951.
Patent bol zaregistrovaný pod číslom 854 157. Spočíval vo vynáleze kabíny s kontrolovanou deformáciu inžiniera Béla Barényiho.
Béla Barényi - objaviteľ vyše 2 500 patentovaných, väčšinou na bezpečnosť automobilov zameraných vynálezov, navrhol ako prvý kabínu s kontrolovanou deformáciu vozidla vpredu a vzadu, ktorá by pohltila pohybovú energiu vzniknutú pri kolízii. V strede automobilu zasa umiestnil tuhý bezpečnostný rám, aby ukrýval pasažierov a chránil ich pred účinkami nehody na štruktúru vozidla.
Bola to kardinálna zmena oproti dovtedajším riešeniam, pri ktorých sa za najbezpečnejšiu považovala čo najtuhšia karoséria. Tá však sily, vzniknuté pri náraze bez toho, aby ich utlmila nechala pôsobiť na cestujúcich.
Mercedesy konštrukčného radu W 111, limuzíny 220, 220 S a 220 SE sa vďaka vynálezu inžiniera Béla Barényiho stali v roku 1959 celosvetovo prvými osobnými vozidlami s modernou bezpečnostnou karosériou.
Talentovaný vynálezca sa venoval tiež zlepšeniu volantu a jeho stĺpika, ktoré sa pri nehode posúvali smerom do interiéru a spôsobovali ťažké zranenia. Vyvinul preto nárazový volant a dvojdielny bezpečnostný hriadeľ riadenia.
Béla Barényi sa oprávnene radí medzi automobilových pionierov, akými boli Gottlieb Daimler, Karl Benz, Robert Bosch a Ferdinand Porsche. Jeho vynálezy sú v princípe aktuálne dodnes - a to nielen vo vozidlách s hviezdou.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.