Značka Škoda dosáhla v loňském roce jako jeden z mála výrobců i přes velmi obtížné podmínky na automobilových trzích prodejního rekordu. Celkově dodala svým zákazníkům 684.226 vozů, což je o 1,4 % více než v roce 2008.
Za nárůstem dodávek stojí především silný růst automobilového trhu v Číně, kde bylo prodáno 122.556 vozů (+106,7 %). K tomu přispěl i prodejní rekord na německém trhu, na kterém Škoda Auto díky státní podpoře v podobě „šrotovného“ prodala 162.328 vozů (+44,3 %).
Nejprodávanějšími modelovými řadami se staly Octavia s 273.590 vozy (+2,4 %) a Fabia s 264.173 vozy (+7,1 %). Nejvyšší procentuální přírůstek oproti předcházejícímu roku, o 73,7 % na celkem 44.548 vozů, vykázala modelová řada Superb. Velký zájem zákazníků vyvolal i první vůz značky Škoda v segmentu SUV - Škoda Yeti. Od loňského září, kdy byl Yeti oficiálně uveden na trh, se až do konce roku prodalo celkem 11.018 vozů.
Hospodářské výsledky skupiny Škoda Auto významně ovlivnily pokračující světová hospodářská a finanční krize a pokles celkových trhů. Tržby Skupiny dosáhly 187,9 mld. Kč a proti předcházejícímu roku tak klesly o 6,2 %. Tržby byly tvořeny vozy (85,6 %), originálními díly a příslušenstvím (8,1 %), dodávkami dílů do podniků koncernu Volkswagen (4,6 %) a tržbami za ostatní zboží a služby (1,7 %). Provozní výsledek činil 5,9 mld. Kč (-56,5 %), zisk před zdaněním 4,7 mld. Kč (-64,8 %).
Pokud jde o odbyt, relevantní pro provozní výsledek (tzn. bez dodávek zákazníkům v Číně), klesl tento ukazatel v porovnání s předcházejícím rokem o 74 tis. vozů, tedy o 11,8 %. Pokles hlavních finančních ukazatelů byl vedle klesajícího odbytu zapříčiněn také vyšším podílem prodeje malých vozů s nízkou ziskovostí a opatřeními na podporu prodeje. I přes pokles hospodářských výsledků se Skupině podařilo dosáhnout nárůstu peněžního toku z provozní činnosti o více než 100 %. Čistá likvidita zaznamenala výrazný nárůst, oproti roku 2008 vzrostla o 52,4 % na 29,6 mld. Kč. Bilanční investice Skupiny činily 11,7 mld. Kč (-19,5 %). Těžištěm investiční činnosti byly produktové investice (Škoda Yeti a Škoda Superb Combi).
Škoda Auto zůstala i v roce 2009 nejvýznamnějším exportérem České republiky se zhruba 7% podílem na celkovém vývozu země.
„Podle očekávání se rok 2009 pro společnost Škoda Auto vyvíjel ještě nepříznivěji než už tak problematický rok 2008. Nepříznivé podmínky na automobilových trzích, zvýšený konkurenční a cenový tlak zejména ve východní Evropě a pokles pro nás relevantních celkových trhů měly značný vliv na hospodářský výsledek. Zátěží pro nás opět byla také vysoká volatilita české koruny. Díky důsledné nákladové kázni a úspornému programu „Scout“ na zlepšení hospodářského výsledku jsme zůstali výrazně ziskoví. Dosažením vysoké úrovně likvidity se nám podařilo uchovat si finanční sílu a stabilitu,“ uvedl Holger Kintscher, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast ekonomie.
„Značce Škoda se i v krizovém roce 2009 podařilo dosáhnout dobrého výsledku. Díky prodejním úspěchům v Německu a v Číně se nám podařilo dosáhnout dalšího prodejního rekordu. Už nyní se vyplácí včasná angažovanost značky Škoda v růstových regionech. Se zahájením kompletní výroby vozů v ruské Kaluze a indickém Pune jsme naše zahraniční aktivity v roce 2009 ještě rozšířili. Náš výrobní program jsme cíleně ještě více posílili modely Škoda Yeti, Škoda Superb Combi a Škoda Octavia Greenline a LPG. Počátkem roku 2010 jsme kompletně obnovili naší třídu kompaktních vozů v podobě modelů Fabia a Roomster. Reagujeme tím na zvýšenou poptávku po kompaktních vozech s nízkou spotřebou. Novinkou v programu třídy kompaktních vozů jsou modely Fabia RS, Fabia Combi RS a Fabia Scout. Škoda nyní disponuje velice moderní a atraktivní paletou produktů. To nás opravňuje k tomu, abychom do roku 2010 hleděli s optimismem,“ shrnul předseda představenstva Škoda Auto Reinhard Jung aktuální vývoj značky Škoda.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.