Škoda Auto predviedla netradičný crash-test

Škoda
Škoda, foto: Škoda Auto
Braňo Porubčan 10. září 2010 16:21
Sdílej:

7. septembra 2010 sa v areáli testovacieho polygónu Škoda Auto v Úhelnici konal ojedinelý nárazový test. Prvýkrát pred zrakmi odbornej verejnosti bol v ČR prezentovaný čelný náraz dvoch vozidiel značky Škoda. Idúce vozidlo Škoda Yeti v rýchlosti 90 km/h čelne narazilo do stojacieho vozidla Škoda Superb Combi.

Posádku oboch vozidiel tvorili štyri testovacie figuríny, riadne pripútané a zaistené bezpečnostnými prvkami. Po spracovaní všetkých dát a po rekonštrukcii z miesta nárazu, dospeli experti z tímu Výskumu dopravnej bezpečnosti Škoda Auto k jasnému záveru: posádka oboch vozidiel, by v prípade reálneho stretu v rýchlosti 90 km/h, pri správnom použití všetkých bezpečnostných prvkov, vyviazla bez akýchkoľvek zranení. Pracovníci tímu Výskumu dopravnej bezpečnosti tak úspešne demonštrovali vysoký bezpečnostný štandard vozidiel Škoda.

Nárazový test bol inšpirovaný skutočnou dopravnou nehodou, ktorú analyzoval tím Výskumu dopravnej bezpečnosti Škoda Auto. Z fotografií je zrejmé, že celá energia nárazu pri rýchlosti 90 km/h bola absorbovaná prednou časťou vozidla. Priestor pre posádku vozidla zostal bez akýchkoľvek deformácií. Pri preskúmaní záberov z vysokorýchlostných kamier je viditeľná rýchla reakcia elektronických systémov vozidla, starajúcich sa o aktiváciu bezpečnostných prvkov. Ešte skôr, ako sa dali do pohybu figuríny vo vozidle, došlo k aktivácii bezpečnostných pásov, kolenného aj čelných airbagov. Už v 45 tisícine sekundy po prvom dotyku nárazníkov, boli všetky airbagy pripravené pohltiť energiu ľudského tela. Na všetkých záberoch je dobre viditeľná postupne riadená deformácia oboch predných častí vozidla.

Napriek tomu, že išlo o iný typ nárazu a vyššiu rýchlosť, bola pri porovnaní zaťaženia posádky vozidla pri náraze použitá metodika hodnotenia nezávislého združenia Euro-NCAP. Na jednotlivých snímkach je vidieť, koľko bodov by bolo pripísaných na účet hodnotenia vozidiel. Za dospelých pasažierov sediacich v modeli Superb Combi by bolo dosiahnutých 98,25 % z maxima možných bodov. Pre detských pasažierov vo vozidle je to dokonca plný počet – 100 %. Hodnoty z vozidla Škoda Yeti, dosahujú v prípade dospelých pasažierov výsledok 99,94 % a 93,19 % u detí.

Výborné výsledky preukázala aj podrobnejšia analýza vybraných meraní, ako je napr.: zaťaženie hlavy alebo stlačenie hrudníka cestujúcich vo vozidle. Európsky predpis ECE R94, podľa ktorého sú homologované všetky vozidlá určené pre prevádzku na európskych cestách, predpisuje ako maximálnu hodnotu zaťaženia hlavy cestujúceho vo vozidle hodnotu 80 G. Toto zrýchlenie, je pri krátkodobom pôsobení ľudský mozog schopný ustáť bez vážnych poškodení. Hodnota nameraná na hlave figuríny vodiča vo vozidle Škoda Yeti dosahuje iba 44 % z predpisom povolenej hodnoty, teda ani nie polovičnú v porovnaní s úrovňou, ktorú určuje zákonný predpis.

V prípade stlačenia hrudníka dospelého cestujúceho platia podobné závery a nameraná hodnota sa pohybuje iba na 35,7 % povolenej hodnoty. Hodnoty povolené pre zaťaženie stehenných kostí boli len na úrovni 20 % dovoleného maxima.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.