Šrotovné ve Fiatu

šrotovné
šrotovné, foto: Archiv AutoRoad.cz
Braňo Porubčan 22. září 2009 10:14
Sdílej:

Šrotovné, tedy příspěvek od státu určený občanům, kteří si plánují pořídit nové vozidlo a sešrotovat staré, je nyní horkým předmětem diskuze. Tento fakt překvapí málokoho, neboť je mnohými vnímáno jako cesta ven ze současné ekonomické krize, alespoň co se automobilového průmyslu týče.

Dalším pozitivním důsledkem šrotovného je jeho příznivý dopad na životní prostředí. Automobily jsou díky stále přísnějším ekologickým normám navrhovány tak, aby byly čím dál šetrnější na životní prostředí. Zjednodušeně se dá tedy říci, že čím novější vozidlo, tím nižší bude jeho spotřeba paliva a emise oxidu uhličitého. Význam šrotovného v této oblasti je tedy obnova vozového parku, přičemž že se sníží průměrné stáří automobilů v zemi a zredukuje se počet ojetin, které zdaleka nesplňují současné ekologické normy. Automobily v zemi tedy budou mít menší celkový dopad na životní prostředí. Důraz na ekologii je již nedílnou součástí vize společnosti Fiat. To dokazuje hodnocení JATO, které odhalilo, že právě vozy Fiat napříč celou modelovou řadou se drží v čele žebříčku vozů s nejnižšími emisemi. Fiat také neustále přichází s novými vylepšeními, které činí jízdu autem vůči přírodě šetrnější. Jedním z nich je i velmi populární technologie eco:Drive, která monitoruje řidičův styl jízdy, respektive jeho dopad na životní prostředí, a motivuje jej jezdit úsporněji.

Šrotovné také částečně stírá rozdíl mezi cenou nového a staršího vozu. Tomuto faktu ještě napomáhá ekologická daň, která od 1.1.2009 sahá do výše až 10.000 Kč, v závislosti na tom, jaké evropské ekologické normě ojetiny odpovídají. Jinými slovy, finanční rozdíl mezi koupí nového vozu (jehož cena je levnější o hodnotu šrotovného) a staršího vozu (jehož cena vzroste o ekologickou daň) činí nový vůz finančně mnohem dostupnější.

Tato finanční podpora byla již zavedena v mnoha zemích, včetně sousedů České republiky. Například úspěšnost šrotovného na Slovensku dokazuje zájem o něj. V první vlně se během třech týdnů sešrotovalo 22 100 automobilů, zatímco v druhé vlně byl stejný počet zlikvidován během pouhých devíti dnů. Dohromady slovenská vláda finančně podpořila nákup více jak 40 000 automobilů, meziroční prodej v šestém měsíci vzrostl o 28 procent a zvažuje se i třetí vlna. I v Německu se dá mluvit o úspěchu, což potvrzuje fakt, že německá vláda v dubnu na základě výsledků podporu zněkolikanásobila. Právě díky šrotovnému se prodej nových automobilů v březnu meziročně zvýšil o 40 procent na zhruba 401.000 vozů. Zaměříme-li se konkrétně na jednotlivé značky, společnosti Fiat se vyplatil její důraz na úsporné vozy, které byly během šrotace upřednostňovány, a společnosti se takto podařilo upevnit svou pozici na trhu. Na zmíněném Slovensku vozy Fiat poskočily z 12. na 6. místo v žebříčku prodejnosti. Podobný trend nastal i v Německu, kde se společnosti Fiat podařilo získat 7,6 procentní podíl na trhu, přičemž prodej modelů Alfa Romeo vzrostl o 257% a Lancia o 63%. Například jen v březnu tohoto roku, kdy vypukla hlavní vlna šrotovného, bylo registrováno 28,876 vozů jedné ze značek Fiat Group, což představu nárůst o 219% oproti stejnému období v loňském roce.

I když na rozdíl od sousedních států Česká republika se šrotovným vyčkávala, zákazníci se dočkali jakési „soukromé“ finanční podpory od samotných automobilek. Průkopníkem byla společnost Fiat, která šrotovné na své vozy zavedla jako první. Kampaň přinesla skvělé výsledky, v jejím průběhu se prodalo a sešrotovalo 1100 vozů. Kromě finančního zvýhodnění koncoví zákazníci ještě těšili z faktu, že Fiat jejich vrak zdarma zlikvidoval. Za tuto službu se jinak u téměř všech automobilek platí.

Aktuální podmínky šrotovného u společnosti Fiat obnáší finanční zvýhodnění až o 40.000,- Kč při využití financovaní, přičemž jednotlivé vozy lze pořídit již od 132.900,- Kč (model Fiat Panda). I na cenách ostatních modelů je sleva patrná, cena modelu Grande Punto začíná již na 154.900,- Kč, modelu Bravo na 244.900,- Kč a modelu Linea na 218.900,- Kč.

Další dobrou zprávou pro zájemce je, že likvidace starého vozu je i nadále zdarma. Slevy se navíc dočká i zákazník, který již svůj vůz zlikvidoval (odhlásil do 30.6.2008) a doloží potvrzení. S koupí nového vozu doporučujeme neváhat, akce je časově omezená a platí pouze do vyprodání zásob.

Témata:
Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?