Škoda Auto predviedla netradičný crash-test

Škoda
Škoda, foto: Škoda Auto
Braňo Porubčan 10. září 2010 16:21
Sdílej:

7. septembra 2010 sa v areáli testovacieho polygónu Škoda Auto v Úhelnici konal ojedinelý nárazový test. Prvýkrát pred zrakmi odbornej verejnosti bol v ČR prezentovaný čelný náraz dvoch vozidiel značky Škoda. Idúce vozidlo Škoda Yeti v rýchlosti 90 km/h čelne narazilo do stojacieho vozidla Škoda Superb Combi.

Posádku oboch vozidiel tvorili štyri testovacie figuríny, riadne pripútané a zaistené bezpečnostnými prvkami. Po spracovaní všetkých dát a po rekonštrukcii z miesta nárazu, dospeli experti z tímu Výskumu dopravnej bezpečnosti Škoda Auto k jasnému záveru: posádka oboch vozidiel, by v prípade reálneho stretu v rýchlosti 90 km/h, pri správnom použití všetkých bezpečnostných prvkov, vyviazla bez akýchkoľvek zranení. Pracovníci tímu Výskumu dopravnej bezpečnosti tak úspešne demonštrovali vysoký bezpečnostný štandard vozidiel Škoda.

Nárazový test bol inšpirovaný skutočnou dopravnou nehodou, ktorú analyzoval tím Výskumu dopravnej bezpečnosti Škoda Auto. Z fotografií je zrejmé, že celá energia nárazu pri rýchlosti 90 km/h bola absorbovaná prednou časťou vozidla. Priestor pre posádku vozidla zostal bez akýchkoľvek deformácií. Pri preskúmaní záberov z vysokorýchlostných kamier je viditeľná rýchla reakcia elektronických systémov vozidla, starajúcich sa o aktiváciu bezpečnostných prvkov. Ešte skôr, ako sa dali do pohybu figuríny vo vozidle, došlo k aktivácii bezpečnostných pásov, kolenného aj čelných airbagov. Už v 45 tisícine sekundy po prvom dotyku nárazníkov, boli všetky airbagy pripravené pohltiť energiu ľudského tela. Na všetkých záberoch je dobre viditeľná postupne riadená deformácia oboch predných častí vozidla.

Napriek tomu, že išlo o iný typ nárazu a vyššiu rýchlosť, bola pri porovnaní zaťaženia posádky vozidla pri náraze použitá metodika hodnotenia nezávislého združenia Euro-NCAP. Na jednotlivých snímkach je vidieť, koľko bodov by bolo pripísaných na účet hodnotenia vozidiel. Za dospelých pasažierov sediacich v modeli Superb Combi by bolo dosiahnutých 98,25 % z maxima možných bodov. Pre detských pasažierov vo vozidle je to dokonca plný počet – 100 %. Hodnoty z vozidla Škoda Yeti, dosahujú v prípade dospelých pasažierov výsledok 99,94 % a 93,19 % u detí.

Výborné výsledky preukázala aj podrobnejšia analýza vybraných meraní, ako je napr.: zaťaženie hlavy alebo stlačenie hrudníka cestujúcich vo vozidle. Európsky predpis ECE R94, podľa ktorého sú homologované všetky vozidlá určené pre prevádzku na európskych cestách, predpisuje ako maximálnu hodnotu zaťaženia hlavy cestujúceho vo vozidle hodnotu 80 G. Toto zrýchlenie, je pri krátkodobom pôsobení ľudský mozog schopný ustáť bez vážnych poškodení. Hodnota nameraná na hlave figuríny vodiča vo vozidle Škoda Yeti dosahuje iba 44 % z predpisom povolenej hodnoty, teda ani nie polovičnú v porovnaní s úrovňou, ktorú určuje zákonný predpis.

V prípade stlačenia hrudníka dospelého cestujúceho platia podobné závery a nameraná hodnota sa pohybuje iba na 35,7 % povolenej hodnoty. Hodnoty povolené pre zaťaženie stehenných kostí boli len na úrovni 20 % dovoleného maxima.

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.