Pasívne bezpečná karoséria oslavuje 60-ku

Braňo Porubčan, 7. ledna 2011, 16:24 Google+

Pasívne bezpečná karoséria osobných automobilov v podnes uplatňovanom modernom pojatí s deformačnými zónami má už 60 rokov. Jej vznik sa odvíja od patentu na karosériu automobilu s bezpečnostným rámom kabíny, ktorý podala spoločnosť Daimler-Benz dňa 23. januára 1951.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Mercedes-Benz

Mercedes-Benz | foto: Mercedes-Benz

Sdílejte článek

Patent bol zaregistrovaný pod číslom 854 157. Spočíval vo vynáleze kabíny s kontrolovanou deformáciu inžiniera Béla Barényiho.

Béla Barényi - objaviteľ vyše 2 500 patentovaných, väčšinou na bezpečnosť automobilov zameraných vynálezov, navrhol ako prvý kabínu s kontrolovanou deformáciu vozidla vpredu a vzadu, ktorá by pohltila pohybovú energiu vzniknutú pri kolízii. V strede automobilu zasa umiestnil tuhý bezpečnostný rám, aby ukrýval pasažierov a chránil ich pred účinkami nehody na štruktúru vozidla.

Bola to kardinálna zmena oproti dovtedajším riešeniam, pri ktorých sa za najbezpečnejšiu považovala čo najtuhšia karoséria. Tá však sily, vzniknuté pri náraze bez toho, aby ich utlmila nechala pôsobiť na cestujúcich.

Mercedesy konštrukčného radu W 111, limuzíny 220, 220 S a 220 SE sa vďaka vynálezu inžiniera Béla Barényiho stali v roku 1959 celosvetovo prvými osobnými vozidlami s modernou bezpečnostnou karosériou.

Talentovaný vynálezca sa venoval tiež zlepšeniu volantu a jeho stĺpika, ktoré sa pri nehode posúvali smerom do interiéru a spôsobovali ťažké zranenia. Vyvinul preto nárazový volant a dvojdielny bezpečnostný hriadeľ riadenia.

Béla Barényi sa oprávnene radí medzi automobilových pionierov, akými boli Gottlieb Daimler, Karl Benz, Robert Bosch a Ferdinand Porsche. Jeho vynálezy sú v princípe aktuálne dodnes - a to nielen vo vozidlách s hviezdou.

Vytisknout

Diskuze: Pasívne bezpečná karoséria oslavuje 60-ku

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

C Coupé

Mercedes predstavuje kupé triedy C - prvé FOTO !

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud