Šrotovné, tedy příspěvek od státu určený občanům, kteří si plánují pořídit nové vozidlo a sešrotovat staré, je nyní horkým předmětem diskuze. Tento fakt překvapí málokoho, neboť je mnohými vnímáno jako cesta ven ze současné ekonomické krize, alespoň co se automobilového průmyslu týče.
Dalším pozitivním důsledkem šrotovného je jeho příznivý dopad na životní prostředí. Automobily jsou díky stále přísnějším ekologickým normám navrhovány tak, aby byly čím dál šetrnější na životní prostředí. Zjednodušeně se dá tedy říci, že čím novější vozidlo, tím nižší bude jeho spotřeba paliva a emise oxidu uhličitého. Význam šrotovného v této oblasti je tedy obnova vozového parku, přičemž že se sníží průměrné stáří automobilů v zemi a zredukuje se počet ojetin, které zdaleka nesplňují současné ekologické normy. Automobily v zemi tedy budou mít menší celkový dopad na životní prostředí. Důraz na ekologii je již nedílnou součástí vize společnosti Fiat. To dokazuje hodnocení JATO, které odhalilo, že právě vozy Fiat napříč celou modelovou řadou se drží v čele žebříčku vozů s nejnižšími emisemi. Fiat také neustále přichází s novými vylepšeními, které činí jízdu autem vůči přírodě šetrnější. Jedním z nich je i velmi populární technologie eco:Drive, která monitoruje řidičův styl jízdy, respektive jeho dopad na životní prostředí, a motivuje jej jezdit úsporněji.
Šrotovné také částečně stírá rozdíl mezi cenou nového a staršího vozu. Tomuto faktu ještě napomáhá ekologická daň, která od 1.1.2009 sahá do výše až 10.000 Kč, v závislosti na tom, jaké evropské ekologické normě ojetiny odpovídají. Jinými slovy, finanční rozdíl mezi koupí nového vozu (jehož cena je levnější o hodnotu šrotovného) a staršího vozu (jehož cena vzroste o ekologickou daň) činí nový vůz finančně mnohem dostupnější.
Tato finanční podpora byla již zavedena v mnoha zemích, včetně sousedů České republiky. Například úspěšnost šrotovného na Slovensku dokazuje zájem o něj. V první vlně se během třech týdnů sešrotovalo 22 100 automobilů, zatímco v druhé vlně byl stejný počet zlikvidován během pouhých devíti dnů. Dohromady slovenská vláda finančně podpořila nákup více jak 40 000 automobilů, meziroční prodej v šestém měsíci vzrostl o 28 procent a zvažuje se i třetí vlna. I v Německu se dá mluvit o úspěchu, což potvrzuje fakt, že německá vláda v dubnu na základě výsledků podporu zněkolikanásobila. Právě díky šrotovnému se prodej nových automobilů v březnu meziročně zvýšil o 40 procent na zhruba 401.000 vozů. Zaměříme-li se konkrétně na jednotlivé značky, společnosti Fiat se vyplatil její důraz na úsporné vozy, které byly během šrotace upřednostňovány, a společnosti se takto podařilo upevnit svou pozici na trhu. Na zmíněném Slovensku vozy Fiat poskočily z 12. na 6. místo v žebříčku prodejnosti. Podobný trend nastal i v Německu, kde se společnosti Fiat podařilo získat 7,6 procentní podíl na trhu, přičemž prodej modelů Alfa Romeo vzrostl o 257% a Lancia o 63%. Například jen v březnu tohoto roku, kdy vypukla hlavní vlna šrotovného, bylo registrováno 28,876 vozů jedné ze značek Fiat Group, což představu nárůst o 219% oproti stejnému období v loňském roce.
I když na rozdíl od sousedních států Česká republika se šrotovným vyčkávala, zákazníci se dočkali jakési „soukromé“ finanční podpory od samotných automobilek. Průkopníkem byla společnost Fiat, která šrotovné na své vozy zavedla jako první. Kampaň přinesla skvělé výsledky, v jejím průběhu se prodalo a sešrotovalo 1100 vozů. Kromě finančního zvýhodnění koncoví zákazníci ještě těšili z faktu, že Fiat jejich vrak zdarma zlikvidoval. Za tuto službu se jinak u téměř všech automobilek platí.
Aktuální podmínky šrotovného u společnosti Fiat obnáší finanční zvýhodnění až o 40.000,- Kč při využití financovaní, přičemž jednotlivé vozy lze pořídit již od 132.900,- Kč (model Fiat Panda). I na cenách ostatních modelů je sleva patrná, cena modelu Grande Punto začíná již na 154.900,- Kč, modelu Bravo na 244.900,- Kč a modelu Linea na 218.900,- Kč.
Další dobrou zprávou pro zájemce je, že likvidace starého vozu je i nadále zdarma. Slevy se navíc dočká i zákazník, který již svůj vůz zlikvidoval (odhlásil do 30.6.2008) a doloží potvrzení. S koupí nového vozu doporučujeme neváhat, akce je časově omezená a platí pouze do vyprodání zásob.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.