Šrotovné, tedy příspěvek od státu určený občanům, kteří si plánují pořídit nové vozidlo a sešrotovat staré, je nyní horkým předmětem diskuze. Tento fakt překvapí málokoho, neboť je mnohými vnímáno jako cesta ven ze současné ekonomické krize, alespoň co se automobilového průmyslu týče.
Dalším pozitivním důsledkem šrotovného je jeho příznivý dopad na životní prostředí. Automobily jsou díky stále přísnějším ekologickým normám navrhovány tak, aby byly čím dál šetrnější na životní prostředí. Zjednodušeně se dá tedy říci, že čím novější vozidlo, tím nižší bude jeho spotřeba paliva a emise oxidu uhličitého. Význam šrotovného v této oblasti je tedy obnova vozového parku, přičemž že se sníží průměrné stáří automobilů v zemi a zredukuje se počet ojetin, které zdaleka nesplňují současné ekologické normy. Automobily v zemi tedy budou mít menší celkový dopad na životní prostředí. Důraz na ekologii je již nedílnou součástí vize společnosti Fiat. To dokazuje hodnocení JATO, které odhalilo, že právě vozy Fiat napříč celou modelovou řadou se drží v čele žebříčku vozů s nejnižšími emisemi. Fiat také neustále přichází s novými vylepšeními, které činí jízdu autem vůči přírodě šetrnější. Jedním z nich je i velmi populární technologie eco:Drive, která monitoruje řidičův styl jízdy, respektive jeho dopad na životní prostředí, a motivuje jej jezdit úsporněji.
Šrotovné také částečně stírá rozdíl mezi cenou nového a staršího vozu. Tomuto faktu ještě napomáhá ekologická daň, která od 1.1.2009 sahá do výše až 10.000 Kč, v závislosti na tom, jaké evropské ekologické normě ojetiny odpovídají. Jinými slovy, finanční rozdíl mezi koupí nového vozu (jehož cena je levnější o hodnotu šrotovného) a staršího vozu (jehož cena vzroste o ekologickou daň) činí nový vůz finančně mnohem dostupnější.
Tato finanční podpora byla již zavedena v mnoha zemích, včetně sousedů České republiky. Například úspěšnost šrotovného na Slovensku dokazuje zájem o něj. V první vlně se během třech týdnů sešrotovalo 22 100 automobilů, zatímco v druhé vlně byl stejný počet zlikvidován během pouhých devíti dnů. Dohromady slovenská vláda finančně podpořila nákup více jak 40 000 automobilů, meziroční prodej v šestém měsíci vzrostl o 28 procent a zvažuje se i třetí vlna. I v Německu se dá mluvit o úspěchu, což potvrzuje fakt, že německá vláda v dubnu na základě výsledků podporu zněkolikanásobila. Právě díky šrotovnému se prodej nových automobilů v březnu meziročně zvýšil o 40 procent na zhruba 401.000 vozů. Zaměříme-li se konkrétně na jednotlivé značky, společnosti Fiat se vyplatil její důraz na úsporné vozy, které byly během šrotace upřednostňovány, a společnosti se takto podařilo upevnit svou pozici na trhu. Na zmíněném Slovensku vozy Fiat poskočily z 12. na 6. místo v žebříčku prodejnosti. Podobný trend nastal i v Německu, kde se společnosti Fiat podařilo získat 7,6 procentní podíl na trhu, přičemž prodej modelů Alfa Romeo vzrostl o 257% a Lancia o 63%. Například jen v březnu tohoto roku, kdy vypukla hlavní vlna šrotovného, bylo registrováno 28,876 vozů jedné ze značek Fiat Group, což představu nárůst o 219% oproti stejnému období v loňském roce.
I když na rozdíl od sousedních států Česká republika se šrotovným vyčkávala, zákazníci se dočkali jakési „soukromé“ finanční podpory od samotných automobilek. Průkopníkem byla společnost Fiat, která šrotovné na své vozy zavedla jako první. Kampaň přinesla skvělé výsledky, v jejím průběhu se prodalo a sešrotovalo 1100 vozů. Kromě finančního zvýhodnění koncoví zákazníci ještě těšili z faktu, že Fiat jejich vrak zdarma zlikvidoval. Za tuto službu se jinak u téměř všech automobilek platí.
Aktuální podmínky šrotovného u společnosti Fiat obnáší finanční zvýhodnění až o 40.000,- Kč při využití financovaní, přičemž jednotlivé vozy lze pořídit již od 132.900,- Kč (model Fiat Panda). I na cenách ostatních modelů je sleva patrná, cena modelu Grande Punto začíná již na 154.900,- Kč, modelu Bravo na 244.900,- Kč a modelu Linea na 218.900,- Kč.
Další dobrou zprávou pro zájemce je, že likvidace starého vozu je i nadále zdarma. Slevy se navíc dočká i zákazník, který již svůj vůz zlikvidoval (odhlásil do 30.6.2008) a doloží potvrzení. S koupí nového vozu doporučujeme neváhat, akce je časově omezená a platí pouze do vyprodání zásob.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.