Šrotovné, tedy příspěvek od státu určený občanům, kteří si plánují pořídit nové vozidlo a sešrotovat staré, je nyní horkým předmětem diskuze. Tento fakt překvapí málokoho, neboť je mnohými vnímáno jako cesta ven ze současné ekonomické krize, alespoň co se automobilového průmyslu týče.
Dalším pozitivním důsledkem šrotovného je jeho příznivý dopad na životní prostředí. Automobily jsou díky stále přísnějším ekologickým normám navrhovány tak, aby byly čím dál šetrnější na životní prostředí. Zjednodušeně se dá tedy říci, že čím novější vozidlo, tím nižší bude jeho spotřeba paliva a emise oxidu uhličitého. Význam šrotovného v této oblasti je tedy obnova vozového parku, přičemž že se sníží průměrné stáří automobilů v zemi a zredukuje se počet ojetin, které zdaleka nesplňují současné ekologické normy. Automobily v zemi tedy budou mít menší celkový dopad na životní prostředí. Důraz na ekologii je již nedílnou součástí vize společnosti Fiat. To dokazuje hodnocení JATO, které odhalilo, že právě vozy Fiat napříč celou modelovou řadou se drží v čele žebříčku vozů s nejnižšími emisemi. Fiat také neustále přichází s novými vylepšeními, které činí jízdu autem vůči přírodě šetrnější. Jedním z nich je i velmi populární technologie eco:Drive, která monitoruje řidičův styl jízdy, respektive jeho dopad na životní prostředí, a motivuje jej jezdit úsporněji.
Šrotovné také částečně stírá rozdíl mezi cenou nového a staršího vozu. Tomuto faktu ještě napomáhá ekologická daň, která od 1.1.2009 sahá do výše až 10.000 Kč, v závislosti na tom, jaké evropské ekologické normě ojetiny odpovídají. Jinými slovy, finanční rozdíl mezi koupí nového vozu (jehož cena je levnější o hodnotu šrotovného) a staršího vozu (jehož cena vzroste o ekologickou daň) činí nový vůz finančně mnohem dostupnější.
Tato finanční podpora byla již zavedena v mnoha zemích, včetně sousedů České republiky. Například úspěšnost šrotovného na Slovensku dokazuje zájem o něj. V první vlně se během třech týdnů sešrotovalo 22 100 automobilů, zatímco v druhé vlně byl stejný počet zlikvidován během pouhých devíti dnů. Dohromady slovenská vláda finančně podpořila nákup více jak 40 000 automobilů, meziroční prodej v šestém měsíci vzrostl o 28 procent a zvažuje se i třetí vlna. I v Německu se dá mluvit o úspěchu, což potvrzuje fakt, že německá vláda v dubnu na základě výsledků podporu zněkolikanásobila. Právě díky šrotovnému se prodej nových automobilů v březnu meziročně zvýšil o 40 procent na zhruba 401.000 vozů. Zaměříme-li se konkrétně na jednotlivé značky, společnosti Fiat se vyplatil její důraz na úsporné vozy, které byly během šrotace upřednostňovány, a společnosti se takto podařilo upevnit svou pozici na trhu. Na zmíněném Slovensku vozy Fiat poskočily z 12. na 6. místo v žebříčku prodejnosti. Podobný trend nastal i v Německu, kde se společnosti Fiat podařilo získat 7,6 procentní podíl na trhu, přičemž prodej modelů Alfa Romeo vzrostl o 257% a Lancia o 63%. Například jen v březnu tohoto roku, kdy vypukla hlavní vlna šrotovného, bylo registrováno 28,876 vozů jedné ze značek Fiat Group, což představu nárůst o 219% oproti stejnému období v loňském roce.
I když na rozdíl od sousedních států Česká republika se šrotovným vyčkávala, zákazníci se dočkali jakési „soukromé“ finanční podpory od samotných automobilek. Průkopníkem byla společnost Fiat, která šrotovné na své vozy zavedla jako první. Kampaň přinesla skvělé výsledky, v jejím průběhu se prodalo a sešrotovalo 1100 vozů. Kromě finančního zvýhodnění koncoví zákazníci ještě těšili z faktu, že Fiat jejich vrak zdarma zlikvidoval. Za tuto službu se jinak u téměř všech automobilek platí.
Aktuální podmínky šrotovného u společnosti Fiat obnáší finanční zvýhodnění až o 40.000,- Kč při využití financovaní, přičemž jednotlivé vozy lze pořídit již od 132.900,- Kč (model Fiat Panda). I na cenách ostatních modelů je sleva patrná, cena modelu Grande Punto začíná již na 154.900,- Kč, modelu Bravo na 244.900,- Kč a modelu Linea na 218.900,- Kč.
Další dobrou zprávou pro zájemce je, že likvidace starého vozu je i nadále zdarma. Slevy se navíc dočká i zákazník, který již svůj vůz zlikvidoval (odhlásil do 30.6.2008) a doloží potvrzení. S koupí nového vozu doporučujeme neváhat, akce je časově omezená a platí pouze do vyprodání zásob.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.